Kaitumälven

Karta kaitumälven

Är det nån som har karta över med info på sträckor och forsar från typ tjuonajokk ner till kaitumby? har hört att det ska finnas en sådan men har inte hitta på den.


Vi ska nämligen paddla den sträckan nu i sommar
 
Paddlade kaitumälven nu i somras i högvatten, vilken fantastisk Älv att paddla! Skapliga kickar i forsarna! Vi hade uppblåsbara kanoter/kajaker ingen av oss har paddlat direkt förut, det kanske man ska ha gjort när man tänker efter... Mycket spänning, adrenalin och underbart fiske
 
Är väldigt sugen på att paddla sträckan Tjounajåkk-Kaitum by med packraft.

Vilken tid på året skulle vara bäst? Hur är det generella vattenståndet i slutet av juli?

Mätte upp sträckan, och mer än hälften av sträckan bör vara paddlingsbar. Med paddlingsbar räknar jag allt under klass 3.
Vissa sträckor får man bära en hel del om man inte är erfaren forspaddlare, men en packraft är ju lättburen.

Finns ett par längre filmer på youtube, och det verkar ju vara en trevlig sträcka.
 
I slutet av juli bör det funka fint med packraft. De funkar ju bra även när forsarna blir grundare. Tidigare under sommaren blir det betydligt hårdare paddling. Jag körde i smältvatten vid midsommar med kanadensare och det var på gränsen. Det är en del sel dock. Värt att tänka in med en packraft.
Arvid
 
I slutet av juli bör det funka fint med packraft. De funkar ju bra även när forsarna blir grundare. Tidigare under sommaren blir det betydligt hårdare paddling. Jag körde i smältvatten vid midsommar med kanadensare och det var på gränsen. Det är en del sel dock. Värt att tänka in med en packraft.
Arvid

Tack för svaret!

Hur menar du med selen? Att packraft är lite trög på plattvatten?
 
Hej. Vi körde från Tjirtjam lite högre upp. Grymt fiske för.
Jag har för mig att det var ganska långa sträckor med plattvatten. Det var det jag tänkte på kring packraft. Lite motvind och det kan bli trögt. Men när jag kollar tillbaka på ledbeskrivningen så är det faktiskt inte så långa sträckor utöver sjöarna.
 
Hej. Vi körde från Tjirtjam lite högre upp. Grymt fiske för.
Jag har för mig att det var ganska långa sträckor med plattvatten. Det var det jag tänkte på kring packraft. Lite motvind och det kan bli trögt. Men när jag kollar tillbaka på ledbeskrivningen så är det faktiskt inte så långa sträckor utöver sjöarna.

Kanadensaren är ju såklart betydligt trevligare på planvatten, men den bär jag helst inte dit =)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...