Inga problem....

Försvar från "råkåkaren"

Jag måste ändå försvara mig lite nu när jag upptäckt att jag fallit offer för en debatt på utsidan... För det första så var det inte stavarna som gjorde att isen gick sönder utan isen var helt enkelt för klen. För det andra så vill jag bara hävda - i likhet med "klanger" att hastigheten var det andra stora problemet i i den situation som vi pratar om. Jag skulle med andra ord vilja skjuta över problemet från ett stavproblem till ett is och hastighetsproblem...

/ råkåkaren Karl Palm
 
Han åkte bara lite för långsamt!


Tack för stödet. det är skönt när någon verkligen förstår. Det ska kommenteras att det finns opublicerat material där David Eckeskog (kameramannen) åker över samma råk fast kanske 3 meter längre bort. Han tog mycket mer fart och klarade sig galant...

/ Råkåkaren Karl Palm
 
Missuppfattningar

finns det några stycken.

En sådan är att is brister mindre vid hög hastighet. I själva verket är det tvärt om. Bogvågen får isen att brista vid högre hastighet där en långsam hastighet är OK. Detta är anledningen till hastighetsbegränsningarna vid isvägar för bilar.

Det kan också vara idé att sprida vikten över en större yta genom att åka långsamt samt bredbent och med ena foten framför den andra. Då kanske isen hade hållit. Men att pika med bra instrument vore förstås bäst.

Pik och stavdebatten lägger sig aldrig helt på långfärdsskridskoforumet. De stavar som är på videon har trugor samt spetsar ej lämpade för att bedömma is och blir därför synnerligen olämpliga för pikning/isbedömning.

Men filmen får bra poäng av undertecknad.

Thure
 
Med lite tur får ni nån bild imorgon på mina övningar, en kompis och jag ska ut och åka. Han är total nybörjare på långrör så jag får åka först så han slipper bada. Tyvärr har jag bara stillbildskamera men ni får hålla tillgodo med vanliga bilder om nu kameran inte fryser ihop.
 
Jag skulle med andra ord vilja skjuta över problemet från ett stavproblem till ett is och hastighetsproblem...

/ råkåkaren Karl Palm

Välkommen till Utsidan, Karl. Det var ju jag som drog in dig här.

Jag har börjat förlika mig med uttrycket att "Isen ljuger inte, den är sann". Problemet är att vi människor inte alltid kan tolka den. En riktigt pik som används ofta är dock ett bra hjälpmedel på vägen.
 
Välkommen till Utsidan, Karl. Det var ju jag som drog in dig här.

Jag har börjat förlika mig med uttrycket att "Isen ljuger inte, den är sann". Problemet är att vi människor inte alltid kan tolka den. En riktigt pik som används ofta är dock ett bra hjälpmedel på vägen.

Det var det verkligen :), Tack så mycket.

Det känns ändå skönt att vara med här när ni nu ändå debatterar med utgångspunkt från mig på nåt sätt :)

Någon har sagt att meningen med livet är att glädja andra och få dem att le. Utifrån det (och med alla roade kommentarer jag fått) så kan man väl konstatera att en riktig pik då hade gjort mitt liv en aning mindre meningsfullt... och det vill man ju inte...
 
Glädjer man sig själv så glädjer man oftast andra, och det är synd om dom som blir så gamla i sinnet så dom tappar bort sitt barnasinne. Jag bara älskar practical jokes, dock inte på bekostnad av andra för sånt är elakt. Däremot kan man ju dela med sig av varanns misstag, för misstag, DET gör vi alla lite då och då och det är inte farligt att göra bort sig. Har man börjat trampa i klaveret så kan man lika gärna sätta i andra foten också och hoppa jämfota, "skadan" är ju liksom redan skedd.
 
Jag lovade ju en liten bildserie på hur det kan gå när isen inte längre finns och man åker skridskor.

skridsko4.jpg


skridsko1.jpg


skridsko2.jpg


Fortsättning följer,,,,,,,,,
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magnushagg Problem med bindning, tappar skridskon Långfärdskridsko 24
rikard_wiberg_hotmail.com har ni samma problem? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.