Aga

Que? Kan förtydliga att jag har lagt ner hunden nån gång och kan ta honom i nackskinnet men slå vete fan vad det ska tillföra. Läste att du slår lika hårt som uppmuntande klappar, klappar du väldigt hårt eller är väldigt hamig när du "lappar till"? :)

"Klarar ni verkligen inte av att visa auktoritet på annat sätt?"



Voff?
 
När man klappar uppmuntrande eller för att avstyra att hästen tar initiativet så klappar man ju förvisso inte på samma ställe, och dessutom med annan röst, attityd och i ett annat sammanhang.

Jag talar inte samma dialekt som du, men jag får väl gissa vad hamig betyder.

Jag tror att timingen är viktigare än styrkan, och anledningen till att folk inte skriver slå eller sparka är troligen att det är en annan sak. Men om du menar att de som skriver t ex "lappa till" i själva verket sparkar sina djur, så misstänker jag att du helt enkelt vill göra skillnad på andra människors fysiska bestraffning av djur än den du tydligen själv ägnar dig åt.
 
Men att timing vid korrigering och kroppsspråk är allt vet väl alla som sett nån hundviskare på TV - sen att det inte är helt enkelt att omsätta i praktiken är en annan sak. Det är nog inte jätteovanligt att folk slår eller rappar sina hundar med kopplet. Förstår att du inte är en av dem.

Har sett några tråkiga exempel när vi varit på fågelhundsträning. Bl.a. en karl som korrigerade en valp så hårt i kopplet så jag trodde att huvudet skulle följa med. Inte roligt att se och det är inte snällt med dressyrlänk/stryp. Bra nog verkar det tyna bort lite med gamla skolans gubbar. Hade själv en farbror som inte var rolig med sina älgjaktshundar. Jag lappar inte till hunden för det tycker jag är att slå (menar då med handen). Sparka finns inte på kartan.

När man klappar uppmuntrande eller för att avstyra att hästen tar initiativet så klappar man ju förvisso inte på samma ställe, och dessutom med annan röst, attityd och i ett annat sammanhang.

Jag talar inte samma dialekt som du, men jag får väl gissa vad hamig betyder.

Jag tror att timingen är viktigare än styrkan, och anledningen till att folk inte skriver slå eller sparka är troligen att det är en annan sak. Men om du menar att de som skriver t ex "lappa till" i själva verket sparkar sina djur, så misstänker jag att du helt enkelt vill göra skillnad på andra människors fysiska bestraffning av djur än den du tydligen själv ägnar dig åt.
 
När jag skrev "fick en stövel" menade jag inte att jag sparkade tiken! Jag stack fram benet och tryckte bort henne från min på rygg pipande hund. Tiken var "tänd" och behövde en markering av att det räckte nu. En markering, för att skydda mina händer (jag kände henne dåligt och visste därför inte hur het hon var), given med foten. Ingen spark, ingen smärta. Styrkan var motsvarande den jag kunnat använda för att styra mina egna barn med handen.
 
att slå hunden eller på annat sätt bestraffa hunden med obehag visar oftast resultat snabbt och människan får ta ut sin frustration på något som i detta fall är hunden och därför tycker många människor att det är ett bra sätt att "fostra" hunden. med bestraffning gör du hunden rädd för dig och den enda anledningen hunden gör det du vill är för att den vill undvika smärtan som kommer av att den inte gör det du vill, hunden går alltså runt och hoppas på att inte behöva bli slagen och gör därför allt för att slippa detta. det dom flesta människor ser är en "lydig" hund. på samma sätt lever djur i fångenskap där dom har begränsade resurser som dom då måste kriga om och då är det den starkaste som oftast vinner, i dessa flocker går livet ut på att hela tiden försöka hålla kvar sin plats högst upp eller att försöka kämpa för att komma högt upp för att överleva. i en normal familj känns det lite konstigt att man ska behöva gå runt och vara rädd för dom andra i familjen.


ett annat sätt att få hunden att göra det människan vill utan bestraffning är att man bygger upp en stark och respektfull relation mellan hunden och människan genom att man undviker rädsla och konflikter i flocken, man ger och tar (människan låter hunden få utlopp för sina naturliga beteenden genom att tex. låta den "jaga" genom viltspårning) och i gengäld gör hunden det människan vill. det är så hundar fungerar och det är därför hunden kom till människan, människan hade något som hunden hade nytta av (mat och skydd) och i gengäld vaktade hunden människan mot andra rovdjur eller människor. om man bygger upp en stark relation med hunden och undviker bestraffning behöver man aldrig "slå" hunden utan det räcker att man höjer rösten. i en vargfamilj är det två "ledare" som utgörs av dom båda föräldrarna som leder flocken men dom andra i familjen som är avkommorna till ledarna får också vara med och bestämma så det finns ingen hirarki som många tror i en naturlig vargflock.


sen finns en kultur inom vissa grenar där man ser lite annorlunda på det här med bestraffning, brukshundsklubben och rottweilerklubben anser att det inte är fel att slå hunden om det utförs av rätt person och i rätt syfte. tex. om hunden har gjort ett dåligt utförande på en lydnadstävling är det varken ovanligt eller anses fel att ägaren då lappar till hunden.

många människor tar ofta ut sin ilska på djur, tex. fanns det för några år sedan ett förslag från socialstyrelsen att i hem där mannen slog sina barn eller sin fru skulle man låta familjen ha en hund som mannen kunde ta ut sin ilska på istället för att barnen och kvinnan i familjen skulle slippa bli slagna. detta förslag blev som tur är aldrig verklighet.

så vill du ha en hund som är rädd för dig så visst, slå på! men om du vill ha en familjemedlem eller en vän så funkar det inte att slå in det du vill, det funkar inte på människor och allra minst på djur. what goes around comes around, en vacker dag sitter din sönderslagna hund i ansiktet på dig.
 
sen finns en kultur inom vissa grenar där man ser lite annorlunda på det här med bestraffning, brukshundsklubben och rottweilerklubben anser att det inte är fel att slå hunden om det utförs av rätt person och i rätt syfte. tex. om hunden har gjort ett dåligt utförande på en lydnadstävling är det varken ovanligt eller anses fel att ägaren då lappar till hunden.

Läs SBK´s dressyrpolicy. Den tar tydligt avstånd från aga. Agar man hunden på en tävling blir man avstängd... minst ett år tror jag är standard.

Är lite trött på bilden av brukshundklubben som sprids över allsköns internetforum... Det finns mycket att förbättra inom SBK, men att påstå att brukshundklubben anser att det är okej att slå hundar är lögn och förbannad dikt.

Nu: Kaffe...
 
sen finns en kultur inom vissa grenar där man ser lite annorlunda på det här med bestraffning, brukshundsklubben och rottweilerklubben anser att det inte är fel att slå hunden om det utförs av rätt person och i rätt syfte. tex. om hunden har gjort ett dåligt utförande på en lydnadstävling är det varken ovanligt eller anses fel att ägaren då lappar till hunden.

det där är skitsnack, det finns ingen speciell kultur inom brukshundsklubben eller rottisklubben, det finns individer som tycker att det är ok oavsett tillhörighet. ett slag är alltid ett misslyckande.
 
många människor tar ofta ut sin ilska på djur, tex. fanns det för några år sedan ett förslag från socialstyrelsen att i hem där mannen slog sina barn eller sin fru skulle man låta familjen ha en hund som mannen kunde ta ut sin ilska på istället för att barnen och kvinnan i familjen skulle slippa bli slagna. detta förslag blev som tur är aldrig verklighet.

Vore kul med en referens eller källhänvisning även på det här.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.