Kan en draghund lära sig gå fot??!!

autio; sa:
Tack för alla tips!

Det har nu gått ca 3 veckor och hon har nu den senaste veckan börjat förstå att man inte ska dra i kopplet =) Det är tur att jag är en envis j*vel och inte ger efter och att vara koncekvent tror jag är lösningen till de mesta problemen med hundar.

Tack igen för tipsen! Det är verkligen en bra sida detta!

Absolut! Att var konsekvent är A och O när man vill ha en lydig och skötsam hund. Sen gäller det att alla i familjen kör på den linjen så inte man kan göra vissa saker när man är ute med husse men inte när man är ute matte, eller tvärtom. :)
 
Hej!
Tittade lite på alla tips och funderingar, låter ju jättespännande med valpen! Jag vill bara skänka lite hopp... har själv en siberian husky, och har tidigare aktivt tävlat i slädhundkörning och kört turister. Även när vi hade kennel var det en självklarhet att alla hundar hade grundläggande lydnadsdisciplin i sig och där ingick även att gå fot och lösträning.

Självfallet är det svårare att lägga mycket tid på fler hundar, men min nuvarande husky går fot utan koppel med bravur. Allt handlar om mycket, mycket träning. Huskies är kanske en aning mer självständiga än många andra raser, men det råder inga tvivel om att det är ytterst intelligenta hundar med STOR vilja att vara sin matte eller husse till lags. Att man genom lydnadsdressyr påverkar dragviljan negativt har jag aldrig hört talas om, snarare tvärtom, det är fantastiskt om man kan aktivera sin hund på alla möjliga sätt.

Ger du bara den kärlek jag är övertygad om att du gör till din valp så lär det inte vara några problem. LYCKA TILL!
 
Tack så mycket!

Det går bara bättre och bättre och när hon är lös så kommer hon faktiskt på inkallning. Jag har hopp och min schäfer är också en mycket självständigt hund och jag har fått kämpa med honom, men nu är han mycket duktig och lyder väldigt bra, han är lite tvärt om, han går mycket bättre lös än i koppel, men det är ju också en träningsfråga.

"Att vara koncekvent är A och O"
 
självklart kan du det!

En hund kan lära sej ca 200 olika komandon. en hund av typen Husky är smart, otroligt mycket mer en man tror. till en början.. börjar du bara jobba med hunden och tar dej tid så ska det inte vara några problem. dock måste hunden få springa av sej annars kommer den ha svårt att samarbeta för den har för mycket överskotts energi..

jag har själv en husky tik som jag alltid har med mej, hon har inga problem att gå fot eller inte dra i koplet. det handlar bara om att visa vem som bestämmer, belöna å berämma då hon gjör rätt och ha ett stort tålamod.. det är inte en border colli du har köpt!

lycka till!
 
Draghundslydnad

Det finns ju krav på lydnadsprov för draghundsachampionat, så visst kan en draghund vara lydig... Det är bara olkia mycket jobb. Att gå kurs på brukshundklubben var ett mycket bra förslag. Tycker jag.
 
Hundkurser

Kommer in lite sent i diskussionen men jag tycker att en hundkurs alltid är rätt (och ja jag är SBK.are och håller valpkurser). Inte bara lär hunden sig att vara tillsammans med andra hundar utan att leka och stoja utan föraren får även sig lite till livs.

En bra sida om man vill diskutera hundträning är
http://www.aktivhund.se

Lycka till med hundtränandet.

Nicke
 
gundj; sa:
Vänd dig till en brukshundsklubb i din närhet och be någon duktig där hjälpa dig med att komma igång med kontaktövningar och vardagslydnad.
Om du inte tänker satsa på en karriär i lydnadsklasserna så ska du lägga krutet på god kontakt och kontroll.
Och ett litet tips till, be inte någon på klubben lära din hund att "gå fot" för det gör man på tävlingsplanen.
Även om man i dagligt tal säger så när man vill ha hunden i sin närhet eller vid sidan. Men en tävlingsförare skulle bums börja pladdra om utgångsställning o annat oväsentligt :)

De flesta tävlingsförare är även instruktörer som utbildar hundägare och deras hundar i allmänlydnad. Alla har sin nivå på "gå fot", även tävlingsförare. Det finns hela spektrat från minutiös ögonkontakt och att skilja mellan kommandon och hur man vill att hunden går fot i olika tävlingsmoment till att hunden inte åtminstone inte ska slita omkull en under promenaderna. "Gå fot" är mer en vardagsterm och om en tävlingsförare ska börja pladdra tävlingsmoment ska man nog säga "fritt följ" eler "linförighet".

Mitt tips (förutom att jobba med kontakten förstås) är att bestämma sig för att hunden inte ska dra alls. Inte börja fundera på hur mycket... Annars blir det svårt med gränsdragningen, och man kommer att ha olika tålamod beroende på humör. Då blir det svårt för hunden att lära sig.

Sen måste jag bara få dela med mig av en liten grej som jag snott från birddog.nu

"Tänk er att ett rymdskepp närmar sej jorden, fullt med rymdgubbar. Deras uppdrag är att ta reda på vilka varelser det är som bestämmer på jorden. De landar i en park i en svensk stad tidigt en morgon. I parken går det runt en massa fyrbenta varelser. De fyrbenta släpar de tvåbenta efter sej i något slags snöre/rep och den tvåbenta som går bakom bär på den fyrbentas avföring. Kan vi övertyga rymdvarelserna att det är de tvåbenta som bestämmer???"
 
Tarra; sa:
[Mitt tips (förutom att jobba med kontakten förstås) är att bestämma sig för att hunden inte ska dra alls. Inte börja fundera på hur mycket... Annars blir det svårt med gränsdragningen, och man kommer att ha olika tålamod beroende på humör. Då blir det svårt för hunden att lära sig.

Hunden ska dra i uppförsbacke och gå bakom in nedförsbacke dev på kommando; enligt min mening. Då jag vill att mina hundar faktiskt ska dra en släde emellanåt är det dumt att inte styrketräna dem vid vanliga promenader.

Resonemanget ovan är i sig riktigt, om man inte har några ambitioner på att hunden ska dra (släde,vagn cykel eller människa) så kan man (försöka ;) )träna bort dragreflexen helt. Men varför då ha en draghund?
 
samma problem här...

Har en SH hane på 2 år som oxå är väldigt mycket för att dra. Det är egentligen min sambos (som har accepterat drag i kopplet) hund men när jag kom in i bilden tyckte jag att det blir för jobbigt att hela tiden dras fram. Han hade lärt sig att gå bakom ibland när han var lös, först på så smala stigar så han helt enkelt inte kom förbi. tog ett tag innan vi tröga människor kom på att det faktiskt funkar på alla promenader i koppel oxå. Ett tips kan även vara en slags nosgrimma när man har en stor och stark hund. Nackdelen med dessa är tyvärr att många tror att hunden har munkorg på sig...
 
Hunden ska dra i uppförsbacke och gå bakom in nedförsbacke dev på kommando; enligt min mening. Då jag vill att mina hundar faktiskt ska dra en släde emellanåt är det dumt att inte styrketräna dem vid vanliga promenader.

Resonemanget ovan är i sig riktigt, om man inte har några ambitioner på att hunden ska dra (släde,vagn cykel eller människa) så kan man (försöka ;) )träna bort dragreflexen helt. Men varför då ha en draghund?


Nu tog du ut det ur sitt sammanhang. Jag avsåg varken drag- eller styrketräning, utan koppelträning. Där tycker jag att man bör sträva efter att vara så tydlig som möjligt, för att hunden ska förstå var gränsen går. Jag menar att alla hundar kan lära sig att gå hyfsat i koppel, oavsett om de ska användas som draghundar eller inte. Det tar inte bort det du kallar "dragreflexen"... vad det nu är för något... Möjligen kan hunden bli osäker på vad som gäller om man blandat ihop koppelträning och dragträning, och en vek hund tar inte för sig i draget om den lärt sig att det är obehagligt att dra...

Jag har kört drag på olika nivå (från försöksverksamhet på hobbynivå till prispall på SM), med mer eller mindre alla hundar jag haft under mitt tak. Samtliga har varit relativt bildbara vad gäller att uppföra sig i koppel. Ditt resonemang innebär att en skyddshund måste få bita i tid och otid för att bli en bra skyddshund, eller att en trädskällare måste få stå och skälla för att bli en duglig jakthund. Jag tycker det är att underskatta hundarnas förmåga att skilja på vilken uppgift de har för tillfället, eller så underskattar/underutnyttjar man människans förmåga att läsa sin hund saker...

Om hunden alltid ska dra uppför innebär det väl att man alltid har sele på hunden? Hur gör man då om man råkar ha koppel och halsband på hunden...? Hur mycket uppför ska det vara för att hunden ska dra? Hur är man tydlig med hunden då?
 
Nu tog du ut det ur sitt sammanhang. Jag avsåg varken drag- eller styrketräning, utan koppelträning. Där tycker jag att man bör sträva efter att vara så tydlig som möjligt, för att hunden ska förstå var gränsen går. Jag menar att alla hundar kan lära sig att gå hyfsat i koppel, oavsett om de ska användas som draghundar eller inte. Det tar inte bort det du kallar "dragreflexen"... vad det nu är för något... Möjligen kan hunden bli osäker på vad som gäller om man blandat ihop koppelträning och dragträning, och en vek hund tar inte för sig i draget om den lärt sig att det är obehagligt att dra...
Nja, jag är själv lite osäker på punkten, då jag hört lite motstridiga uppgifter.
Möjligtvis håller argumentet att om endast fullgas tränas är det det som gäller.

De som kör med 8 hundar går sällan ut med hundarna på promenad av rätt praktiska skäl.
De som tränar hårt lägger ner mer tid på träning med vagn eller släde än på fotgång.
De som tränar mycket fotgång är ofta de som bara har en eller två hundar. De tränar ofta dessutom mindre drag.

Mina hundar går bättre fot än våra bekantas, deras är däremot betydligt snabbare. Men vi tränar dem altså med helt olika mål och medel.

Jag har kört drag på olika nivå (från försöksverksamhet på hobbynivå till prispall på SM), med mer eller mindre alla hundar jag haft under mitt tak. Samtliga har varit relativt bildbara vad gäller att uppföra sig i koppel. Ditt resonemang innebär att en skyddshund måste få bita i tid och otid för att bli en bra skyddshund, eller att en trädskällare måste få stå och skälla för att bli en duglig jakthund. Jag tycker det är att underskatta hundarnas förmåga att skilja på vilken uppgift de har för tillfället, eller så underskattar/underutnyttjar man människans förmåga att läsa sin hund saker...
Hur man tränar en bra skyddshund vet jag inte. Rent allmänt gäller ju att man ska träna det man ska vara bra på. Dina slutsatser får stå för dig.
Om hunden alltid ska dra uppför innebär det väl att man alltid har sele på hunden? Hur gör man då om man råkar ha koppel och halsband på hunden...? Hur mycket uppför ska det vara för att hunden ska dra? Hur är man tydlig med hunden då?

Dra en person som promenerar kan hundarna väl göra om de har treckingsele på sig, i den kan de också gå hyfsad fot annars är det ju en lätt sak att hänga om linan.

Go betyder dra, Back betyder gå bakom. Det är mycket riktigt en träningssak och man måsta vara tydlig.

Det som jag egentligen är lite skeptisk till är de som skaffar en draghund och sedan gör allt för att få den att vara som en "vanlig" hund.
 
Gå fot

Jag skaffade en 6 årig Alaskan Husky i förra året ch nu är han 7.
Han hade trots sin ålder aldrig ens lärt sig "sitt, ligg och fot" Jag brjade träna stenhårt med honom och det har faktiskt gått rätt så bra men jag måste erkänna att kan fortfarande har lite svårt med fot även fast vi tränat med det i ca 1 år. Jag hade i och försig mitt ex till hjälp som är utbildad hundtränare i spår, lydnad, dressyr, agillity mm.
Hur som så är det en jätte härlig hund, snäll och extremt kelig av sig.
Vill du utbyta idéer ch tips så är det bara att maila.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.