Hund och skidalpinism?

Här kommer några dumma frågor från en som aldrig haft hund, men planerar att skaffa två samojeder någon gång i framtiden. Hur brant kan man gå med en hund i bergen vintertid? Antar att det inte finns någon motsvarighet till stegjärn för hundar? Hur gör man för att få med sig byrackan förbi brantare isiga passager (tål de att tryckas ned i ryggsäcken eller släpar man upp dem i en sele eller vad?)? Finns det måndagsexemplar som har svindel? Orkar de dra mig framåt på plan mark om jag har sele och rep med mig? Blir de höjdsjuka om man tar med dem på 4000-meterstoppar? Äter de snö eller måste jag fixa vatten åt dem? Finns det någon lämplig bok på temat?

/Per
 
Förlåt min lite taskiga svenska men jag försöker....
Jag har en Alaska Husky som är med mig på toppturer. Han drar mig in till fjället, eller i allafall hjälper till så att det går lättare för mig. Han kliver lätt upp branta snörännor om det inte är för hårt eller isigt. Han älskar ljudet av att jag knäpper telemarkskorna. för då vet han att det går neråt.Så springer han ner, faktiskt fortare än vad jag tycker om... Jag använder en klättersele som han drar mig i. Den fungerar sen i branten som ett sätt att säkra han.
Är det väldigt hårt trivs han inte. Är detisigt klarar han sig bättre än mig, om jag inte har stegjärn, men jag kan ju inte lita på att han klarar det så vi undviker helt enkelt det isiga om de tär brant.

Hur du skal kunna "trycka" ner två samojeder i ryggsäcken och fortsätta begriper jag inte :)

Jo de fixar att äta snö men har bättre av att du årdnar vatten till dem.

Hur de funkar på 4000 meter vet jag inte, vi håller oss på 2000 meter ( och neråt)
Problemet med om det är brant är sällan upp, men ner. Skulle de få en utglidning och man inte har rep till hunden kan den få svårt att stoppa. Men de är förvånansvärt duktiga på att stoppa!

Anders
 
Akut höjdsjuka

= acute mountain sickness kan tydligen drabba hundar http://www.authorstream.com/Present...t-cor-comp-science-technology-ppt-powerpoint/

Vi har en samojed sedan 3 år tillbaka. Nån riktig klättring eller riktigt brant is har vi inte provat men Totte hanterar mer än man skulle kunna tro utan problem. Fyra ben och bra klor hanterar en hel del. http://www.youtube.com/watch?v=Uo3y9pJyp6w

Typ branta slalombackar går utmärkt. Bilden nedan är från Getryggens topp för drygt 2 år sedan.

Thure
 

Bilagor

  • Tur_med_Totte_och_Thure_ver5].pdf
    50.3 KB · Visningar: 930
  • Totte Getryggen.jpg
    Totte Getryggen.jpg
    214.6 KB · Visningar: 336
Senast ändrad:
Här kommer några dumma frågor från en som aldrig haft hund, men planerar att skaffa två samojeder någon gång i framtiden. Hur brant kan man gå med en hund i bergen vintertid? Antar att det inte finns någon motsvarighet till stegjärn för hundar? Hur gör man för att få med sig byrackan förbi brantare isiga passager (tål de att tryckas ned i ryggsäcken eller släpar man upp dem i en sele eller vad?)? Finns det måndagsexemplar som har svindel? Orkar de dra mig framåt på plan mark om jag har sele och rep med mig? Blir de höjdsjuka om man tar med dem på 4000-meterstoppar? Äter de snö eller måste jag fixa vatten åt dem? Finns det någon lämplig bok på temat?

/Per


Även om du lagt dig till med lite jargong, och kanske vill skoja till texten, tycker jag ändå att ditt sätt att uttrycka dig signalerar ett ganska märkligt förhållande till din evetuella blivande vän.

"måste" "släpa" "byracka" "trycka ner"

Det spelar ju ingen roll vad det står i böcker och vad du kan läsa dig till på ett internetforum. En hund är ju en individ, förhållandet mellan den och dess ägare bör nog mer ha sin grund i respekt och förmåga (intresse) att känna in och skapa ett samspel och agera utifrån det.

Jag tycker du börjar i fel ände. Har du ett genuint djur intresse köper du din hund utifrån det, sen får man, precis som med barn, partner eller andra levande varelser börja ge sig ut på upptäcksfärd och känna sig fram.

Med tanke på din frågors karaktär undrar man om du satt dig in i vad den här rasen kräver för övrigt. Det är en del del annat att ta ställning till innan man börjar fundera på höjdsjuka mm




fin hund du har förövrigt, thure! det står still i huvudet nu, men den där sjön som ligger mellan nacka och farsta, var du där något i mars med den hunden?
 
Senast ändrad:
fin hund du har förövrigt, thure! det står still i huvudet nu, men den där sjön som ligger mellan nacka och farsta, var du där något i mars med den hunden?

Tack Flanell, en hund blir en kompis i de här sammanhangen och vad han eller hon gillar och klarar får ge sig så småningom, viktigt att skynda lite långsamt bland annat med hänsyn till höfter.

Ältasjön, Flaten, Drevviken åkte jag på flera gånger i mars och Totte var med. Bilden från orkesterbåset i anslutning till en dansbana vid södra Drevviken där det var bra lä.

Thure
 

Bilagor

  • IMG_1520c.jpg
    IMG_1520c.jpg
    215.7 KB · Visningar: 288
kul!

då var det nog kanske dig och totte vi såg, när vi var där 2009-02-21, det är ju inte världens vanligaste ras vid dom här breddgardera.

vi slog läger vid motsatt sida av sjön, från parkeringen sett:



 
Nej

då åkte vi bil upp till fjällen.

Men det finns en handfull andra samojeder i t ex Älta Skarpnäck och Bagarmossen.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
LisaJ Lös hund i fjällen? Hundsport 90
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
Tranan Hur gör ni...(om att åka tåg med hund) Hundsport 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.