Rapport från en is

är så speciellt att jag utnyttjar alla chanser att få skriva det. Man undrar ju lite över bakgrunden till namnet också. En tvångsutlokaliserad göteborgare? Hur som helst så är det härligt att få åka skridskor under de himmelska bergen som ligger nordost om Räköken.


Thure

Nu Thure, har vi åkt på Räköken. Och Sten var med som du ser.

http://www.youtube.com/watch?v=E3Rkuq-odb4

En mycker fin tur. Isen var förvånatsvärt stabil, vi såg mycket öppet vatten i bilen på väg upp och hade inga större förhoppningar. När det sen är 10 cm i viken vi gick på blir man glad.

/Anders
 
Då så var primiären gjord,
17 Nov, Kroksjön Karlskrona
Jo den höll men inget att rekommendera (upp till 45 mm dock ingen genomgående kärnis), en natt till med -6 hade inte skadat och det blev ingen lång tur.
Dock är detta inte rekord för denna lilla sjön. 13 Nov åkte jag där för några år sedan.
Dock är det mildväder igen så nu blir det att vänta på nästa kyla om ca en månad.

/Rinaldo
 
Premiären i

Stockholmsområdet var vad jag förstår 15 november men jag kom inte ut på skridskor på sjöis förrän igår kväll 19 november på en lokalt förvånansvärt stabil Dammtorpssjö vid Hellasgården.

Det stora snöfallet på Södertörn 12 november satte fart på isbildningen.

Har känt en oro i kroppen över att många kamrater gjort fina turer i helgen som var, medan jag jobbade.

Kan möjligen trösta mig med att det i går kväll i månskenet var en PK tur med anmarsch per trampcykel i sällskap med vår samojed Totte.

Kul med filmen från Räköken Anders. Tycker mig se att det fanns mycket åkglädje i gruppen.

Hälsningar Thure
 
Har känt en oro i kroppen över att många kamrater gjort fina turer i helgen som var, medan jag jobbade.

En äkta långfärdsskridskoåkare har talat. Vilken skrinnare har inte suttit som på nålar på en släktmiddag fantiserande om hur vännerna t ex precis passerar väst om Sälö Knapp på en sidenmatt havsis. Svårt att avgöra om mobiltelefonen gjort saken bättre, de försmädliga SMSen från livsnjutarna förkortar visserligen ovisshetsperioden men ger en desto mer tid att gräma sig på.

Hittade du skjutmåttet?

-Palle
 
Skall vara jour även i helgen tänk vad mycket skridskoåkning jag kommer att missa.

Dina jourer verkar med skrämmande exakthet infalla på fina skridskohelger. Om vi skall omvandla detta till en tråd för oss med skridskoångest så är det bara att konstatera att jag borde släppt allt jag hade för handen i fredags och istället rest upp till Dalarna/Värmland. Finns det några lyckliga människor som just nu gör sin tredje (eller t o m fjärde dag) i sträck på fantastiska isar och som har möjlighet att eventuellt åka ytterligare närmare en vecka (om man tittar på prognoserna så finns ingen nederbörd i sikte)?

-Palle
 
Dina jourer verkar med skrämmande exakthet infalla på fina skridskohelger. Om vi skall omvandla detta till en tråd för oss med skridskoångest så är det bara att konstatera att jag borde släppt allt jag hade för handen i fredags och istället rest upp till Dalarna/Värmland. Finns det några lyckliga människor som just nu gör sin tredje (eller t o m fjärde dag) i sträck på fantastiska isar och som har möjlighet att eventuellt åka ytterligare närmare en vecka (om man tittar på prognoserna så finns ingen nederbörd i sikte)?

-Palle

Om tiden fanns så skulle möjligheten finnas...
Isläget är helt lysande här och alla vatten förutom de största ligger med decimeter tjock kärnis.

Till och med en del vattendrag är åkbara.
http://ffas.skridsko.net/skridskonet/film/filmlink-v.asp?idFilmLink=87


Dock så börjar rimfrosten bli väl tjock. Vid hög luftfuktighet och mellan -5 till -10 grader så växer den rejält. Jag var uppe på ett berg som ligger vindutsatt och där var det 5 cm rimfrost på vägen.

Vi får hoppas att molnen lättar även i Götaland.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.