Torka mat

Jag tycker väl snarast att det är enklare med grönsaker och rotfrukter, än med mycket annat.

Jag "förväller" i mikro en ytterst kort stund; det blir inte lika sladdrigt och mer smak blir kvar efter återvattning, troligen eftersom man inte sköljer ut något med förvällningsvatten och slipper förlänga torkningen för att få bort även det vatten, som absorberats under förvällningen.
.

Kör du dem bara som de är i mikron? små bitar utan vatten alltså? salt?
 
Kör du dem bara som de är i mikron? små bitar utan vatten alltså? salt?
Inte alla sorter, se ovan. Stärkelserika sorter kräver vattenkokning. "Lätta" vattenrika grönsaker funkar hur fint som helst i mikro. Mina egna favoriter är strimlad purjolök, auberginetärningar, svamp och slingor av röd paprika (som kan torkas rå men vinner smak vid "mikroförvällning"). Testa med små mängder av vad du själv gillar, helt enkelt.

Valfritt att salta, i så fall ytterst lite så man har lite marginaler vid återvattningen/färdigtillagningen. Det är lätt att felberäkna salt och kryddor i torkad mat.

Vill man bli av med den lite bittra smaken i aubergine, kan man salta ur tärningarna innan tillagning, dvs skakar runt med salt, lämnar ett tag på någon lutande bricka & kramar ur när de börjat vätska sig.

En minimal gnutta socker tar fram smaken på tomater och rotfrukter som ska kokas i vatten.
 
Det finns som sagt var en väldigt bra bok som tar upp hur man torkar olika livsmedel:
http://libris.kb.se/bib/7665498

(Den tar inte bara upp torkning dock, utan även andra konserveringsmetoder. Den fokuserar på vad som är lämpligast ur näringssynpunkt, så därför finns inte torkning av kött med t.ex.)
 
Nåt som man lätt glömmer, men som i praktiken är bra att ha i minnet...

Torkar man "fel" (förväller inte, fel temperatur, o.s.v) så blir det ändå torkad mat. Givetvis måste man torka till rätt fukthalt så att maten inte förstörs, men oavsett vägen dit så blir det mat.
Det som händer i fält är att man får tillaga maten längre. Vissa ingredienser kan bli litet annorlunda av fel torkning, men det blir mat ändå.

Det tenderar att bli jobbigt att torka mat om man hela tiden försöker särbehandla alla ingredienser. Dela upp per torktemperatur (kött eller inte kött, om man vill hårddra det), in i torken och kör!

Vad gäller rotfrukter brukar jag koka dem i en halv minut. Det kortar återfuktningen, pastöriserar, och förlänger hållbarheten.
Lök ska man av smakskäl tydligen inte förvälla, men ibland gör jag det ändå. Skillnaden i lukt i köket är ganska stor...
 
Det finns som sagt var en väldigt bra bok som tar upp hur man torkar olika livsmedel:
http://libris.kb.se/bib/7665498

(Den tar inte bara upp torkning dock, utan även andra konserveringsmetoder. Den fokuserar på vad som är lämpligast ur näringssynpunkt, så därför finns inte torkning av kött med t.ex.)

Varför tycker de inte man ska torka kött? För att något kan gå snett eller för att vitaminer försvinner? Det senare händer ju också med frukt och grönt, alla vattenlösliga vitaminer som C minskar radikalt.
 
Varför tycker de inte man ska torka kött? För att något kan gå snett eller för att vitaminer försvinner? Det senare händer ju också med frukt och grönt, alla vattenlösliga vitaminer som C minskar radikalt.

Professor (har jag för mig) Pohony menar inte att man inte ska torka kött, boken innehåller de torkningsmetoder som är mest praktiska i ett hushåll. För kött så är frysning eller värmekonservering bättre metoder än torkning, alltså är det dessa metoder han tar upp.

Boken beskriver t.ex. hur man konserverar pannbiffar och såna grejer.

Om du tittar i en vanlig livsmedelsbutik så hittar du inte mycket torkat kött, däremot väldigt mycket kött i frysdisken och en hel del konserverat. Och det är inte utan anledning.

Men han förklarar också granska bra hur man torkar saker som är lämpliga att torka, inklusive varför. T.ex. att vissa saker börjar man torka på hög temperatur (60-70 grader) i ett par timmar, sen sänker man till lägre (35-40 grader) i 10-18 timmar, innan man på slutet höger lite (till typ 50-60 grader) för att driva ut den sista fukten. Han förklarar också vad som behöver förvällas innan torkning och varför.
 
Nämen du sa ju ur näringssynpunkt. Då tror jag fortfarande djupfrysning är bättre. Om man inte är prepper och lägger upp ett tioårslager då.
 
Ja, frysning är bättre än värmekonservering, men har nackdelen att du blir beroende av el (eller att bo i polartrakter).

Torkningens främsta fördel är ju viktminskningen, men i ett hushåll bryr man sig inte så mycket om den.
 
Provat förra året

Provade lite förra året, Torkningen gick bra, blötläggning och tillagning också. Mer kryddor...det var det jag tog med mig från min fjällvecka.

Ska provtorka nu i vår ska till Sarek i sommar, vill bara ha egentorkat med mig.

Kommer att göra det enkelt. Skiva/riva och torka. Fettet har jag i flaska, raps kanske.

Viktigast är att få i sig energin...sedan ska det smaka gott också...så tänker jag.

Ska lusläsa denna tråd nu. Vad som skrivits på senare tid.
 
Ja, frysning är bättre än värmekonservering, men har nackdelen att du blir beroende av el (eller att bo i polartrakter).

Torkningens främsta fördel är ju viktminskningen, men i ett hushåll bryr man sig inte så mycket om den.

Det är väl ganska självklart. Det var att torkning skulle vara bättre ur näringssynppunkt jag vände mig mot. Det lät som om författaren menade det i ditt första inlägg. Men det blidde väl fel nånstans.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.