Nybörjare på fjällvandring

Det har blitt skrevet at hunder bærer 1/3 av sin vekt, men de klarer fint opp til halvparten med tilstrekkelig trening. 1/3 er det en normalt frisk trenet hund klarer nesten uten videre. Hvis du har hunder som veier 50 kg kan du fint lesse på 15 kilo på hver av hundene. Herregud, jeg har en Border Collie som "bare" veier 30 kilo, og han har flere ganger hatt 12 kilo i kløven. Spretter rundt og snuser og jakter pinner like fint med eller uten kløven. No problem.

For å spare litt på mengden mat til hundene, har jeg brukt å kjøpe det foret jeg bruker i en ekstra energirik versjon, en slags høyoktan hundefor kan du si. Jeg holder meg til samme formerke, så blir det ikke noen problemer med fordøyelsen. Jeg husker en gang vi hadde gitt en hund noe sur tørrfisk, som den fikk mengder med fisisng utav. I teltet holdt vi på å dø av lukta. Husk at hundene trenger mer energi når de jobber med å bære kløv eller trekke pulk.

Siden du har med deg to hunder kan det være greit å ha minst ett fullt sett med sokker selv på sommeren. Man kan være uheldig og få skåret opp en labb, og det er bedre med sokker da for å unngå skitt i såret. Etter et par dager er sikkert labben såpass grodd at man kan gå uten sokk, men de slites fort i steinete terreng derfor lurt med noen stykker. De veier ikke mye.
 
Två blöta hundar i tältet låter inget vidare. Godkänner de att ligga i absiden? (Mina sov på min arm när vi var ute, i egen sovsäck) Annars låter en liten kåta, med lösa sovsäcksöverdrag (gärna av samma typ som beskrivs i "Vandra fräderlätt") som ett bättre alternativ. Hundarna är hyfsat instängda, behövs mer uppbindning går det att få ner en sådan där skruv direkt i marken. Inget golv som kan gå sönder av klor.
Tält har kanske andra fördelar, men det blir blött, inte minst om två blöta hundar torkar inne i tältet, den fuktmängden klarar få ventilationssystem.
 
Tänk på att hunden lider lika mycket eller mer av mygg om ni är ute under sådan tid. Vår 20 kgs Gordon Setter får följa med in av den orsaken och även av mysskäl, prova själv att ligga i absiden när de andra sitter inne och äter och har kul :)
 
Mygg

Tack för ännu fler bra tips och råd!

Det här med mygg har jag ägnat lite funderingar åt. Vad har ni för myggmedel till era hundar? Själv brukar jag bli fullkommligt uppäten av mygg och brukar använda MyggA som deostift för att avhjälpa det. Men vad är lämpligt medel för hundarna?

Om hundarna skulle acceptera att sova i absiden vet jag inte ännu, tror det men får väl testa att sova i tält här hemma innan vi sticker iväg. Men min tanke har varit att ev ha med en "skruv" om det skulle behövas. Men om dom nu ska sova i absiden så är det ju det där med mygg då. Ja man får fundera på en del saker helt klart men jag är mycket tacksam över all hjälp jag får av er här på forumet :)
 
Kör en large Ruffwear Palisade klövje på min Bernerhanne, fungerar fint. En ordentlig vätska och sele som sitter kanon på hunden men känns lite begränsad i packvolym. Smidigt med vätskebehållare som fungerar både kylande och förhindrar skav. Gillar att man enkelt tar bort väskorna men att selen sitter kvar på hunden. Nackdelen är priset speciellt om man skall köpa två :)

Lycka till!
 

Angående klövja så verkar många rekomenderar Ruff wear, får väl åka till närmsta naturkompani och testa helt enkelt. Undrar om man får ha med sig hunden in i en sådan affär?Hur kollar man sedan att det är jämt packat i en klövja på bästa sätt? Vad ska man framför allt kolla på när man köper en klövja och hur sitter den perfekta klöjan på hunden?
Kan ju tillägga att alla mina hundar är friröntgade och vana vid att röra rejält på sig så jag tror bara att det är vanan att bära som dom behöver. Men hur brukar ni lägga upp den träningen? Hur mycket brukar ni börja med att lägga i väskorna och hur snabbt ökar ni på vikten under träningen? Har hört att en hund brukar klara att bära ca 1/3 del av sin vikt vilket för mina hundar skulle innebära ca 15 kg var, låter mycket tycker jag men om dom kan bara ca 8-10 kg var så är det ju en enorm hjälp.


Jag har inte klövjat mycket med min hund, en gordon setter, men var uppe en sväng i Grövelsjön i höstas och gick en helg, vilket var supermysigt. Om du googlar "klövja" så hittar du en sida som heter "Att klövja med sin hund", den är väldigt bra. Det man behöver tänka på är att börja träna hundarna och förbereda i god tid. Inledningsvis ska de bara gå med väskorna helt utan vikt och sedan lägger man sakta på mer och mer vikt. Man ska inte underskatta hur pass mycket det tar på för hundarna att gå med väskor, det tar mycket "mental energi" att balansera väskorna för dem och det tillsammans med alla härliga intryck i fjällen gjorde iaf min hund tröttare än jag någonsin har sett henne efter inte en jättelång dags vandring.

Vad det gäller mat till hundarna, brukar ni ge extra stora givor under vandringar? För en veckas vandring tycker jag att den normala givan per dag borde räcka, möjligen en liten, liten ökning men som sagt hur gör ni?

Min hund åt under vår fjällhelg med VÄLDIGT god aptit, hon som vanligtvis är ganska liten i maten och petig, så man ska nog tänka sig att ha med mat med marginal, iaf första gången innan man vet hur mycket de kräver.

Lycka till!
 
Tack för ännu fler bra tips och råd!

Det här med mygg har jag ägnat lite funderingar åt. Vad har ni för myggmedel till era hundar? Själv brukar jag bli fullkommligt uppäten av mygg och brukar använda MyggA som deostift för att avhjälpa det. Men vad är lämpligt medel för hundarna?

Om hundarna skulle acceptera att sova i absiden vet jag inte ännu, tror det men får väl testa att sova i tält här hemma innan vi sticker iväg. Men min tanke har varit att ev ha med en "skruv" om det skulle behövas. Men om dom nu ska sova i absiden så är det ju det där med mygg då. Ja man får fundera på en del saker helt klart men jag är mycket tacksam över all hjälp jag får av er här på forumet :)

Om du går uppe i Lapplandsfjällen (över trädgränsen) från början av augusti ungefär så är myggen inte nåt större problem tycker jag så för hundarna borde det vara lugnt så länge ni inte sätter upp tältet i nån myrmark... =)

//Maria
 
Har inte så många tips att komma med då jag själv är nybörjare i ämnet, men tänker också gå en sväng i sommar. Gick dock Jämtlandstriangeln i somras utan hund och kan säga att han var det enda som saknades, så vill ni nu känna på fjällmiljön så kan jag rekommendera den. Hade inte varit några problem att gå där med hund.... förutom myggen då förstås. Själv tänker jag försöka ta mig upp på Helags med min hund i sommar, får se om vi får något sällskap med oss! Någon som är sugen kanske.... ;)

Blir så himla sugen nu när jag läser alla inlägg!
 
Snowdogs...?

Kolla även in snowdogs hemsida, gör kanonfina klövjeväskor! Hoppas du får en fin tur, jag är också nybörjare så denna tråd var nyttlig att läsa :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
Davva2 Vilket fjäll har minst risk att stöta på renar Hundsport 27
fuchs Bilder på våra hundar på tur Hundsport 10
Trudiluttan Drar på sniskan! Hundsport 7
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
pomperipossa hundras...håller på att fundera mig halvt galen Hundsport 38
oskar_lindhe Beagle på fjället! Hundsport 7
snowdog Färskfoder på tur? Bra, lätt, smidig kylväska? Hundsport 2
ramsis_iv Hundkläder på vintern? Hundsport 5
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
MalamuteFrida Välkommen på övernattningstur i Seglora! Hundsport 0
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Ainon Få upp hunden till norrbottensfjällen, ok på bussen? Hundsport 14
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
pertoyra Storlek på nomesele Hundsport 6
Lisa Friberg Husky på foder? Hundsport 4
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
snuttanli Kan en fästing sitta kvar på katt i flera veckors tid Hundsport 11
flindra Bra forum på nätet? Hundsport 4
MatteZ Tips på sele och pulka. Hundsport 5
northdog Efterfrågan på Siberian Husky? Hundsport 0
jon090 skillnad på olika draghundar? Hundsport 27
xbelle Tips på Klövjeväska Hundsport 8
LisaJ På tur med bästisen Hundsport 18
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
anneli n Tips på dragsele/pulka? Hundsport 14
Tumbleweed Elhalsband på polishundar Hundsport 23
dennis_h Hund på hög höjd Hundsport 4
Hund i tält på vårvintern Hundsport 17
Tips på hundfoder önskas Hundsport 34
Nettan A Hund på tåget Hundsport 13
CanMan Hunden på vandring. Hundsport 6
A-mar hund på keb? Hundsport 6
Avslutat1001 "Gammaldags" modell på klövjeväska Hundsport 5
pluh Med på fjällturen Hundsport 13
Nettan A Problem med hund på bussen Hundsport 3
skräckhäst Råd och tips inför vandring med hund på fjället??? Hundsport 7
Edge Hundspann på Svalbard Hundsport 1
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Micke_k_d Fjällvandring Hundsport 4
Hundföraren Fjällvandring Hundsport 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.