1L vs 3L polyetylen?

Funderar på kajakinköp och sneglar lite på Point 65 Five-o-five som verkar trevlig pris/prestanda. Vill helst ha en platkajak som förstakajak så behöver jag inte vara tokförsiktig och kan lätt dra upp den på stenstranden här nedanför huset och behöver inte be grannen vaddera bryggan :)

5o5:an säljs som 1L och3L polyetylen, prisskillnaden är några tusenlappar mellan en 5o5GTE och en 5o5 3L GTE lite mer i skillnad om man skippar lårstöd och sittdyna och bara tar roder på 1Ls varianten.

Min fråga är om någon har någon erfarenhet av 1L vs 3L polyetylen gällande om den extra styvheten ger något och om den håller formen bättre när den blir gammal eller inte. Är det värt de extra tusenlapparna eller skall jag lägga dem på kringutrustning.

Ett alternativ är att köpa loss kompisens Point 65 Seacruiser som jag redan har provpaddlat på en flerdagarstur och hade några småproblem med men inga oöverkomliga plus att en sänkning av rodret nog skulle eliminera en del av dem.
 
Om du bara sneglar så måste jag komma med ett bra alternativ som till och med är billigare.

http://www.vitudden.com/kayak_11_se.php
http://www.other2.com/Seabird_kayak/SeaBird_Expedition_kayak.html

Väldigt mycket kajak för pengarna.
Jag tycker att priset stiger väldigt snabbt för extragrejerna på 505'an, -saker som är standard på Seagul'en.

Pengarna kan du sen lägga på en bra flytväst, kapell, paddel, flottör, pump etc.

Har kikat på den lite idag oxå och diskuterat för och nackdelar med en kompis. Den är intressant och jag önskar att det fanns någon på nära håll att klämma på. Vad är det som gör att de kan pressa den så i pris. Man blir ju alltid lite skeptisk när någon ligger långt under andra märken i pris. Hur är ex. rodret? Hur täta är packluckor etc. Paddling.nu redovisar en del problem med sina testkajaker, saker som gick sönder mm., men nu påstås ju det vara från tillverkaren men jag har inte sett något nytt test där det bekräftas.
 
29 kg

Har kikat på den lite idag oxå och diskuterat för och nackdelar med en kompis. Den är intressant och jag önskar att det fanns någon på nära håll att klämma på. Vad är det som gör att de kan pressa den så i pris. Man blir ju alltid lite skeptisk när någon ligger långt under andra märken i pris. Hur är ex. rodret? Hur täta är packluckor etc. Paddling.nu redovisar en del problem med sina testkajaker, saker som gick sönder mm., men nu påstås ju det vara från tillverkaren men jag har inte sett något nytt test där det bekräftas.


Jag kollade på en Seabird Expedition HD-PE åt en tjejkompis på en mässa i våras. Då vi båda är i storleksklassen 165-167 cm / 50 kg så konstaterade vi båda att vi inte ensamma lyckades rubba denna kajak när den låg i VKV’s monter. Enligt uppgift väger kajaken ca 29 kg.

På sidan http://www.other2.com/Seabird_kayak/SeaBird_Expedition_kayak.html finns det en text om Expedition HDPE Sandwich som ska väga ca 24 kg, så den kanske hon kan lyfta även om hon nu skippat sina planer på att köpa en kajak.

Per
 
Jag kollade på en Seabird Expedition HD-PE åt en tjejkompis på en mässa i våras. Då vi båda är i storleksklassen 165-167 cm / 50 kg så konstaterade vi båda att vi inte ensamma lyckades rubba denna kajak när den låg i VKV’s monter. Enligt uppgift väger kajaken ca 29 kg.

På sidan http://www.other2.com/Seabird_kayak/SeaBird_Expedition_kayak.html finns det en text om Expedition HDPE Sandwich som ska väga ca 24 kg, så den kanske hon kan lyfta även om hon nu skippat sina planer på att köpa en kajak.

Per
Jag är lite större 170 cm 57 kg och visst är det så att det är en fördel med en lätt kajak. 5o5 (27 kg) och SeaCruisern (26 kg) är inte direkt lätta de heller. Vikten anges dessutom utan packluckorna av någon anledning och de är ju rätt tunga. Får väl ta mig till kajakklubben i Luleå någon dag och testa med kompisen SeaCruiser om jag ens orkar lyft den :) Nu har jag ju bara släpat upp den på stranden och sånt samt fått hjälp att lägga upp den på bilen. Men å andra sidan går det ju att skaffa sig en liten kärra samt sådana där stöd för att dra upp kajaken på biltaket.

Förhoppningsvis skall väl den mesta tiden av användningen vara i vatten.
 
Har kikat på den lite idag oxå och diskuterat för och nackdelar med en kompis. Den är intressant och jag önskar att det fanns någon på nära håll att klämma på. Vad är det som gör att de kan pressa den så i pris. Man blir ju alltid lite skeptisk när någon ligger långt under andra märken i pris. Hur är ex. rodret? Hur täta är packluckor etc. Paddling.nu redovisar en del problem med sina testkajaker, saker som gick sönder mm., men nu påstås ju det vara från tillverkaren men jag har inte sett något nytt test där det bekräftas.

Oftast får man vad man betalar för - men någon gång hittar någon en genväg...

När det gäller Seabird Expedition var det en förserie som vi testade. Många av kommentarerna ska vara åtgärdade.

Packluckor som läcker är inte ovanligt och där kan det ibland bero på att sargen inte är korrekt monterad. Ta av luckorna på det exemplaret du ev.. ska köpa och titta noga att det är en jämn båge och att överkant på sargen ligger i linje.

Kapell som läcker är också vanligt och med en lite längre brunn som på Seabirden blir det ganska raka sidor. Då ställer det högre krav på kapellet och på dig som sätter det på plats om det inte ska läcka.

Titta under däck på hur skruvar till däcksbeslagen ser ut.

Fundera också på var du köper. Kan de kanot och bryr de sig? Hur kommer de att hantera en ev. reklamation?

När du väl är vattnet så betyder de extra kilona inte speciellt mycket men upp och ner och på ett biltak så är de ryggknäckare.
 
Oftast får man vad man betalar för - men någon gång hittar någon en genväg...

När det gäller Seabird Expedition var det en förserie som vi testade. Många av kommentarerna ska vara åtgärdade.

Packluckor som läcker är inte ovanligt och där kan det ibland bero på att sargen inte är korrekt monterad. Ta av luckorna på det exemplaret du ev.. ska köpa och titta noga att det är en jämn båge och att överkant på sargen ligger i linje.

Kapell som läcker är också vanligt och med en lite längre brunn som på Seabirden blir det ganska raka sidor. Då ställer det högre krav på kapellet och på dig som sätter det på plats om det inte ska läcka.

Titta under däck på hur skruvar till däcksbeslagen ser ut.

Fundera också på var du köper. Kan de kanot och bryr de sig? Hur kommer de att hantera en ev. reklamation?

När du väl är vattnet så betyder de extra kilona inte speciellt mycket men upp och ner och på ett biltak så är de ryggknäckare.

Tack för tipsen. Får väl se vad det blir för kajak, kikar runt lite just nu och klurar och då är det alltid bra med lite tips på vad man skall titta på. Pratade med en som kan kajaker rätt bra idag som sa definitivt 3L så där känns det som jag fått svar i alla fall. Synd att det är så jäkla ont om kajakförsäljare här uppe. jag skulle gladeligen ha testat en hög innan jag bestämmer mig. Har försökt att analysera fram och tillbaka vad jag gillade/inte gillade med SeaCruisern jag hade på paddlingen i helgen som var och funderar på vilka andra som skulle kunna vara bättre. Men jag antar att man sällan hittar den optimala kajaken. Jag kände mig sjukt trygg i SeaCruisern och kunde väl hålla hyfsad fart. Mycket berodde ju på att jag är totalt otränad som paddlare och inte på kajaken.

Får väl styrketräna i vinter så jag orkar lyfta upp kajaken på biltaket nästa vår :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonzzon glasfiber vs polyetylen ? Paddling allmänt 9
Nordmann Polyetylen-kajakk Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.