Alaskan malamute

Världens bästa ras!

Halooo!

Tänk på att det finns 2 "olika" Siberian husky- Race line och Show line (Även en som kallas working). Race line är avlade på de mest dragvilliga individerna och Show line på utseende bla. (Det skiljer mycket i utseende!) Kan tänka mig att det ser lika dant ut inom Alaskan Malamut också!?
Då dessa är avlade med olika inriktningar så kan psyke och det sociala vara olika. Sen beter sig ju en hund kanske annorlunda om den föds upp i hundgård med 40 andra än om den föds upp inomhus med få hundar!!? Av egen erfarenhet så bör nog inte polar-raser vara okopplade (Jag vet att det finns undantag) så om det är ett stort mål så köp inte polar-ras, det finns andra raser som funkar bättre lösa.
Läs: http://www.vargevass.com/websiberian/engels/breed/breedtypes.html

http://www.shca.org/shcahp2b.htm

http://www.workingdogweb.com/Siberians.htm#RACE

Och du! Det är värdens bästa ras! Hör gärna av dig, bor i Jämtland./Markus
 
Al. malamute

Håller med dig Markus från Jämtland om att det är helt och hållet beroende på vilka förusättningar och bakgrund som gäller, men jag måste göra en invändning om att polarhundar är svåra att ha okopplade!! Det är helt och hållet beroende på inlärning och jag vet med mina hundar och många fler polarhundsägare med mig att det är helt problemfritt. Vissa har starkare jaktinstinkt än andra, men då handlar det väl snarare om matte och husses sunda förnuft. Mycket ren på fjället = släpp inte hunden :) Ha det gott!
 
Håller med!

Jag håller med dig Saima (Saskia Sahlin)
i det du skriver. Jag kan ha mina lösa dock ej tillsammans, (Har tom tävlat i lydnad med den ena) men min poäng var och är det finns "bättre" raser om det är av stor vikt att kunna ha en hund lös.

/M
 
sibbar kelsjuka?

Min erfarenhet av sibbar och alaskans är att de är otroligt sociala och kelsjuka. Dom är ju utpräglade flockdjur, ser upp till människor och vad kan bättre än en chef(husse/matte) som visar uppskattning och vill kela.

Ta kontakt med folk som har de olika raserna och skaffa dig egna erfarenheter.

//Per


Hej, du sa att siberian huskys är kelsjuka, stämmer verkligen det? för jag läste något om att dem kan verka ganska frånvarande "lysssnar bara när dem själva vill osv" Men stämmer det som du säger så tycker jag det är jättekul för jag funderar också på att skaffa hund och sibbar är ju helt klart världens vackraste ras. Om man frågar mig, ;) Sen att dem kräver mycket är bara kul om man har tiden, men självklart vill man också ha en kelsjuk hund som man kan mysa med om kvällarna.

mvh sofie
 
Kelgris

Det ær ju lætt att generalisera nær det gæller hundraser men vi ska komma ihåg att de också ær individer som præglas av uppfostran och miljø.

Det stæmmer att det ær en sjælvstændig ras som kan vara lite svår att få riktigt bra lydnad på. Det innebær ju dock inte att de inte gillar kela nær de vill eller nær någon annan tar initiativ. Min Sibbe ær vældigt framåt nær han vill kela och sæger till med tassen direkt om man slutar klia men en rytning ræcker før att han ska ge sig.

/Per


Hej, du sa att siberian huskys är kelsjuka, stämmer verkligen det? för jag läste något om att dem kan verka ganska frånvarande "lysssnar bara när dem själva vill osv" Men stämmer det som du säger så tycker jag det är jättekul för jag funderar också på att skaffa hund och sibbar är ju helt klart världens vackraste ras. Om man frågar mig, ;) Sen att dem kräver mycket är bara kul om man har tiden, men självklart vill man också ha en kelsjuk hund som man kan mysa med om kvällarna.

mvh sofie
 
Det ær ju lætt att generalisera nær det gæller hundraser men vi ska komma ihåg att de också ær individer som præglas av uppfostran och miljø.

Det stæmmer att det ær en sjælvstændig ras som kan vara lite svår att få riktigt bra lydnad på. Det innebær ju dock inte att de inte gillar kela nær de vill eller nær någon annan tar initiativ. Min Sibbe ær vældigt framåt nær han vill kela och sæger till med tassen direkt om man slutar klia men en rytning ræcker før att han ska ge sig.

/Per


Ja det är klart. Nej man ska inte köpa en hund som inte passar in i ens livsstil och miljö, kanske ska man inte heller börja med en sibbe med tanke på att det är en svårare uppfostran som gäller. Men sedan om man har kontakter som man kan kan ringa och fråga när man funderar över något så är det okej, eller? Om man inte har någon hundvana alls så är det ju bättre att börja med en lättare ras förstås. Själv har jag hjälpt till mycket med hundar och håller på med hästar så jag vet vilket stort ansvar det är.
 
SH (åtminstone våra) är inte påträngade. Okej de kommer inbland och vill bli lite ompysslade men de kommer inte och slafsar. Däremot har de sällan något emot om man sätter sig brevid dem och kelar med dem. Vill de vara ifred så reser de sig helt enkelt och går därifrån.
 
Jovisst i deras sällskap blir jag dragen varje kväll. ;)

Vi går intensivt med dem dagligen såvida vi ine tränar dem med vagn, cykel eller släde. Bi har bekannta vilka tävlar på internationell nivå. Vi promenerar mer med våra hundar än vad de gör, men deras träning är mer intensiv. Men hundarna har ungefär samma karaktär, deras är dock lite mer 'intensiva'. Intenisteten beror dock snarare på att ett flertal av deras hundar kommer från de speciella avelslinjer vilka lämpar sig för sprint.

Våra hundar måste/får altså 'arbeta', däremot är jag inte särskilt resultatinriktad när det gäller tävling.
 
Jovisst i deras sällskap blir jag dragen varje kväll. ;)

Vi går intensivt med dem dagligen såvida vi ine tränar dem med vagn, cykel eller släde. Bi har bekannta vilka tävlar på internationell nivå. Vi promenerar mer med våra hundar än vad de gör, men deras träning är mer intensiv. Men hundarna har ungefär samma karaktär, deras är dock lite mer 'intensiva'. Intenisteten beror dock snarare på att ett flertal av deras hundar kommer från de speciella avelslinjer vilka lämpar sig för sprint.

Våra hundar måste/får altså 'arbeta', däremot är jag inte särskilt resultatinriktad när det gäller tävling.


Jaha okej, vad kul:) själv tävlar jag inom ridsport men är i stort sätt intresserad av alla djur. SH är en total favorit som jag kan tänka mig skaffa en eller två så småning om. Somliga säger att det inte är säkert att ha dem lösa medan andra säger motsatsen, själklart varierar det från hund till hund men vad är din åsikt om den saken? Jag tänkte det att man kunde ta med dem ut på en ridtur, men springer dem iväg är det ju inte så bra kanske.
 
Uppföljning!

Hur gick det igentligen med valet av ras? Själv har jag 2 stycken malamuter så mitt svar behöver vi inte gå in på något närmare :)

//Sven
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.