resa runt i europa med hund?

jag vill gärna ut och resa en längre period, då gärna med min hund. Det jag hade tänkt var att ev. ta bil, men helst tågluffa. Det ska vara inom europa. och mitt huvudmål är att surfa runt om i europa.
Jag vill gärna höra från andra människor som gjort något liknande, får hundar följa med på tåg?, har det varit svårt att hitta boende där hunden få vara? om ni bott på camping. Hur gör ni om ni vill inte vill ta med hunden i några timmar? lämnat på campingen eller ordnat något annat? och en hund kan ju såklart inte lämnas i bilen.. så.. berätta om era erfarenheter... =)
 
Fantomen brukade ha med sig sin "hund" överallt. Jag tror man maste vara lite i ligan för att ge sig ut att tagluffa med hunden.

Förutom en del praktiska svarigheter ser jag även stora kostnader om du ska resa med tag. I ett flertal länder kostar det att ta med sig hunden. Kan man lösa interrail för en hund?

Det lär säkert bli upplevelserikt.
 
Leischmanios

Lär det finnas även i södra tyskland, kommer förmodlogen också till Svergie om temperaturen stiger. Man ska vara medveten om hälsoriskerna men nog inte vara överdrivet rädd.

Dessutom är olika hundraser olika känsliga mot leischmaniosen. Det finns även uppfatningen att man kan genomföra en förhållandevis bra symtombehandling.

Bekanta hade hittehund från Spaninen med Leishmanios. I slutet tror jag det var rärr så plagsamt.

Vi har rört os över relativt stora delar i Europa med hundar. Men alltid med bil och fasta resmål. Hundarna begränsar en oerhört mycket, samtidig är denna begränsning också en möjlighet.
 
Rent allmänt så tror jag på att resa med hund i bil.
Tåg kan gå men inte fullt lika enkelt och att tro att tågluffa med hund, går sannorlikt endast på film.....
Förutom rent praktiska saker så har vi som ovan nämt smittoläget för husdjur som ser lite annorlunda ut utomlands.....
Vi har bekanta som varje år gladeligen sätter husdjuret på pensionat för att själva kunna ut och resa.
Själva har vi utomordentliga grannar så vi kan oxså resa när de inte gör det....
Mitt grundtips blir även om det säkert vore en stor upplevelse tänk om.....
 
Jag håller med om att bil är att föredra men är skeptisk till Sydeuropa. Oavsett så är man ju mycket friare med bil och kan stanna närsomhelst för en vända i skogen och bensträckare.

Fasen vad jag blev sugen på lite E45 igen! Har kört den flera gånger på väg mellan Västerbotten och Södermanland och det finns massor av fina ställen att stanna på under sommaren. Tyvärr har vi inte riktigt haft tid med nån vandring utan har gjort det i Jämtland och Västerbotten.
 
Vi kommer att göra ännu en resa till ett varmt land och ta med oss hundarna. CA 1000 km bil och sedan på en plats där hundarna kan springa omkring på 1000 kvadratmater inhägnad tomt. En normal semester med musesebesök stadsutflykter fungerar bara om vi kann lämna hundarna, antingen hemma eller ha bra tillsyn på platsen där vi är. Det sistnämnda gäller för oss. Vi kan räkna med att våra bekanta komerr se till våra hundar under dagsutflykter och omvänt.

För en tågluff måste både hund och människa vara mycket speciella. Jag tror att det är rätt få hund människa par som är lämpade och är man osäker så man hellre göra något annat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
polarhund Hundar, fjäll och resa? Hundsport 4
littlebigohrn Var i södra Europa kan man vandra med Irl. setter? Hundsport 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...