Vandring och övernattning med hund

Jag har funderat på att vandra med min hund, en Golden Retriever. Vad har ni för erfarenheter av detta?

Jag läste i ett tidigare inlägg att det gick alldeles utmärkt att sova i tält med hunden. Det tycker jag låter bra.
Jag hade tänkt att mjukstarta med detta, åka iväg till skogen en kväll och enbart sova i tält med hunden mest för att se hur det funkar. Vad brukar era hundar ha liggunderlag eller fäll eller något likande att ligga på?
När vi väl har sett att det funkar att sova i tält så hade jag tänkt börja med en kortare vandring på två dagar. Vad är det att tänka på när man börjar vandra med hunden? Behöver man rasta ofta? Smörja tassar? Ha färskvatten med hemifrån? Konditionsträna innan? Brukar ni låta hunden gå i koppel eller löst? När det gäller packningen, brukar ni använda klövjeväskor?

Jag har själv mest tänkt på de självklara grejorna som att ha välklippta klor och mat med.
Vi tränar i nuläget bruks och och en hel del spår, men det är sällan att vi är ute en hel dag. Oftast blir det 4-5 timmar. Jag skulle tro att det sliter ganska hårt på hunden. Är det risk för förslitningsskador?


Massa frågor men jag hoppas att jag kan få några svar och tips på hur jag kommer igång på bästa sätt.

Mvh
Martin Andersson och Jazz
 
Du kan utmerket nytte pulk til Golden Retriever.De kan godt dra 20 kg, og da drar hunden både telt, sovepose og fotogen ++. Har brukt pulk på retrievere i ca 10 år nå. Men dessverre er mine hunder blitt for gamle til å dra nå.

Jeg har laget soveposer til hundene, ved å dele en dyne i 2 og derav lage 2 hundesoveposer. Om kveldene putter jeg hunden ned i posen og de trives godt med dette. Det går også å kjøpe barnesoveposer til hunden. Erfaringsmessig blir det noe for kalt enkelte netter, og det er jo viktig at dyrene også har det bra.

Det blir svært sjelden problemer med hundene i marka. De bare går og går, selv om retrievere helst skulle slippe. De er litt for smarte og skjønner at å dra pulk er et slit. Da er det enklere med settere; de skjønner ikke at pulken er tung.

LeifS
[Ändrat av lesko 2002-02-03 kl 22:42]
 
Mina erfarenheter

... kanske inte är så stora men de gånger jag varit ute med min hund (Siberian Huskey i storstan, jaja, jag vet) och tältat har han sina klövjeväskor och jag ryggan. Jag fyller inte väskorna med något speciellt tungt utan han får släpa på det han behöver, sin mat, en del vatten (beroende på var vi varit) och lite andra småprylar. Jag brukar vara noggrann med att balansera dem rätt och att det alltid finns något mjukt mot kroppen. En tröja eller så brukar räcka men kolla efter ni gått ett tag så inte prylarna rört på sig för mycket.

Jag har aldrig varit ute mer än nå´n natt eller två så vi har ju inte gått några enorma sträckor men jag brukar tröttna betydligt tidigare än vad han gör. Vi har bara varit ute sommmar/höst och jag har bara haft med ett litet liggunderlag för honom att ligga på. Han har ju rätt mycket päls som det är, men han är van att sova inne. Han brukar vara lite förvånad över att vi inte ska hem på kvällen men när han väl fattat så lägger han sig bara till rätta i tältet.

Det enda strulet för oss är att han inte kan vara lös (sticker som ett skott) och jag vågar inte i tältet heller så jag knyter ett band runt benet på mig själv och till kopplet när det är dags att sova. En tältduk stoppar inte honom om det kommer något roligt på utsidan, men inga revor än så länge...

Så visst kör hårt, jag skulle tro att din hund kommer älska det!
/H
 
De flesta hundar orkar utmärkt!

Vår lilla blandrastik (mankhöjd ~40 cm, 10 kg) är ofta med på såväl dagsturer som längre vandringar med tält. Trots storleken orkar hon galant springa med även dagsmarscher på 25 km. Under förmiddagen gör hon flere egna sniff-avstickare, men ännu mot slutet av dagen brukar hon orka busa... Vintertid då vi skidar, saktar vi in i långa nedförbackar för att inte överbelasta henne. I djupsnö har hon tyvärr inget att göra, men då skaren bär njuter vi alla :)

Då tältet kommer upp, är hon den första att slinka in i väntan på en dunsäck att pysa i. Jep - hon är bortskämd! Men eftersom matte är kortare än sovsäcken hennes, finns det gott om rum i fotändan. Bägges sovkomfort ökade markant efter att dunsäcken införskaffades för ca 5 år sedan, eftersom andhämtningspauser & öppning i dragkeden inte längre behövs under natten.

Ett extra bonus: Rufsie hatar mygg. Sommartid tar hon med stor frenesi livet av alla myggorna inne i tältet innan vi somnar. Ofta krävs det en balansakt på bakbenen för att nå ända upp till tälttaket...

Syna tassarna varje kväll! Vi bandagerar ifall mellanrummet mellan trampdynorna blir irriterat, funkar bra för henne.

MVH My
 
Tackar, bugar och bockar...

...för era svar.

Jag har fått svar på de frågor som jag var lite osäker på och bekräftat en del av mina idéer.

Det är väl bara till att ge sig ut helt enkelt.
Men först ska jag ta emot en ny hund. Det blir en Golden till och vi hämtar honom 1/3. Har redan hälsat på honom 2 gånger...

Tack än en gång

/martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
knase Klövjeväska EzyDog Summit för vandring Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
CanMan Hunden på vandring. Hundsport 6
skräckhäst Råd och tips inför vandring med hund på fjället??? Hundsport 7
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.