November?

Nä, nu börjar det nå gränsen för vad som är roligt. Kom just in i efter att ha klippt gräsmattan. Ett grundläggande krav man kan ställa på november är att det skall vara under +7 grader så att gräsmattan inte växer längre!
 
Poesitimmen - i brist på is

No sun - no moon!
No morn - no noon -
No dawn - no dusk - no proper time of day -
No sky - no earthly view -
No distance looking blue -
No road - no street - no "t'other side the way" -
No end to any Row -
No indications where the Crescents go -
No top to any steeple -
No recognitions of familiar people -
No courtesies for showing 'em -
No knowing 'em! -
No travelling at all - no locomotion,
No inkling of the way - no notion -
"No go" - by land or ocean -
No mail - no post -
No news from any foreign coast -
No Park - no Ring - no afternoon gentility -
No company - no nobility -
No warmth, no cheerfulness, no healthful ease,
No comfortable feel in any member -
No shade, no shine, no butterflies, no bees,
No fruits, no flowers, no leaves, no birds -
November!

- Thomas Hood, som redan 1842 hade koll på läget. 30 dagar har november...
 
kr-val; sa:
Nä, nu börjar det nå gränsen för vad som är roligt. Kom just in i efter att ha klippt gräsmattan. Ett grundläggande krav man kan ställa på november är att det skall vara under +7 grader så att gräsmattan inte växer längre!

I kärret där vi drar våran spång trampade vi förståss sönder allt grönt som växte precis där vi gick omkring när vi arbetade. Men nu har det vuxit upp igen. Träden är avlövade, men markgrönskan växer fortfarande.
 
Inget är som väntans tider

Man får vara glad för det lilla som t ex att det fortfarande går bra att cykla odubbat.

Hoppet är det sista som överger skrinnaren.

Thure
 
Ytvattentemperaturens funktion av tiden mot hårt vatten

Mätpunkt 10m NV om Bällsta bro (Marabo River). Ytvattnets temperatur är mätt med infrarödstrålmätare av Thomas Lindgren.

marabouGraph.php


Thomas meddelar att hans indikation för tidiga turer i Stockholmsområdet stämde även detta år. Fredagen den 3/11 siktades begynnande is en bit längre upp i Bällsta-ån. Detta brukar sammanfalla med tidpunkten för premiärturer runt Stockholm.
 
Om inte vintern kommer nu...

Mycket talar för att vintern kommer när som helst. Jag sådde nämligen gräs i helgen. Det kan väl ändå inte lyckas, eller?

/Peter
 
Jag brukar med lätthet låta mig imponeras av hur duktiga folk var förr i världen. Mer sällan skymtar det fram att de faktiskt också kunde vara roliga!
T

Tummen upp för Wikipedia
 
Re: Om inte vintern kommer nu...

pete_d; sa:
Mycket talar för att vintern kommer när som helst. Jag sådde nämligen gräs i helgen. Det kan väl ändå inte lyckas, eller?

/Peter
Bra försök Peter, men det verkar inte riktigt lyckas. Vi kanske måste vara fler som sår gräs?

Närmsta dagarna lär decemberprognosen från SMHI komma i GP. Hittar inget om det på gp.se. Meddelar du oss vad som står där, Palle?

http://www.smhi.se/sgmain/lopsedel/040317_manadsprognos.htm
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.