Bra plats i närheten av Nyköping med barn

Hej!

Jag bor en bit söder om Nyköping och letar efter en plats där det finns en klassiskt eldring med bänkar runt där två familjer med barn kan samlas och grilla korv/steka pannkaka. Helst där det inte är vatten så att man kan slappna av lite bättre och gärna lite öppet så att barnen kan utforska skogen tillsammans under matlagning och man kan ha lite uppsikt. Och så inte så långt att gå då den minsta som går själv är 2,5 år.

Kanske lite väl höga krav men det borde finnas kanske. Finns ju en hel del vindskydd med murad eldstad längs sörmlandsleden men letar efter en mer klassisk ring då man kan sitta runt om och umgås.

Tacksam för alla tips! (Begöver ju inte nödvändigtvis vara sörmlandsleden)

Alexander
 
Vid Nävsjön finns det fina platser. Ett jätte vackert ställe mitt i skogen med parkering bredvid.
Såg en större familj (8+ personer) som grillade där, precis i förrgår.
 
Tack för tips och Ja, Nävsjön är fin. Jag saknar dock den där mysiga eldringen där. Där är det mest murade eldstäder och så brukar det vara fullt på de fina platserna. Brukar åka dit med sonen dock och traska lite.
 
Ser spännande ut. Får bli en tripp dit nästa gång vi ger oss ut. Hur långt är det att gå till grillplatsen från parkeringen?

Tack för bra tips.
 
Var där en sväng idag. Tyvärr tog vi inte med någon ved och på platsen var det helt tomt. De få grenar som gick att hitta var genomsura och inte en gran så långt ögat kunde nå för att få lite torrt knaster för att starta en eld. Så efter lite försök att få fart på den så struntade vi i det.

Det var annars en väldigt trevlig plats dit vi får åka igen men ta med egen ved. En liten stund efter att vi kommit kom två klättrare förbi och enligt dem är det ovanligt att det var så lite folk. Det brukar tydligen vara fem till sex bilar på parkering som kommit dit fyllda med klättrare. Dessa två hade kommit ända från Stockholm.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...