Bomullsblandat syntet

Köpte ett par byxor på Jula som jag blev väldigt nöjd med. Ser lite ut osm friluffarbyxor, är nått material med blandat syntet (minns inte exakt vilket på rak arm) och bomull.

Nu vet jag inte vad i kläderna som är bomull resp. syntet, men tänker hur såna byxor fungerar i vandring när man vill ha kläder som torkar fort och andas för att förhindra nedkylning.

Bomull ska ju visst vara en riktig bov när det gäller sånt. Vill man hålla sig torr och varm så ska man ha syntet, har jag hört i alla fall.

Kan såna byxor funka eller är det illa nog att det finns "spår av bomull" i byxorna?

*EDIT*

https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/herrklader/fritidsklader/byxor/fritidsbyxa-905746/

Material 65 % polyester, 35 % bomull
 
Det fungerar utan några större problem. Fjällrävens välkända G-1000 använder samma mix av fibrer dvs 65 % polyester, 35 % bomull.
 
Bommul behöver du inte vara rädd för. Hela kronans uniform är i Bommul och plast. Vi är några stycken som överlevt.

Har baserat det på beskrivningar av bergsvandring i Japan, då främst en tänkt besök av mt Fuji. Eftersom man kan utsättas för både vind regn och köld utan möjlighet att söka skydd i alla lägen (iofs är väl läget detsamma på kalfjället) så menar de att man bör ha kläder som inte tar tio år på sig att torka och släpper ut svett o dyl.

Annars skulle risken vara stor för "hypothermia" (på svenska?).

Nu har jag ju inga underställ i bomull och brukar ju föredra att ha syntettröjor till hands när jag är ute och reser eftersom ryggsäcken tenderar göra att jag svettas som synden, och bomullströjor blir typ aldrig torr på samma sätt som mina polyestert-shirtar.

Byxor däremot har jag ingen aning om.

Jag kikade spontant genom byxor på typ XXL och andra friluffarbutiker och blev själv lite förskräckt över blandningen av bomull och polyester....

Sen är ju jeansbyxor ett gissel i sig, men det har jag inte mer än nödvändigt. Känns bedrövligt stela.

Har två par helsyntetbyxor man kan ta isär i benen så de blir shorts, men de känns något sköra i sig mot de här jag har köpt på Jula.

Men alltså vad i byxorna är det som är bomull egentligen? Tråden?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...