Sportklättring Kort men hårt

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-06-22, 19:52
johnliungman johnliungman är inte uppkopplad

Klättring mellan Fontan och Gorges du Tarn?

Hej!
Kommer bila sverige-luxemburg-fontan-gorges du tarn i veckan. Vad finns det för fina stopp med (eller utan) klättring efter Fontan? Lite lång dagsetapp annars, och tänker att Frankrike måste vara fullt av vackra platser och sköna klippor. Men har själv aldrig tagit den vägen!

John
Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 14:07
achtminus achtminus är inte uppkopplad

Det finns ju det där klassiska stället 5-6 mil söder om font där Moffat flashade frankrikes då hårdaste sportklätterled iförd swami-bälte och med ett halvrep som säkring.

(Jag har som du märker inget konkret att komma med). Har du kollat på
http://www.ffme.fr/site/falaise.html
Svara med citat
Gammal 2013-09-26, 13:59
seon seon är inte uppkopplad

Oj!
Urvalet av trevligheter är ju oändligt, såväl klättermässigt som kulinariskt (både fast och flytande).
Jag vet inte hur du tänker åka från Luxemburg till Gorges du Tarn. Om du åker så att du kommer på vägen via Gap så kommer du att passera såväl Ceuse som Orpierre. Risken är att du inte ens kommer fram till Gorges du Tarn. Längre söderut så finns Buis les Baronnies och Dentelles des Montmirail (med vinområdet Gigondas) liksom naturligtvis den gamla kultklippan Buox.

Åker du motorvägen söderut så kan du göra en avstickare till Ardeche där du också hittar mycket klättring.
God tur!
Svara med citat
Gammal 2013-09-26, 17:37
Jonas Paulsson Jonas Paulsson är inte uppkopplad

Achtminus syftar nog på Le Saussois. Leden som Moffat flashade i början av 80-talet var väl Chimpanzodrome (7c+) har jag för mig.
Här finns mer info: http://www.ukclimbing.com/articles/page.php?id=2960
Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 07:21
johnliungman johnliungman är inte uppkopplad

Tack! Nu var det mellan Paris och Tarn jag letade stopp. Såg inte en höjdkurva längs den motorvägen, dock!
Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 14:03
seon seon är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av johnliungman Visa inlägg
Tack! Nu var det mellan Paris och Tarn jag letade stopp. Såg inte en höjdkurva längs den motorvägen, dock!
Letar du klätterklippor inom synhåll från Autorouten så kan det ju vara lite knepigt. Med ett lite längre synfält så är det inte långt till Ardeche i höjd med Montelimar och västerut.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:40.

Logga in