Hur gör ni...(om att åka tåg med hund)

avslutad210712; sa:
... så måste man ge Connex personal beröm för att de alltid varit trevliga när jag åkt tåg.

Jag måste instämma här. Personalen ombord är i så gott som alla fall riktigt bra att ha och göra med ombord på tåget. Jag kan nog faktiskt inte komma på någon gång då dom inte varit bra.

/Jesper
 
Jag gjorde resan förra veckan men min hane (riesenscnauzer). 15 timmar. Inte jättekul kan jag säga, han skötte sig dock exemplariskt och vi hade i förväg bokat en ungdomsbiljett för honom vilket gjorde att han fick lite extra utrymme på golvet. Vi reste en dag i förväg och sov sedan på vandrarhem en natt innan vandringen började. Nästa gång tar jag nog bilen.
 

avslutad210712

Gäst
Per Ö; sa:
Det i särklass mest korkade, vilket dessutom hade varit väldigt lätt att ordna för SJ/Connex, är att djurkupéerna inte sällan är placerade mer eller mindre mitt i tåget. Det hade varit väldigt mycket smartare att placera dessa kupéer antingen längst fram eller längst bak. Det skulle göra att det blir lugnare i kupén och hundrädda, allergiker m.m. slipper passera igenom för att t.ex. komma till resturangvagnen.

Alla gånger jag rest Luleå-Abisko (eller tvärtom) har djurkupeen varit placerad i början av tåget vilket är en klar fördel. Dessutom behöver man aldrig fundera åt vilket håll man skall gå för att köpa kaffe :)
 
Rastning under en lång tågresa

Hej,

försöker ta upp den här tråden igen.

Ni som reser långt med era hundar (ex vis Stockholm-Abisko) - hur gör ni med rastning? Hinner man av vid några ev. längre stopp?
Vatten och mat under tågresan?

/Mikael
 
Jag har åkt ett par gånger till västerbotten med hund.(bastuträsk) Jag såg till att "tarmen var tömd" innan resan började dvs gav ingen middag. Vatten i små mängder åt gången sedan klev jag av och rastade på de ställen det var lite lägre stopp.

Om jag minns rätt så kan man kliva av i Vännäs och medan tåget åker in till Umeå kan man ta en 40 minuters promenad. Tågvärdarna har bra koll när tåget stannar längre än fem minuter. Jag upplevde inte tågresan som ett jätteproblem när det gäller rastning osv.

Kan man ta en heldag ute med hunden samma dag man ska åka så att den är nöjd med att softa 15 timmar är det ochså ett plus. Hundar kan konsten att slappa om nöden kräver det, även om de ser ut som om de ska dö av tristess.
 
Tack för svaret.

Om man kan få några småraster, samt en lite längre så låter det som om det skulle funka rätt bra att resa med hunden. Möjligtvis undantaget att man själv får sova sittandes ;-)

/M
 
Re: Re: Re: Re: Re: Trevlig resa...

Per Ö; sa:
"Men på hemfärden hade vi "turen" att få tåget fullt med hysteriska Stockholamre (sorry, men dessa var verkligen därifrån) som vräkte in koffertar överallt och helst på hunden (det var det enda "fria" utrymmet) och när jag hänvisade till att hunden behövde lite plats fick jag svaret "du får väl ta han i knäet!". Visst, en hund på 25 kg i knäet i tio timmar...lysande! har aldrig sett så stressat folk...

Nåja. Vi skall väl överleva detta också - lika bra att planera in en sovdag när vi kommer fram från början..."

____________________________________________

Var du först får väl de har sina koffertar i knäet... Annars låter det som ett utmärkt tillfälle att tillkalla konduktören och påpeka att enligt säkerhetsföreskrifterna får man inte ha bagage i mittgången (men det står ingenting om hundar så vitt jag vet). Som sista utväg får man lära hunde att morra på kommando...

Jag och ett par vänner gjorde så (vi var fyra st och hund) när vi åkte ner till malmö, att vi bokade ett sovhytt för oss fyra, vilket passade oss utmärkt eftersom det var bara 4 st sängar i den hytten. hundarna fick breda ut sig på golvet. var super härligt. Man får nog planera lite om man ska iväg på en resa :D har man 3 roliga vänner som gillar samma sak så går det enklare.
kolla runt efter folk som vill hänga med på en vandring :D med hund =) då kan alla sova ut och är pigga dagen därpå :D *LeR*
 
Hundkupé

Vi åkte till Jämtland Enafors från Stockholm vecka 9. Delade på natten så att husse åkte med samojeden i sittvagn första halvan varefter vi bytte. Barnen sov hela tiden i liggvagnen.

Att ta hunden i liggvagnskupén skulle ha kostat 2500 Kr extra i sanering.

Rätt många hundar i samma sittvagnskupé och tidvis lite skälligt/gnälligt.

En observation jag gjorde var att de mest skälliga och gnälliga hundarna hade unga mattar som mer eller mindre ständigt talade i mobiltelefon.

Thure
 
stephen; sa:
Om jag minns rätt så kan man kliva av i Vännäs och medan tåget åker in till Umeå kan man ta en 40 minuters promenad.

Hundar vet jag inte så mycket om men jag är bättre på tåg. Kliv inte av i Vännäs och vänta er att tåget ska komma tillbaka för det gör det inte. Numera går tågen via Vännäs in till Umeå och på tillbakavägen passerar det Vännäs via ett tiangelspår och stannar aldrig inne vid stationen.

Eftersom man växlar om loket från ena änden av tåget till den andra i Umeå borde det ge en 10-15 minuter att rasta hunden på.

Jag har funderat på att skaffa hund och ser av denna diskussion att det är att föredra att färdas med bil om man har hunden med sig.

Lycka till /Anna
 
Höga Kusten; sa:
Jag har funderat på att skaffa hund och ser av denna diskussion att det är att föredra att färdas med bil om man har hunden med sig.

Lycka till /Anna

Håller inte med om att bil skulle vara att föredra.

Tåg är alltid trevligare än att åka bil. Men det kan vara bökigt med tåg bland annat om man har mycket packning.

För resor till Lapplands eller Jämtlandsfjällen från södra Sverige är nattåg förnämligt IMHO.

Thure
 
Man tröttnar med åren

thureb; sa:
Höga Kusten; sa:
Jag har funderat på att skaffa hund och ser av denna diskussion att det är att föredra att färdas med bil om man har hunden med sig.

Lycka till /Anna

Håller inte med om att bil skulle vara att föredra.

Tåg är alltid trevligare än att åka bil. Men det kan vara bökigt med tåg bland annat om man har mycket packning.

För resor till Lapplands eller Jämtlandsfjällen från södra Sverige är nattåg förnämligt IMHO.

Thure

Jag reser åt andra håller 2 ggr per år med hund och tröttnar allt mer på att åka nattåg med hund. Efter några år har man prickat in allt från fantastiska hundar med tillhörande ägare, löptikar, ilskna hundar, ilskna hundägare, överfulla kupeer, bränt ben när man skyddar hunden mot värmeelementet i väggen, snudd på värmeslag på sommaren, ett par timmars försening etc.

Jag föredrar definitivt bilen om det är hundens väl som gäller om alternativet är att resa med nattåget. Dagen efter blir ju ändå förstörd när man ska försöka sitta, sova och hålla ett vakande öga på omgivningen. Korta resor, typ Luleå-fjällen är däremot en fröjd.

Min hund vill inte äta på tåg så det blir bara vatten resan igenom. Rast i Boden, Umeå, Gävle (5 min), Sthlm central och GBG C.

/Tommy
 
Fantastiskt att situationen inte verkar ha förändrats nämnvärt på de två åren denna tråd varit igång.

Jag har också börjat ledsna på tåg, råkar nästan alltid ut för något. Exempelvis att en vagn har dragits in, vilket av någon oförklarlig anledning alltid råkar vara djurvagnen.

eller kortis resa linköping - karlstad i 6 personers kupé med 6 personer 4 hundar och 1 katt.

eller Linköping - Mora där vagnarna placerats om så djurvagnen nu var samma som barnvagnen och de enda lediga platserna som fanns var precis bakom en barnfamilj med ett hysteriskt hundräddt fruntimmer.

eller Örebro-Linköping med gammalt skaktåg...en resa som visserligen endast tar drygt 2 timmar...men dessa kan vara nog så långa om det inkluderar 15 hundar (!!!!) i samma vagn... fanns väl drygt 30 platser i vagnen.

Jag förstår inte hur det är planerat. Ett fönster bord, sånt där där det kan sitta fyra personer...så kom vi med två fullvuxna dobermann....sen kom en kille med en golden...han skakade på huvudet och vände igen.


Dock ett tips!
Boka en extra barnbiljett, brukar kosta ca 20kr extra. då hamnar man oftast "bredvid varandra" och kan åtminstone utnyttja två platser.


Det är ett fult och i allra högsta grad omoraliskt tips, men en sommardag när det är 30grader varmt i tåget och du ska åka 6 timmar, det dubbla eller ännu längre så kommer du tycka att det är fullt tillräckligt att dela ditt minimala utrymme med endast din hund...istället för din hund och en resenär (alt en resenär + en hund) till.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.