Storlek på rygga - säkerhet

Archimedes

skrinnare; sa:
... Överslagsexempel: en 30L påse fylld med luft har en flytkraft på 30kg. Med en 30L vattentät ryggsäck som är packad med 10kg utrustning (grov överdrift för de flesta skridskoåkare) blir den tillförda flytkraften alltså 20 kg. ...
Nja, om jag inte är helt ute och cyklar: En 30 l ryggsäck har alltid en lyftkraft av 30 kg eftersom den tränger undan 30 kg vatten. Den tillförda lyftkraften är således 30 kg, men nettoeffekten blir i exemplet 20 kg. Slutsatsen borde då vara att ju större massa (vikt) man har i packningen, desto större (volym) ryggsäck ska man ha. Sen måste även tyngdpunkten vara optimal, så att flytläget blir gynnsamt.
 
Re: Archimedes

Store; sa:
skrinnare; sa:
... Överslagsexempel: en 30L påse fylld med luft har en flytkraft på 30kg. Med en 30L vattentät ryggsäck som är packad med 10kg utrustning (grov överdrift för de flesta skridskoåkare) blir den tillförda flytkraften alltså 20 kg. ...
Nja, om jag inte är helt ute och cyklar: En 30 l ryggsäck har alltid en lyftkraft av 30 kg eftersom den tränger undan 30 kg vatten. Den tillförda lyftkraften är således 30 kg, men nettoeffekten blir i exemplet 20 kg. Slutsatsen borde då vara att ju större massa (vikt) man har i packningen, desto större (volym) ryggsäck ska man ha. Sen måste även tyngdpunkten vara optimal, så att flytläget blir gynnsamt.

Det som är ger nettoflytkraft är skillnaden i densitet mellan vatten och packningen gånger volymen.

Så Arkimedes princip: Om den kropp som medsänks i vatten har större densitet än vatten så sjunker kroppen. Om den kropp som medsänks i vatten har mindre densitet än vatten så flyter kroppen.

Se http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36667 där jag försökte förklara detta närmare.

Per
 
usilfver; sa:
Bra.
MEN: Jag saknar försök med flytväst. Ganska fantastiskt att den fortfarande raskt avfärdas av långfärdsåkare, när den används av alla andra som bedriver vattensport (isjaktseglare, windsurfare, paddlare...)

...

Moderna flytvästar har lyftkraft på 75 N och kostar som en ryggsäck. Flythjälp, rörlighet, lyftsäker, värmeisolerande...dessutom med inbyggd kastlina om man så vill. Vad mer kan en plurrare önska? Sedan kan man ha hur liten o enkel ryggsäck man vill!

Av försöken i Porsbys artikel att döma är DE FLESTA ryggsäckslösningar inga höjdare precis nr de hamnar i vattnet.

Värt allså att testa flytväst + minimalt volyminös ryggsäck nästa gång.

Det vore dumt att spekulera för mycket, eftersom det enda som egentligen har betydelse är praktiska försök.

Men låt mig ändå peka ut några luckor i ditt resonemang, utan att för den skull avfärda det:

* De invändningar mot flytväst som framförts på utsidan handlar om att flytelementen är ivägen när man skall passera iskanten. Det kanske inte är något problem med rätt väst, men jag skulle vilja se praktiska försök att ta sig över en bristande iskant med flytväst resp ryggsäck som flythjälp. Det är trots allt en stor skillnad på hur en kajak och ett istäcke beter sig när man försöker ta sig upp på det.

* Även om du har flytväst som primär flythjälp, så behöver du ett varmt ombyte plus rastplagg. Dessa kommer du ju givetvis packa vattentätt vare sig du har flytväst eller inte. De kommer ge en flytkraft på uppemot 200N (25l 5Kg) att jämföra med de 75N du får från flytvästen. Din primära flythjälp kommer alltså vara ryggsäckenm vare sig du har flytväst eller inte.

Som sagt var: Flytväst kanske är jättebra. Teoretiska resonemang väger lätt mot praktiska prov, men det går inte att rent av översätta erfarenheter från paddling (där du har packningen i kajaken) till skridsko (där du bär packningen på ryggen)
 
1. Att en flytväst skulle innebära större hinder vid uppstigning över iskant än vid uppstigning i kajak förstår jag inte. Kajaken är mera rank än iskanten, och högre. Moderna västar utgör inget hinder vid uppstigning.

2. Angående ombytet så kan man ju packa det UL och lufttomt. En 16 l höftsäck borde räcka, typ Montrail Highlander. Det viktigaste är inte lyftkraften i N utan att man 1. snabbt kan ta sig upp och 2. tills dess får viss flythjälp utan att det hindrar.

Jag tycker det primära är att man har utrustning som utvecklats för ändamålet, och flytvästen är utvecklad som flythjälp med maximal rörlighet och väl beprövad i hård fysisk aktivitet i kalla vatten. Ryggsäckar utvecklas inte för att flyta på, inte heller för att ta sig upp på en iskant med, vilket Porsbys artikel ju visar med önskvärd tydlighet. De täta innerpåsarna är ju flytelement, men den för det mesta otäta yttersäcken kan innebära en extra tyngd vid uppstigningen.

Men man bör som sagt pröva. Jag har inte erfarenheter, och är inte fastlåst i uppfattningen, utan använder bara "sunt förnuft". Motargumentera gärna! Återkommer efter tester!
 
En 30 liters ryggsäck tränger nog sällan undan 30 liter vatten, för att göra det måste den vara fylld med 30liter av något. Halvfulla säckar lär ju tryckas ihop av vattnet och ge mindre flytkraft.
 
Tack för alla svar. Men jag tänker nog vänta tills i juli med att testflyta frivilligt (fast då kommer det att ta emot att dra på sig de varma kläder som jag ju initialt har innan ett skridskoplurr förstås :)
 
Det kan iofs vara jäkligt nyttigt att testa i isvak också, för att känna på hur det är med iskallt vatten.

ps. jag har inga badplaner själv. ds :)
 
Skridsko vs totalvikt

jamo; sa:
I bassängtestet hade deltagarna inte på sig sina långfärdsskridskor. Kan tänka mig att skridskornas tyngd påverkar vattenläget ganska mycket och minskar risken att man hamnar framstupa?

Hm, intressant. Jag räknar med att min skridskor utgör ca 1,5% av totalvikten (moi + kläder + packning + skridskor).

Kan 1,5% spela så stor roll även om de är placerade i ena änden av kroppen? Nu blir jag nyfiken! Det ska testas så småningom ....

//Aina
 
Jag tror att man ska skilja på att plurrträna (vilket ju inte alls är dumt att ha provat), och att hålla på och bada för att hitta optimal packning. Det senare gör man nog en lite längre stund i spat, så det får alltså anstå tills det är +25 i böljan blå. :)
 
Re: Skridsko vs totalvikt

Spöket; sa:
Kan 1,5% spela så stor roll även om de är placerade i ena änden av kroppen? Nu blir jag nyfiken! Det ska testas så småningom ....

//Aina

Som tidigare tagits upp i tråden så är det inte vikten som spelar roll utan densiteten. Metallen i skridskorna har mycket högre densitet och fungerar som sänken i förhållande till kroppen som har i stort sett neutral flytkraft.

Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
nene Storlek på ryggsäck!? Långfärdskridsko 9
Storlek på ryggsäck? Långfärdskridsko 1
Knall Val av storlek Alpina Alaska BC Långfärdskridsko 0
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...