Paddla kanadensare med hund?

Hej!
Jag funderar på en liten tur i kanot (kanadensare).
Med på turen vill jag ha min stora hund (60cm/37kg).
Är det någon som har erfarenheter att dela med sej av?
Vad bör man tänka på? Behöver hunden flytväst?

Tacksam för svar. / -m-
 
skalman; sa:
Hej!
Jag funderar på en liten tur i kanot (kanadensare).
Med på turen vill jag ha min stora hund (60cm/37kg).
Är det någon som har erfarenheter att dela med sej av?
Vad bör man tänka på? Behöver hunden flytväst?

Tacksam för svar. / -m-

Har en del erfarenhet av att paddla med en engelsk springer spaniel i kanadensaren. Visserligen mindre hund som inte är rädd för vatten, snarare tvärt om. Funkar fint, efter lite träning. Öva lite på land först, så att hunden tycker att kanoten är ett bekant ställe. Sen på grunt, lugnt vatten. Det viktiga är väl att hunden sitter still i kanoten och inte blir rädd när det vickar lite, och att den inte får för sig att hoppa ur när man kommer nära land. Eller en farlig svan kommer paddlandes och väser... :) Jag körde utan flytväst på den - vattenälskande - hunden när jag paddlade (mest på åar och små skyddade vattendrag), men egentligen ska man väl ha det. En springertik kan man ju lyfta in i kanoten med ett tag i nackskinnet om det kniper, men det är nog inte lika enkelt med en 37 kilos bjässe.
 
Kajak med hund.

Hmmm....
Jag som precis tänkte fråga det samma här med den lilla skilnaden att jag tänkt mej kajak.
Tanken är att jycken får husera i det ena utrymmet för packning. Företrädelsevis bakom mig.
Erfarenheter, någon???
Anders
 
Den norske friluftsikonen Lars Monsen har en del erfarenheter. Han är aktuell med att paddla och vandra genom nordkalloten. Han har även tagit sig genom Kanada med stora hundar och kanadensare. Han svarar nog på frågor via sin hemsida, om han inte är ute...

lycka till
//R-J
 
Jag och min pojkvän paddlade med våra hundar förra sommaren. Vi hade en två-manskajak med packhål mellan oss. Hundarna är en flatcoatet retriever och en mellanpudel och de fick plats båda två tillsammans. Packningen fick ju dock minimeras.
De vande sig fort vid att sitta i hålet och vi hade inte tränat något på land innan.
Det blev en toppenhärlig semester.

Lycka till.
 
jag har alltid med min welsh springer spaniel när jag är ute med kajaken. Har en stor kajak (5.60) med dubbla packluckor bakom min sittbrunn, den främre luckan sågade jag bort och gjorde om till sittbrunn för hunden, där trivs hon som fisken i vattnet.
 
paddeltur med hunden.

det ska inte vara några problem att ta med hunden, jag brukar ha med min hund då jag kör båt eller paddlar.

flytväst kan vara ett bra val i fall hunden får för sej att hoppa i.. vist kan hunden simma, men den kan bli skrämd av vattnet.

se dock till att inte binda hunden i båten.. har set dem som har gjort det å det har varit nära på att gå illa.

//R
 
Bror ju på hundens humör! Hade en sebirean huskey och det gick aldeles umärkt. Kolla bara så att hunden kan sitta still ett tag och att den inte är rädd för vatten. Mindre vattenfall och forsar brukar dock inte vara så populärt!
 
Re: Kajak med hund.

Impa; sa:
Hmmm....
Jag som precis tänkte fråga det samma här med den lilla skilnaden att jag tänkt mej kajak.
Tanken är att jycken får husera i det ena utrymmet för packning. Företrädelsevis bakom mig.
Erfarenheter, någon???
Anders

Jag har bara paddlat cannadensare med Golden i mitten, men min gamla granne brukade paddla ensam med en Labbe i Gillöga K2 med bara två hål, inget extra för packning. Han flyttade roderpedalerna till bakre sittbrunnen, satte sig själv bak och hunden fram.

Ett problem med hundar är att vattnet utanför smakar bättre än det i vattenskålen, då gäller det att parera...
 
Kanadensare med Ridgeback á 45 kg :)

Självklart skall hunden få följa med!

Min Ridgebackhane älskar att bada och hoppar gärna i vattnet från hög höjd (rekordet är en 3 meters trampolin utan mattes inrådan) men hade aldrig varit med i båt förrens nu i sommar. Vi har en stabil kanadensare där han fick sin vanliga ingrodda filt i mitten och i hoppade han gladeligen. Vilket självklart orsakade en väldig massa skvalp och gungningar (trots att vi fortfarande låg kvar på stranden) som gjorde honom vrålrädd. Efter lite övertalning fick vi honom att lägga sig ner och då gick det betydligt lättare. Vi höll oss i lugna vatten till att börja med och alltid nära land. Efter några timmars invänjning låg han stilla och lugnt med huvudet över kanten och sippade på vattnet nedanför. Lite snedbelastning för oss paddlande men välldigt fina bilder blev det. Klart att rekommendera!!

Jag är väldigt sugen på att prova kajak också och skulle gärna höra från fler som har hund modell heavy som varit med ute...
 
Jag har paddlat en del min Husky och det har gått alldeles utmärkt. Min "dam" är förvisso en riktig lugn vovve men hon har hållt sig i båten. Någon flytväst har jag inte använt men det kan vara bra med någon form av sele så att man kan lyfta upp vovven i båten igen. Iofs lyfter man nog inte ombord en stor hund i kanot och väljer en stor jycke att hoppa ur båten så får man nog vara beredd på att simma själv oxå;-)

Det är bra att ha ett liggunderlag på botten så blir det inte så halkigt för de små tassarna. Använd inte ditt eget då det blir blött och skitigt på durken.

Jag har lånat en 6 manna kanot ett par turer och dessa har varit kanon, särskilt med hund. Rymmer massor med packning och stabil med hund och son.

God tur!
 
Träna hunden för friluftsliv

Min fru och jag har paddlat kanadensare (Incas 520) med australian shepherd (25 kg) under ett antal år och det har aldrig varit några problem. Hunden måste lyda och kunna sitta still på kommando. Vi lär hundarna att inte hoppa ur kanoten innan de får ett "varsågod" (samma sak som med bil). Hunden har inte haft flytväst eftersom vi bara paddlar kanot i mindre sjöar och åar.

I år har vi också paddlat K3 (2-personers kajak med 3 öppningar där hunden sitter i mitten). Kajaken är en Argo-Maxi från Tahe i Estland (630 x 67 cm). Vi har paddlat i skyddade skärgårdsvatten och på Kalhovsfjorden i Telemark (större sjö vid Hardangervidda). På "större" vatten har vi undvikit att ta några risker eftersom kajaken är helt öppen inuti och det skulle bli svårt att klara en kapsejsning, speciellt i kalla fjällvatten. Det är viktigt att välja vatten som inte ger för stora vågor om det blåser upp. Långa kajaker kan bli svåra att manövrera i medsjö så det gäller att bedöma när det är dags att vända upp och söka lä. Hunden kan bli också rädd om det slår in sjöar i sittbrunnen och kan orsaka kapsejsning. I kajaken har hunden alltid flytväst. Man får aldrig sätta fast hunden i kanoten/kajaken.

Vi har alltid haft hundar med på fjällvandringar och andra friluftsaktiviteter. Blir dom vana vid friluftsliv så är det sällan några problem att passera vad eller gå på rangliga hängbroar. På Hardangervidda har hunden t.o.m. klättrat i stege uppför en bergskant. Om man själv är lugn så litar hunden på husse/matte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
LisaJ Lös hund i fjällen? Hundsport 90
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
Tranan Hur gör ni...(om att åka tåg med hund) Hundsport 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.