Isflaksinsident i helgen???

Vad var det som hände ihelgen egentligen. Jag har hört att några skridskoåkare fick räddas från ett isflak i ytterskärgården. Finns det mer information om detta???
 
Vinden

Jag har pratat med en av de som var ute på flaket. Sannolikt så var det vinden vred till väst och ökade som drev iväg det stora flaket.

Jag fick av Sture Andersson på Långviksskär höra det råd som han fått av sin berömde morfar skärkarlen och båtbyggaren Frans Öhman på Långviksskär:

"Gå inte ut på is utanför de yttersta skären. Isen kan börja driva."

Min reflexion är:
I och på drivis kan man färdas om man medför båt.

Liknande incidenter med fiskare eller andra som hamnar på drivande isflak händer varje år. Denna säsong så var det en sådan episod på Vättern. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36569

I en äldre tråd finns ett flertal incidenter beskrivna: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19058

Det kommer en beskrivning av vad som inträffade utanför Arholma så vi kan ta del av erfarenheterna.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-03-20 kl 11:39]
 
Re: Vinden

thureb; sa:
Det kommer att skrivas en beskrivning av vad som inträffade utanför Arholma så vi kan ta del av erfarenheterna.

En lågoddsare är väl att det är skitkorkat att åka på frihängade iskaka utan stöd från några yttre öar när det är frånlandsvind (dessutom).
 

avslutad210712

Gäst
Måste säga att dessa utflykter på isen kostar samhället alldeles för mycket pengar så ta nu och förbjud såna här spektakel.

Intressant att få reda på hur man kontaktade räddningstjänsten för mobil skall väl vara förbjuden vid dylika aktiviteter så man inte tappar koncentrationen.
 
avslutad210712; sa:
Måste säga att dessa utflykter på isen kostar samhället alldeles för mycket pengar så ta nu och förbjud såna här spektakel.

Kan bara hålla med och när vi ändå är i farten tycker jag vi skall ta och förbjuda fjällvandring och turskidåkning. Alltför många människor får för stora kostnader flygas eller skotras ut från vår fjällvärld på grund av skador eller att dom inte behärskat fjällvädret.

-Palle
 
Det finns en viss skillnad mellan att gå i fjällen och gå på is och det är att marken uppe i fjällen är stabilare, det brister inte för att driva iväg med massor av folk. Den brister inte heller och man hamnar i en direkt livsfarlig situation.

Jag har letat efter underlag från fjällräddning och sjöräddning för att jämföra räddningsinsatser men det verkar inte finnas några sammanställningar. Det skulle vara av intressa att jämföra olika aktiviteter med antalet räddningsinsatser per antalet utövare.

Inte för att jag anser att någon form av fritidsaktivitet skall betala räddningsskatt. Det är alltid bra med skarpa övningar såvida ingen omkommer.

Men det man ser i media så gör man fjällräddning mest vid olyckor, brutna ben, stukade fötter, utmattnig och det är sällan massinsatser av det slaget som förekommer ute på isarna kring tätorterna. Undantag finns givetivs.

Men alla skridskotillbud/olyckor kan förklaras enkelt. För många på samma plats samtidigt.
 
SSRS

avslutad210712; sa:
Måste säga att dessa utflykter på isen kostar samhället alldeles för mycket pengar så ta nu och förbjud såna här spektakel.

Intressant att få reda på hur man kontaktade räddningstjänsten för mobil skall väl vara förbjuden vid dylika aktiviteter så man inte tappar koncentrationen.

Sjöräddning belastar inte samhället utan http://www.ssrs.se/ vilket är en frivilligorganisation som sponsras på frivillig bas. Hur man gör med ambulanshelikoptrar i ett sånt här fall vet jag inte, kanske sponsrar landstingen med dom i detta fall då de inte ingår i ssrs organisation.
 
Danmark föredömligt.

Ett sätt att stävja detta otyg är att ta efter Danskarnas modell. Isbelagda sjöar får inte beträdas utan att först kontrolleras av polisen. Beivras detta får man plikta med böter.

Huruvida detta eller avsaknaden av större sjöar påverkat Danskarnas förhållningssätt till skridskoåkning vågar jag dock inte spekulera i.

/Benny
 
Re: Re: Vinden

boe skates; sa:
thureb; sa:
Det kommer att skrivas en beskrivning av vad som inträffade utanför Arholma så vi kan ta del av erfarenheterna.

En lågoddsare är väl att det är skitkorkat att åka på frihängade iskaka utan stöd från några yttre öar när det är frånlandsvind (dessutom).

Problemet man brottas med är; vad är tillräckligt många fästpunkter? Och det beror ju på. Alltså gör man fel bedömning ibland. Man vill ju inte döma för snålt och missa en massa godis.
Jag försöker att själv vara försiktig med frånisvind, stömmar etc. Men en dag kanske även jag står på ett flak. Då uppstår frågan; simma eller ringa? Det svaret beror också på. Men mer än 20 m simmar jag nog inte. Var drar ni andra er gräns?
 
Re: Danmark föredömligt.

bennys; sa:
Ett sätt att stävja detta otyg är att ta efter Danskarnas modell. Isbelagda sjöar får inte beträdas utan att först kontrolleras av polisen. Beivras detta får man plikta med böter.

Känns som att svenska polisen har viktigare uppgifter att än att kontrollera isar. Sverige behöver definitivt inte mer lagar och förordningar utan snarare mindre. Däremot borde man få lära sig att man får ta ansvar för sina handlingar.
 
Re: Re: Re: Vinden

Mats R; sa:
Men en dag kanske även jag står på ett flak. Då uppstår frågan; simma eller ringa? Det svaret beror också på. Men mer än 20 m simmar jag nog inte. Var drar ni andra er gräns?

Det finns en frihetsgrad till att ta hänsyn till; om man är ensam eller fler som skall ta beslut om en simtur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rajjan Vad hände på Edsviken i helgen? Långfärdskridsko 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.