Rapport från en is

Tidig premiär ?

Ska vi nu dra in växthuseffekten i detta, så är det mest skrämmande att det INTE var någon tidig premiär...
Vid den här tiden brukar det vara STORA isytor i Piteå & Luleå inre skärgårdar, men ispremiären här i Skellefteå har varit senare & senare de 5 sista åren. Istället har vi haft mindre snö på isarna under senare delen av vintern.
( = Mälardalsklimat )

Fortsätter det på det här viset kanske vi måste börja arrangera charterresor Arlanda - Kallax... :(
 
Senast ändrad:
Här i Värmland tycker jag inte man kan se någon trend med hjälp av premiärdatumet de senaste 8 åren:


2000: 23/12
2001: 10/11
2002: 20/10
2003: 20/10
2004: 10/11
2005: 20/11
2006: 20/11
2007: 12/11

/Anders
 
Premiärvariationer

I Skellefteå-regionen har jag bara 6 år att jämnföra:

2002 19/10
2003 21/10
2004 15/10
2005 24/10
2006 31/10
2007 7/11

Detta är för litet underlag för att komma med en profetsia, man få hoppas att de är en naturlig variation...

Jag har inget emot "Mälardalsklimat" med många dagar på isen, men så norrlänning jag är, så önskar jag faktiskt en vit jul...

/PLa
 
Sent ute Palle?

Tror och hoppas på premiär även i Göteborgstrakten i denna vecka. Enligt uppgift har det redan "skrinnats" på mindre damm.

"Skrinnats" lät ju nästan lite nedlåtande? Orvar och jag körde i varje fall ett halvt varv fram och tillbaka några ggr tills sprickorna kändes för olustigt många.
Kul att kunna vara ute före många andra namnkunniga smygpremiärare och såhär långt söderut!
// Bengt
 
"Skrinnats" lät ju nästan lite nedlåtande?

Vad gör man inte för att provocera fram ett svar. Har själv inte sett dessa dammar och de verkar inte finnas på flygbilder eller kartor ännu så jag vet inte hur stora de är.
Nu faller snön här i Göteborg och det innan jag satt stålet på isen.

-Palle
 
Ska vi nu dra in växthuseffekten i detta, så är det mest skrämmande att det INTE var någon tidig premiär...
Vid den här tiden brukar det vara STORA isytor i Piteå & Luleå inre skärgårdar, men ispremiären här i Skellefteå har varit senare & senare de 5 sista åren. Istället har vi haft mindre snö på isarna under senare delen av vintern.
( = Mälardalsklimat )

Fortsätter det på det här viset kanske vi måste börja arrangera charterresor Arlanda - Kallax... :(

Jag tänkte mer på det faktum att premiären för 2008 redan är avklarad :)


Citat:
About This Video
Tunn is på persöfjärden 10 nov 2008
tomas o tommy (more)
 
- Ridå !

( Jag tittade mer på filmen än läste texten )

Er diskussion om premiärdatum fick mig att tänka på att vi borde kunna gräva lite i skridskonätets databas för att plocka fram premiärdatum och plotta dessa i en snygg liten graf för att se trender. Kanske landskapsvis.

Palle: något för dig att fundera på när du har tråkigt på jobbet ?
;-)
/E
 
Smhi

har omfattande statistik över isläggning och islossning på ett stort antal sjöar. Detta var uppe här i vintras på forumet och innehåller väldigt mycket info.

Vår premiäroinfo har också visst intresse men kanske är lite påverkat av ökande intresse för skridskoåkning runt landet.

Thure
 
Er diskussion om premiärdatum fick mig att tänka på att vi borde kunna gräva lite i skridskonätets databas för att plocka fram premiärdatum och plotta dessa i en snygg liten graf för att se trender. Kanske landskapsvis.

Palle: något för dig att fundera på när du har tråkigt på jobbet ?
;-)
/E

Sch, sådant diskuteras på den hemliga listan. Lägg ett ärende på det som det heter. Vi har SMHIs isläggningsdata i en tabell redan så det är lätt gjort. Sedan så skall kopplingen göras mot vår egen isläggningsdata vilket är lite klurigare.

-Palle
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.