Bästa rullkoppel för skidåkning?

Har även jag åsikten att ringklockan skall användas mycket. Men ibland så är det kurvigt och skymd sikt och då menar jag att en hundägare inte får blockera hela körbanan. En snabbt uppdykande cyklist måste ha utrymme att passera. Problemet med flexikoppel och andra tunna linor är att de upptäcks sent av cyklisten och då kan det vara väl sent att väcka hundägaren ur dvalan.

Thure
Fast det beror ju lite på var man är. Skogspartiet där jag bor har rätt lite cyklister och då kan ju hundarna normalt ta ut svängarna lite mer. Lite ömsesidig hänsyn tolerans och förståelse undelättar enormt.
 
Ingen anledning att invända mot den sista meningen

från Magnus.

Cykelbanor som används av både många cykelpendlare och många hundförare är områden där alla måste visa hänsyn och vara uppmärksamma.

De som cykelpendlar tycker jag normalt skall kunna hålla 20 eller 30 km/h på asfalterade cykelbanor utan att behöva stanna för hundkoppel och andra helt omotiverade hinder.

Thure
 
Mer ägarproblem än koppelproblem

Nu har jag oxå blivit hundägare och då kan jag ju skriva här;-)

Det handlar ju mer om hur hunden är uppfostrad om den springer fram och tillbaka från sida till sida på vägen så kommer naturligtvis ett 5m flexikoppel att vara sämre.

Men om hunden alltid följer vänsterkanten (innanför husse/matte) så fungerar det ju bra.
Flexikoppel tycker jag fungerar bäst i skogen.
 
Omdömme!

De flesta av inläggen här verkar handla om omdömme, bristande sådant eller ej. Ingen lösning är perfekt för alla människor och djur i alla lägen. Det är lite väl generellt att avråda alla att använda rullkoppel för att någons hund har skenat ut i trafiken. Tragisk historia men den gäller inte som lag för alla hundar/människor.

Men det är verkligen bra att vara vaken då man använder sitt rullkoppel för det är lätt att hunden är 8 meter åt fel håll helt plötsligt, särskilt lätt hänt är det när husse skickar sms el dyl...
 
Jag har testat olika koppellösningar för löpning och skidåkning med tre hundar under de senaste 20 åren. Mycket beror på vilken hund man har - storlek, styrka, energi, lydnad m.m. Generellt är jag emot flexikoppel för att det minskar kontakten med hunden. Skulle aldrig använda flexikoppel i trafikmiljö, det är alltför stor olycksrisk. Det är min erfarenhet som både hundägare och som trafikant. Det är alltid hundföraren som har ansvaret för att hunden fungerar i trafiken, aldrig medtrafikanterna, ringklocka eller inte.

För skidåkning och löpning använde jag i början flexikoppel med handtaget i ett läderbälte, det fungerade någorlunda för en mindre hund. Men efter att en starkare hund slitit av både handtag och läderbälte började jag med Björkis dragsele och midjebälte med flexicord i draglinan. Det har fungerat bra, draglinan är lätt att släppa av när det går för fort i skidbacken och flexicorden är lätt att byta när den blir sliten. Hunden bör alltid ha dragsele oavsett om man använder draglina eller flexikoppel eftersom det fördelar belastningen och skapar rätt muskelarbete för hunden.
 
Det är alltid hundföraren som har ansvaret för att hunden fungerar i trafiken, aldrig medtrafikanterna, ringklocka eller inte.
Bland cyklister finns en stor grupp arroganta egoister som utan hänsyn till andra i hög fart och utan att ge signal kör om båder mammor med gående småbarn såväl som pensionärer med tax i lina.

Om du ger dig ut med cykel har du ett ansvar gentemot alla medtrafikanter oavsett antalet hjul eller ben. För vissa tycks det desvärre vara svårt att förstå.
 
Rullkoppel-kontra fast gummidrag lina

[Som aktiv hundkörare sen 1976 tycker jag andvända rullkoppel vid skidåkning med hund, är för kastligt,liten koll på hunden vid möten, tjorviga omkörningar då bakomvarande är snabbt i kapp- lina över spåret( inte hittat knappen, skoter trafik med m.m Nej köp en vanlig lina med gummilina bak, perfekt även vid sparkkörning, löpning med hundén .kontakta björkis i kiruna så kan de hjläpa dig vidare
 
Tack för all omtänksamma förslag, och intressanta åsikter och meningar om allt möjligt.
För mig så passar rullkoppel absolut bäst! Men det beror nog på att vår Akita är väldigt lugn i spåret. Och lyder komandon.
Har adrig haft några problem sedan jag slutade med fast lina!

/Gunnar
 
Dammar av denna tråden igen.
Enda problemet med Flexi är att linan är lätt att bita av. Vi har en ny hund som gillar att tugga på det meste. Och nu har hon tuggat av linan för 5gg.
Några förslag på flexikoppel som är lätt att öppna och byta lina på?
Har gjort det på något gammalt koppel, men dom nyare Flexit-orginal är extreeemt krångliga att sätta ihop. Verkar som dom konstruerats för att inte gå an att byta lina på. Några förslag?
 
För oss fungerar flexikopplet utmärkt! Hur menar ni som säger att det ger sämre kontakt med hunden? Hunden kan ju i princip vara "lös" även där man inte kan ha den lös och om då kopplet sitter i midjebältet kommer man rimligen att använda rösten mer och styra hunden mindre med kopplet. Detta bör väl leda till att samspelet ökar? Vi går, springer, cyklar och åker skidor med vår hund och har aldrig upplevt flexikopplet som något problem alls. Önskar bara att det fanns med reflex/skarp färg på själva linan...
 
Dammar av denna tråden igen.
Enda problemet med Flexi är att linan är lätt att bita av. Vi har en ny hund som gillar att tugga på det meste. Och nu har hon tuggat av linan för 5gg.
Några förslag på flexikoppel som är lätt att öppna och byta lina på?
Har gjort det på något gammalt koppel, men dom nyare Flexit-orginal är extreeemt krångliga att sätta ihop. Verkar som dom konstruerats för att inte gå an att byta lina på. Några förslag?

Men varför i hela friden låter ni hunden tugga på linan ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gundj Bästa hundskon / klövjeväska? Hundsport 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.