Diagonal stavåkning?

Vet inte varifrån du fått uppfattningen att jag fördömer stakåkare,

Det är ditt val att använda ordet "styggelse", som nog får ses som ett ord med enbart negativa associationer, något som i alla sammanhang är icke önskvärt. Iofs mildrar du ditt ordval lite genom att säga att andra kan tycka annat. Men man kan använda mindre värdeladdade ord om man vill beskriva något som man tycker har mindre bra egenskaper.

Och så har olika människor olika förutsättningar - det är alltför lätt att utgå enbart från sina egna förutsättningar.

Ska testa en kortare pik och se vad jag tycker - har faktiskt en gammal nedsågad hansapik liggande hemma.
 
Precis min poäng. Vill man ingå i en grupp får man också acceptera att detta medför vissa anpassningar. Det kan vara att deltagarna ska klara av att hålla farten utan stavar, eller att deltagarna ska ha stavar för att kunna hålla farten även på dålig is. (Eller för den delen att deltagarna tvingas anpasa farten och rutten efter den som inte får åka i sin favoritstil)

Anpassningen har dock sina gränser - det ska också vara kul att åka, annars kan man lika gärna låta bli. Och man kan alltid bilda sin egen grupp, tillsammans med likasinnade - det är nog det bästa egentligen.
 
Stavar är ju jättebra

..ibland. Passar utmärkt om isen är usel eller man varken åker fort eller har bra teknik. Jaja, jag bifogar en länk till längdskidåkningens osköna skär. Notera att diagonala med stavarna är växel 1. Växel 5 är utan stavar, då går det fortare. Det är så vi vill ha det oftast.

http://www.vasaloparen.se/week_article.jsp?d_id=2109
 
Vad Pekvirk inte tycks begripa är att många åkare måste använda stavar för balansens skull. Det är för dem, jag efterlyser en mer utvecklad diagonalteknik. Vi, som inte klarar åkning utan stavar är definitivt inte hjälpta av dumdryga kommentarer om "ankastil". Du kan säkert framhålla din egen eminenta åkförmåga på annat vis.

Ursäkta Islägg, men vi som åker skidor(skate) kallar det ankastilen. Jag är säkert på att du kan åka långfärds, men du måste ha nångting mystiskt med grejor, du har väl provat olika skridskor?
 
Finns någon utvecklad teknik för diagonal stavföring beskriven?

Hans, nu kommer ett o-ironiskt inlägg från min sida.

Flitiga läsare av denna tråd kan dra sig till minnes flera inlägg från dig med tangerande frågeställningar till denna tråd. Jag tror att grundproblematiken ligger i åktekniken, och den stora fråga som jag (och troligtvis många andra) undrar över är "hur ser det ut när du åker" ?

Så, jag upprepar den uppmaning som jag (och andra med mig) framfört tidigare i detta forum: tillhandahåll foton och helst filmer på hur det ser ut, så lovar jag dig att du kommer få ett antal konstruktiva inlägg om åkteknik. Det finns flera tekniskt duktiga åkare på detta forum. Ta chansen och dra nytta av deras kunskaper !

Min personliga inställning är att det är bättre att analysera och åtgärda grundproblem, snarare än att leta efter korrigerande lösningar (=stavar).
 
[Varning för trådurspåring]

Vid alpin utförsåkning har man också stavar. Men om man kollar noga så verkar de användas enbart (?) som balanshjälpmedel, förutom i själva startögonblicket.
När såg ni senast Byggmark sätta i staven för att initiera en stämsväng.?

Kan vi överföra detta till skridskoisarna? Alla måste ha stavar, men ingen får sätta i dem i isen.
 
Vid sista Vikingarännet (2007) kom 829 man i mål i klassen Herr motion med pik / stav och
317 i klassen Herr motion utan pik / stav.
Placering 100 utan pik /stav körde på 3:54 och
placering 100 med pik / stav körde på 3:57.

Yngvar
 
Vid sista Vikingarännet (2007) kom 829 man i mål i klassen Herr motion med pik / stav och
317 i klassen Herr motion utan pik / stav.
Placering 100 utan pik /stav körde på 3:54 och
placering 100 med pik / stav körde på 3:57.

Yngvar

Placering 200 utan pik /stav körde på 4:40 och
placering 200 med pik / stav körde på 4:16.

Och placering 30 i klassen Herr tävling (utan pik/stav) körde på 5:20

Det är kul med statistik.... :) .... denna klassiska bok är mycket läsvärd: http://www.amazon.com/How-Lie-Stati...bs_sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1206734078&sr=8-1
 
Stakåkning på skridskor och över is bör enligt lag regleras medelst böter, spö, elaka påhopp (såsom i detta inlägg) etc på utövarna. Att jämföra med skoteråkning utanför preparerad pist. Stavar används enbart i samband med skidor, icke att förväxla med skridskor. Tack för ordet.
 
En stilla undran: Är ni verkligen seriösa? Diskuterar ni på allvar huruvida man bör ha stavar eller inte vid skridskoåkning? Är det en renprincipdiskussion i så fall, eller?

Mvh /Joel (användare av stavar)
 
En stilla undran: Är ni verkligen seriösa? Diskuterar ni på allvar huruvida man bör ha stavar eller inte vid skridskoåkning? Är det en renprincipdiskussion i så fall, eller?

Mvh /Joel (användare av stavar)

Tyvärr är det allvar för vissa.

Själv tycker jag att var och en ska bestämma själva hur dom vill göra. Några gillar stavar, andra gör det inte - människor är olika. Och på isarna finns det plats för oss alla.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.