Is i tassarna?

Finns det något standardtips på vad man gör åt dessa irriterande isklumpar mellan tårna och mellan trampdynorna på hunden? Det går ju att pilla bort med lite möda men en minut senare ser det likadant ut igen. Brukar trimma bort så mycket hår som går vid tassarna, men det hjälper nog bara marginellt. Så fort vi stannar till slänger hunden sig ner och börjar försöka gnaga bort det, så det måste vara ett problem för henne.

MVH Monika
 
Det är ett klassiskt problem inom draghundsport-världen..det som gäller är att klippa håret som kort som möjligt mellan trampdynorna....att smörja tassarna ofta med nån bra tassalva....ev. att använda hundsockor...bra och billiga finns hos Dragråttan... http://www.pb.lugu.org/~dragrat/

hadet
björn
 
isklumper i tassarna.

Jag hadde en lapphund med dette problem, Men han lärde seg sjelv att ta bort isklumparna.
Det startade med att han fick isklumper, sedan tog jag och vedte på han (bohyme) och tugade ut isklumpen. Efter ett tag började han sjelv tuga bort isklumparna, sedan var det icke ett problem lengere.

TUGG PÅ !!!!
 
Tass salva!

Jag har en s:t bernard och irlänsk verghunds tik med samma problem jag
måste bara säga det att tass salva och tass klippning funkar jätte bra.....
 
Följ Björns råd

Björn har skrivit det bästa inlägget. Det jag vill tillägga är att sockor kan man även sy själv av fleec.
 
Klippning´o salva

Standardlösningen är ju att klippa bort lång päls och smörja med "Skillingarydsalva" 4 ESS tror jag det är.
 
Testa flytande margarin

Jag har en kompis som hade en Border Collie som hon körde drag med , hon använde flytande milda (margarin) och det fungerade bra.
 
Hej
Båda varianterna enligt ovan är bra, det är dock inte alla hundar som accepterar "sockor" och försöker att plocka av sig dessa. Då har man två alternativ 1: att tejpa "sockan" med elastisk eltejp, viktig är att tejpen flexar så att ni inte stoppar blodflödet samt att ni inte tejpar så att sporren skaver.
Vid användning av olika feta salvor är det viktigt att de inte är vattenbaserade, det märker ni snabbt om ni innan ni smörjer tassarna först smörjer era egna händer, det gör ont om det är under -15 grader.
Mvh Håkan
 
Snabbgjorda hundstövlar

Våran blandrastik brukar ibland få problem med tassarna på långturer både sommar- och vintertid. För henne fungerar sockor eller bandage bäst. För att undgå nedsatt blodflöde brukar jag använda vadd på rulle närmast huden (samma material används bl a under gips, produktnamn Cellona och Soffban). Tunn strimma mellan varje tå och några varv runt tassen innan socka/elastiskt bandage läggs utanpå. Sedan en bit tunn plast, ytterst vanlig silverteip. Sårpulver eller talk behövs mellan trampdynorna om tassarna paketeras flere dagar i sträck.

Det ser definitivt inte klokt ut, men fungerar. Doggen skuttar igen glatt iväg med sina nya stövlar... :)
För en gångs skull önskar jag att jag hade en skanner. Ni skulle få er ett gott skratt.

hälsn My
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.