Skridskohistoria

Mer intressant kanske är att -och jag lovar jag ska forska efter lite fakta- här iu Arvika har vi en s k kulturkoloni där bl a Gustaf Fjaestad (död 1948) fanns med. Jag vet att de glada gubbarna körde skridskor på naturisarna häromkring tidigt förra seklet. Wikipedia säger bl a följande o GF "Som idrottsman tillhörde han den svenska eliten i grenarna skridsko och cykel och noterade 1891 världsbästa tid (2.51,2) på skridskodistansen en engelsk mil vid tävlingar i Hamar i Norge. "

Gustaf Fjaestad målade fina vintermotiv. Skulle inte ha något emot att ha en av hans målningar på väggen hemma. Han vann bland annat Mälaren Runt på cykel. Hans ytterskär på skridsko var berömda. Enligt skrönan var de så häftiga att han skar av brättena på hatten med skridskorna!

Thure
 
Upphovsrätt

kan jag inte men jag kan googla.

På wikipedia finns följande kommentar som kanske kan vara vägledande?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipediadiskussion:Upphovsrätt/Arkiv

"Nja, inte riktigt rätt. Se Fotografier i artikeln Upphovsrätt. Utgångspunkten i svensk lag är fortfarande att ett fotografi är en bild och inte ett verk, såvida inte motsatsen fastlås i domstol (och hittills har ingen gått till domstol för att få en bild omklassad från bild till verk). Och en fotografisk bild är skyddad i 50 år från framställningsåret, till skillnad från fotografiska verk, som är skyddade i 70 år efter fotografens död. Enligt den tidigare gällande fotografilagen var gränserna 25 år från framställningsåret respektive 50 år från dödsåret, och när uppovsrätten till fotografier blev en del av upphovsrättslagen 1 juli 1994 bestämde man att den höjda gränsen för fotografisk bild inte skulle gälla retroaktivt, vilket betyder att alla bilder vars upphovsrätt hade löpt ut 1994 även i fortsättningen skall vara fria. Därmed är alla bilder skapade före 1 januari 1969 (dvs 25 år före 1994) fria att använda. OBS detta gäller endast bilder av svenskt ursprung, dvs tagna av en svensk medborgare eller nägon som vid skapandetillfället var stadigvarande bosatt i Sverige. Dessutom skall, i enlighet med upphovsrättslagen, fotografens namn alltid anges om detta är känt. Thomas Blomberg 8 mars 2006 kl.13.01 (CET)"

Tror att du rätt tryggt kan använda svenska bilder som är tryckta eller kopierade före 1950. Hoppas någon med mera sakkunskap kan förtydliga detta.

Thure
 
Bara som lote kuriosa kan nämnas...

...att jag haft ett långt samtal med Gustaf Fjaestads barnbarn, -framför allt ang GFs iskärlek. Nämnas kan, att när han slog det inofficiella v-rekordet på eng milen, då cyklade han från Örebro till Hamar i Norge. Skulle vart i dag det!
Hon vet ckså att han för hand tillverkade 3 par skridskor 1898 eller 1899 som han sen gav bort som julgåva julen 1899. 2 par av dessa vet hon var de finns, -Arvika och USA- och ett par är försvunna. Senare såg han till att skridskor tillverkades i "kommersiellt" syfte.
Tillgängligt har hon också en bild (kopia) från en skridskokamp (SM?) utövad på Nybroviken i hufvudstaden. GF deltar och bilden bör vara från slutet av 1890-talet. Originalet förvaltas av norskt skridskomuseum (förmodligen Hamar tror hon?)
Han målade åtminstone två, kanske tre tavlor med direkta skridskomotiv -vore nåt att ha $$

Kan oxå nämna att på en vägg hos en journalist här i staden finns Gustaf Frödings sista skridskor och på samma vägg hänger Jonny Nilssons träningsskridskor inför VM i Japan -63
 
Re: militärmodellen

Det ser ut som en variant av "Balcken". Flera bindningar fanns till den skridskon. På den här bilden fattas remmen baktill som satt över ankeln.

I och för sig kan man säga att de flesta rembindngar gav/eller ger ett visst glapp om man inte fixerar klacken med en sporre genom klacken som stack ut baktill och stacks in i ett håll på det beslag som finns som en nymåne runt klackens baksida.

Såg faktiskt en man på Gillbergs skridskor med trästock häromveckan. Han hade lämnat orginalkartongen vid stranden. Kartongen blev för lockande för en av SSSKS skridskosamlare som lade beslag på den. När jag påpekade att kartongen lämnats av den lokale skridskoåkaren så lovade skridskosamlaren att skicka tillbaks kartongen med ett vänligt brev.

Thure
 
"Jag köpte ett par "skenor" på loppis för 5 SEk. De är märkta "E. Svalling" , "No 710", "27cm" och "Eskilstuna". Googlar jag på E. Svalling finns han med i protokoll från 1858 men jag tror inte grillorna är så gamla."

Kolla i Arne Marmér ´Knivar från Eskilstuna´ (finns på Stadsbiblioteket). Marmér redogör ganska noggrant för vilka stämpelvarianter som användes under olika perioder. Kanske kan det ge någon vägledning även om boken inte har skridskor som ämnesområde.
 
Hej
Jag köpte ett par "skenor" på loppis för 5 SEk. De är märkta "E. Svalling" , "No 710", "27cm" och "Eskilstuna".

Titta artikeln
http://www.turunsanomat.fi/sunnuntai/?ts=1,3:1012:0:0,4:12:0:1:2004-03-07,104:12:209850,1:0:0:0:0:0



Bilden är sk. Nurmis-skridkon, som fästes i skon med ett bajonetthål i klacken + en specialnyckel som används att skruva frambindningen till skosidorna.

Nurmis-skridskor tillverkades i flera fabriker och varianter, modellen sägs vara från Tyskland.:

Jag har ett par Nurmis Sport -skridskor som är tillverkade i Sverige. Skridskon verkar vara en lite lyxigare variant av den som exjan har köpt:

De här är märkta "Nurmis Sport 26 Cm No 78 Made in Sweden Eskilstuna" Finns också en liten logo med krona + text IS (JS?) + ankare. Jag har också nyckeln som passar skridkon + metallbajonetter, som fästas i skoklacken (liknar plåt som finns i nyckelhål) .

Jag kan ta bilder om någon är intresserad av svensktillverkade "Nurmis"

spr

P.S. Titta också andra bilder i ovannämnda artikeln: där finns benskridkor, sågbladskridkor etc. Alla skridskor hör till Åbo Landskapsmuseum ( http://www.turku.fi/public/default.aspx?culture=sv-FI&contentlan=3&nodeid=4535 )
 
Jag har köpt på mig ett par amerikanska ”trästockar”. På skenorna står det (all text med versaler)

UNOIN HARDWARE CO
THE DONOGHUE RACING SKATE
TORRINGTON. CONN


Jag googlade
http://www.skatingaheadofthecurve.com/AntiqueIceSkatesRacingSkates.html
(den mittersta bilden på sidan i länken ovan)

dom ser ut så här, fast jag har remmarna med på mina
http://www.skatingaheadofthecurve.com/RacingSkatesWithBrassPlates.jpg

med texten från länken ovan
THE DONOGHUE RACING SKATE
Circa: 1866
Length: 16 1/4"
Width: 2 3/8"
Platform Height: 1 5/8"
Blade Width: 1/8" no rocker
Stamped Union Hardware Co. The Donoghue Racing Skate Torrington Conn. Had 3 leather straps to fasten. Heel screw and two barbs to hold the boot in place. Brass heel and toe plates. Walnut platform

Att skridskorna är ca 140 år gamla hade jag igen aning om

Och så hittade jag denna sida med gamla skridskor till salu http://antiques.search.ebay.com/Ice-Skates_Antiques_W0QQsacatZ20081QQsatitleZIceQ2bSkates

Där det bl.a finns ett par skridskor i Kristinehamn till salu, där budet just nu är 14.49 US$ (som hittat för en samlare)

Per
 
Sådana här relativt

korta skridskor med kort trästock och kort och bred skena som Per länkade till i Kristinehamn har det åtminstone förut funnits rätt stort utbud av. Jag köpte ett par på loppis i Amsterdam. Inte så roliga att åka långfärd på men rätt kul att ha som kuriosa.

Var finns Sveriges största och mest intressanta skridskosamling? Museum eller privat?

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.