Hundfolk som vill vandra??

Hej!!
Jag tycker om att vandra. på helgerna (innan snön) var jag mycket ute med hund och gick sörmlandsleden i
Hälleforsnäs eller Åkerstyckebruk. jag har aldrig vandrat långa sträckor och övernattat på vandrarhem/stugor/tält. men det ska jag komma till.

Jag undrar om det finns flera människor här som har vandrat med hund tidigare, längre sträckor och övernattat. och som vill vandra igen i vår, höst. Som är villig att dela med sig av sina erfarenheter :D... Någon??
//Dayana och Lexus.
 

avslutad210712

Gäst
Dayana; sa:
Hej!!
Jag tycker om att vandra. på helgerna (innan snön) var jag mycket ute med hund och gick sörmlandsleden i
Hälleforsnäs eller Åkerstyckebruk. jag har aldrig vandrat långa sträckor och övernattat på vandrarhem/stugor/tält. men det ska jag komma till.

Jag undrar om det finns flera människor här som har vandrat med hund tidigare, längre sträckor och övernattat. och som vill vandra igen i vår, höst. Som är villig att dela med sig av sina erfarenheter :D... Någon??
//Dayana och Lexus.

Vandrat långa sträckor med hund - ja
Övernattat - ja

Men i tält inte i vandrarhem eller stugor
 
Jag brukar gå 2 eller 3 kortare turer varje år (1 eller 2 nätter). Har provat bitar av gästrikeleden och lite runt Vemdalen och sonfjället. Går oftas ensam med 1 eller 2 hundar. Hoppas att det ska bli en tälttur v.10.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Hejsan

Dayana; sa:
Hejsan

tycker du inte om att övernatta i vandrarhem??

Har du själv hund?

Där jag vandrar är det väldigt ovanligt med vandrarhem och oftast stugor också så tält är det enda alternativet. Men har inget emot vandrarhem som sådana.

Ja vi har hund och våra vandringar med hund varierar från veckoturer på våren på skidor upp till som mest fyra veckor i sträck på sommaren.

Inga som helst problem att vandra med hund förutom att den är mer än lovligt intresserad av renar vilket innebär att den för det mesta går kopplad
 
intressant med renar

Jag tror inte att min vovve skulle våga ge sig på ren. han skulle nog skita på sig om han såg ren. rådjur *skratt* har han blivit skrämd (av mig) så han vågar inte ge sig efter rådjursspår.
Harar är dräemot svårare, Ser jag en så kan jag få stopp på honom, däremot om jag inte hinner se den och haren springer 2 meter ifrån oss då springer Lex efter men han tvärnitar när jag skriker.
Alltid bra att ha koppel med sig på vandring ialf.
 
Re: Re: Hejsan

avslutad210712; sa:
Dayana; sa:
Hejsan

tycker du inte om att övernatta i vandrarhem??

Har du själv hund?

Där jag vandrar är det väldigt ovanligt med vandrarhem och oftast stugor också så tält är det enda alternativet. Men har inget emot vandrarhem som sådana.

Ja vi har hund och våra vandringar med hund varierar från veckoturer på våren på skidor upp till som mest fyra veckor i sträck på sommaren.

Inga som helst problem att vandra med hund förutom att den är mer än lovligt intresserad av renar vilket innebär att den för det mesta går kopplad

vad är det för hundar ni har? Ja jag förstår, det är rätt så skönt med tält, så man kan stanna vart man vill och slå upp tältet.

Vart hade ni tänkt vandra någonstans??
 
corabora; sa:
Jag brukar gå 2 eller 3 kortare turer varje år (1 eller 2 nätter). Har provat bitar av gästrikeleden och lite runt Vemdalen och sonfjället. Går oftas ensam med 1 eller 2 hundar. Hoppas att det ska bli en tälttur v.10.

Vart ska du vecka 10?? då är det fortfarande snö ute, modigt av dig. Så erfarna är vi inte att vi har all utrustning och sovsäck som klarar av kallt väder.
Vad har du för hundar??
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Hejsan

Dayana; sa:
avslutad210712; sa:
Dayana; sa:
Hejsan

tycker du inte om att övernatta i vandrarhem??

Har du själv hund?

Där jag vandrar är det väldigt ovanligt med vandrarhem och oftast stugor också så tält är det enda alternativet. Men har inget emot vandrarhem som sådana.

Ja vi har hund och våra vandringar med hund varierar från veckoturer på våren på skidor upp till som mest fyra veckor i sträck på sommaren.

Inga som helst problem att vandra med hund förutom att den är mer än lovligt intresserad av renar vilket innebär att den för det mesta går kopplad

vad är det för hundar ni har? Ja jag förstår, det är rätt så skönt med tält, så man kan stanna vart man vill och slå upp tältet.

Vart hade ni tänkt vandra någonstans??

Har bytt upp mig från vorsteh till storpudel :)

I år lär ena vandringen bli söder om väg95 och en vandring troligen i kebnekaise-fjällen. Beroende på hur många veckor det blir så kanske det blir en tredje kortvandring på 4-5 dagar kring Låkktatjåkka dit jag fortfarande inte har tagit mig,
 
hur kom det sig

att du bytte upp dig?? pudlar är ju häftiga men en vorsten :D e är dö läckra *LeR*
skulle dock aldrig skaffa mig nån av de raserna för de lockar inte mig. =)


mina planer är att först gå Åker till malmköping. :) sen efter det sticker vi ut på en stor fjällvandring, men vi måste "träna" inför de stora vandringarna.
 

avslutad210712

Gäst
Re: hur kom det sig

Dayana; sa:
att du bytte upp dig?? pudlar är ju häftiga men en vorsten :D e är dö läckra *LeR*
skulle dock aldrig skaffa mig nån av de raserna för de lockar inte mig. =)


mina planer är att först gå Åker till malmköping. :) sen efter det sticker vi ut på en stor fjällvandring, men vi måste "träna" inför de stora vandringarna.

Rätt enkelt min förra hund finns inte mer och min nuvarande fick jag "på köpet" när jag fick ny partner.
 
Dayana; sa:
corabora; sa:
Jag brukar gå 2 eller 3 kortare turer varje år (1 eller 2 nätter). Har provat bitar av gästrikeleden och lite runt Vemdalen och sonfjället. Går oftas ensam med 1 eller 2 hundar. Hoppas att det ska bli en tälttur v.10.

Vart ska du vecka 10?? då är det fortfarande snö ute, modigt av dig. Så erfarna är vi inte att vi har all utrustning och sovsäck som klarar av kallt väder.
Vad har du för hundar??

Blir en slädtur någonstans på gränsen mellan Härjedalen och jämtland. Jag har 4 alaskan huskys och 1 Siberian husky som jag kör med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
littlebigohrn Var i södra Europa kan man vandra med Irl. setter? Hundsport 2
asalu vandra med hund Hundsport 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.