"Man får vad man betalar för" eller?

Eftersom jag känner mig lite dödsföraktande idag, tar jag upp det - som jag anser faktum - att kvalitétsbegreppet är betydligt överanvänt. Vi klarar oss med medioker kvalité och kan lägga energin på annat!

Bra skrivet Jens! Trevligt med en mer avspänd inställning till allt prylnörderi :)

Lägg därtill att om du trots allt skulle vara missnöjd med ditt köp så är begagnatmarknaden fortfarande bra och du tappar antagligen inte så mycket på att sälja och köpa en annan kajak. Alltid lär du dig nånting och förhoppningsvis har du haft lite kul på vägen också.

Mvh, Klas
 
Senast ändrad:
Jag läste i en bok att om man hittar en kajak som känns bra, stabil osv kan den kännas lite tråkig efter ett tag och att det finns inte så mycke utrymme för personlig utveckling.
Så en kajak som man sitter bra i men kanske känns lite ostabil skulle vara ett allternativ...
 
Så en kajak som man sitter bra i men kanske känns lite ostabil skulle vara ett allternativ...

Det stämmer nog att man satsar på paddling så växer man ofta ur en nybörjarkajak rätt fort. Men det där med att en rank kajak skulle vara ett självändamål köper jag inte det minsta. Det handlar mer om vilken typ av paddling du utvecklar och vilka egenskaper du önskar kajaken skall ha om ett par år. Det är inte helt lätt att hitta rätt direkt och därför är nog en bra kurs ett sätt att slippa göra samma misstag som så många gjort före.

Tipset om att välja med rumpan är också mycket bra....på det sättet så kan man rensa bort en del.
 
Jag läste i en bok att om man hittar en kajak som känns bra, stabil osv kan den kännas lite tråkig efter ett tag och att det finns inte så mycke utrymme för personlig utveckling.
Så en kajak som man sitter bra i men kanske känns lite ostabil skulle vara ett allternativ...

Nja, om kajaken känns ostabil på slätvatten kommer det kanske att ta en sommar att bli trygg på slätvatten men betydligt längre innan du är trygg i den i grov sjö. Känns kajaken stabil på slätvatten men ostabil i grov sjö tar det också tid att att bli trygg i grov sjö. Du behöver helt enkelt marginal om du skall ge dig ut i grov sjö. Dessutom får du svårt att lära dig paddelteknik i en ostabil kajak. Om du nu skulle ha intresse för motionspaddling kommer du antagligen att vilja förbättra din paddelteknik.

Mvh, Klas
 
Senast ändrad:
Nja, om kajaken känns ostabil på slätvatten kommer det att ta ganska lång tid innan du är trygg i den i grov sjö.

Mvh, Klas

Oj, missuppfatta mig inte, Ostabil kanske va lite överdrivet... jag fick bara en känsla av det jag läste i boken att man på ngt sätt kan växa ur den ganska tidigt. Naturligtvis beror det på vilken typ av paddling man är ute efter.
 
Av ren nyfikenhet vad menar du med skrovlinjer och skrovdesign?
Är resultatet i uppförandet på vattnet som du avser, alltså egenskaper och prestanda.
Eller är det estetiska kvalitéer du avser, i dina ögon vackra linjer?

Det förstnämnda, alltså resultatet i uppförandet på vattnet, dvs egenskaper och prestanda.

Estetiken spelar också en roll, men närmast då det gäller fördäcket för det är ju den man ser mest på då man paddlar.


Nja, om kajaken känns ostabil på slätvatten kommer det att ta ganska lång tid innan du är trygg i den i grov sjö. Dessutom får du svårt att lära dig paddelteknik i en ostabil kajak.

Hmm... det finns väl olika grader av upplevd ostabilitet. Hellre en som iaf till en början känns lite ostabil på slätvatten. Man vänjer sig ändå rätt fort och ofta känns en initialt ostabil kajak stadigare i lite gropigare sjö. Väljer man däremot en kajak som känns stabil på slätvatten är man lätt oförberedd, otränad och överraskad då ostabiliteten plötsligt slår till i lite grövre sjö. Hellre börjar man träna balansen och stödtagen i enklaste möjliga förhållanden, alltså på slätvatten - en lite rankare kajak tvingar en att träna så fort man sätter sig i kajaken då en icke träningsinriktad lätt finner sig oförberedd mitt ute på fjärden i blåsten i sin initialstabilare kajak som ändå blir rank då föret blir gropigare.
 
Jag läste i en bok att om man hittar en kajak som känns bra, stabil osv kan den kännas lite tråkig efter ett tag och att det finns inte så mycke utrymme för personlig utveckling.
Så en kajak som man sitter bra i men kanske känns lite ostabil skulle vara ett allternativ...

Jag hyrde runt 2 år i början. Tänkte köpa en kajak som klarade en veckotur med massa packning. Räknade bort några som var för vingliga i början. Men de som var vingliga blev stadigare med tiden och till slut så köpte vi egna som var lite mindre. Jag bytte nog målkajak minst 5ggr under hyrtiden. Om jag får för mej att paddla med massa packning hyr jag främjandets kodiak. Köper du nytt och säljer beg så förlorar du troligen mer än om du köper beg först (även om nytt är kul). Det viktiga är väl att du får en första kajak. Jag undrar ibland varför vi väntade så länge.. (Men det hade nog med barn, tid och pengar att göra)
 
Oj, missuppfatta mig inte, Ostabil kanske va lite överdrivet... jag fick bara en känsla av det jag läste i boken att man på ngt sätt kan växa ur den ganska tidigt. Naturligtvis beror det på vilken typ av paddling man är ute efter.

Ja, din balans kommer att utvecklas och det finns en poäng i vad som står i din bok. Dock svårt att i ord beskriva hur ostabil kajaken får vara. En kajak som fortfarande känns ostabil efter en veckopaddling skulle jag avråda från. Även den kommer du att växa i men det kräver träning och tar tid.

Mvh, Klas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
Stadan Hur får man tag i kapellväv? Paddling allmänt 9
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
kajakmicke Var får man tag på (A-one's) paddelkläder? Paddling allmänt 4
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Blade06 Helt Ny Hemsida om Surfskipaddling - och hur man börjar... Paddling allmänt 0
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
DalecarliaBushcraft Vart kan man paddla till helgen? Paddling allmänt 5
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
henka111 Hur tätar man en Alu-kanadenssare som läcker i mitt skarven Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
Stuvarn Kan man ha för liten vinge? Paddling allmänt 17
Ace 374 Ja då ha man vält ! Paddling allmänt 6
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
marot858 Vart hittar man estlandskajaker? Paddling allmänt 9
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
stefanhum Hur köper man en Lendal paddel ? Paddling allmänt 3
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
xtrem Törs man paddla..? Paddling allmänt 23
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
Mr Ardbeg Då är man Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur bör man sitta.... ?...*L* Paddling allmänt 3
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
tstevg Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort Paddling allmänt 12
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
kajakmicke Hur lossar man skäddan på Artisan? Paddling allmänt 0
Kona hey hey Var köper man Kajak? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.