Bästa rullkoppel för skidåkning?

Vi har använt ett vanlogt flexikoppel, och en såkallad rull "leesh" avsedd för Kitesurfing brädor. Båda har nu havererat.
Jag har för mig att jag sett rullkoppel utan handtag, men med fäste för dragbälte. Någon som vet?

/Gunnar
 
Det finns ett företag som tillverkar vaderade bälten som används med rullkoppel, jag tror att de heter Baggen. De brukar finnas i välsorterade hundaffärer.

Det är inte så att du borde ha en expanderade lina istället, om det är till löpning eller skidåkning?

Jag brukar använda det sistnämnda då jag springer eller åker längd men ibland så anv jag även mitt flexikoppel då jag glömt linan hemma. Då trär jag bara ett läderbälte genom kopplets handtag, det funkar bra. Enda nackdelen är att hunden har 8m rep att trassla in sig i;-)
 
lat hund = bättre träning åt husse!

Har inte användning för riktig drag lina. Har turen att ha en omtänksamm hund som spar på krafterna :)
Det jag önskar är ett rullkoppel som tar mindre platts i fickan när det inte används...
 
använd aldrig!!!!

Du ska inte använda så kallade rullkopel. huden blir stressad av dem samt att det har kostat många hundars liv pågrund av att ägrna har haft sådan..

/Roger
 
Kan du utveckla din åsikt lite mer...?
Jag har aldrig upplevt några farliga problem, eller tecken på stress hos vår hund! Med vanlig elastisk draglina däremot så har jag legat ihoprullad tillsammans med hunden i skidspåret flera ggr!
 
rullkoppel

det har hänr att ägaren inte har haft full koll på sina hundar. och därför har det hänt att hundar har rusat ut bland bilar och blivet överkörda, eller rusat mot andra hundar, eftersom kopplet är så långt..

jag vet en man som förlorade ett finger och en gråhund framför en timmerbil på grund av sitt rullkoppel. och han är tyvär inte den enda..

/R
 
rätt utrustning vid drag

jag har tävlat med draghundar i snart 10år, jag kan rekomendera följande. om du ska åka skider eller inlines med din hund.


1.en bra sele som är anpassad för drag och i rätt storlek till din hund.

2. ett bälte, baggen bältena är bra, men det finns andra på marknaden också. fördenlen med baggen är att dem har inbyggd flex så du inte behöveren flexande lina.


3. en drag lina mellan dej och huden. om du inte har ett baggenbälte med flex ska du ha flex i draglinan. det finns lite olika sätt att "bygga" en sådan lina.

4. ( om du har två hundar ) ska du ha en nacklina, den ska ha en karbin som hunden ska slita av vid panik. det är en säkerhets detalj.

du kan läsa mer på draghundssport.com där står det mer om rätt typ av utrustning vid drag.
 
Re: rullkoppel

Rogerj; sa:
det har hänr att ägaren inte har haft full koll på sina hundar. och därför har det hänt att hundar har rusat ut bland bilar och blivet överkörda, eller rusat mot andra hundar, eftersom kopplet är så långt..

jag vet en man som förlorade ett finger och en gråhund framför en timmerbil på grund av sitt rullkoppel. och han är tyvär inte den enda..

/R

Ja det är farligt att leva :) Märklig att det fortfarande är tillåtet att köra bil, dricka alkohol, äta socker, osv... när så många "förlorar kontrollen"
För mig fungerar rullkoppel utmärkt. När jag cyklar så använder jag aldrig koppel. (förutom om det finns får i området)
 
Rullkoppel/flexikoppel...

Vet inte om det ni menar med rullkoppel är samma sak som flexikoppel men av det sistnämnda har jag stor erfarenhet.

Jag har en Ridgebackhane som är stark som en oxe och med bra kondition. Jag har honom ofta kopplad när vi utför allehanda aktiviteter och använder alltid ett vanligt flexikoppel. Ja visst är det lite tungt för handen och det kräver lite teknik vid användning av stavar, styre eller tyglar men med lite träning så går det utmärkt. Jag cyklar (både mountainbike och asfalt), rider (jag har vana och snälla hästar), åker längdskidor och inlines, springer och.. ja det mesta med kopplet i handen. Jag skulle av säkerhetssynpunkt aldrig knyta fast hunden varken i mig eller i något annat utan om det verkligen krisar släpper jag kopplet som rullar ihop sig vid hunden, jag kan stanna/resa mig/sträcka mig eller bara gråta ta tag i kopplet igen och så fortsätter vi. Kanske inte det mest exemplariska men för mig fungerar det utmärkt. Dessutom gillar jag att snabbt kunna reglera längden på kopplet om man är i varierad terräng, kanske först i skogen, sen på en väg eller hastigt får möte av andra intressanta hundar.
 
Vad jag inte gillar som

cyklist och inlinesåkare är hundägare som står eller går på ena sidan av cykelbanan och låter sin hund gå på andra sidan med kopplet (oftast flexikoppel) på andra sidan eller ute i terrängen på andra sidan cykelbanan. Kopplet blir ett mycket otrevligt hinder när man kommer med fart o frågan är väl vem som skadas mest om jag inte hinner väja eller bromsa hunden, jag eller hundvallaren. Jag blir rent ut sagt urförbannad på den typen av nonchalans som hundvallaren ger exempel på i den situationen.

Som cyklist eller inlinesåkare möter jag personligen mycket hellre en lös hund än en kopplad hund där hundvallaren beter sig klantigt enligt ovan.

Skulle inte kunna tänka mig att skaffa ett sådant koppel till vår samojed men vilka koppel och halsband man föredrar är ju rätt individuellt. Jag har helt andra perferenser än min fru därvidlag.

Thure
 
Som cyklist eller inlinesåkare möter jag personligen mycket hellre en lös hund än en kopplad hund där hundvallaren beter sig klantigt enligt ovan.
Thure
Och som hundägare med fyra hundar i 2meters lina uppskattar de cyklister eller på annat sätt rullande personer som ger signal i goooood tid. Det är definitivt ett riskmoment med en cyklist som bara swichar om eller ännu värre ringer med ringklockan fem meter innan de kör om.

Ser nummera ingen fördel med flexilina. Som ovan föreslås är ett bälte med lätt dämpad lina och en riktig sele väldigt praktiskt och bekvämt. Har man dessutom en hund som man kan släppa lös emellanåt så låter det sig väl kombineras.
 
Och som hundägare med fyra hundar i 2meters lina uppskattar de cyklister eller på annat sätt rullande personer som ger signal i goooood tid. Det är definitivt ett riskmoment med en cyklist som bara swichar om eller ännu värre ringer med ringklockan fem meter innan de kör om.

Har även jag åsikten att ringklockan skall användas mycket. Men ibland så är det kurvigt och skymd sikt och då menar jag att en hundägare inte får blockera hela körbanan. En snabbt uppdykande cyklist måste ha utrymme att passera. Problemet med flexikoppel och andra tunna linor är att de upptäcks sent av cyklisten och då kan det vara väl sent att väcka hundägaren ur dvalan.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gundj Bästa hundskon / klövjeväska? Hundsport 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.