Rapport från Ridö-olyckan

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Läs rapporten!

Palle_Z; sa:
pausch; sa:
Fast då uppstår förstås frågan: om avsikten inte var att sätta iland mannen på Enhörnalandet före slutmålet, varför skulle gruppen korsa sundet, trots icke passerbar råk och öppet vatten? Hade det då inte varit naturligare att vända tillbaka mot och fortsätta nära Ridön, som tre andra grupper gjorde?

Ja, jag tycker också att det är konstigt men jag kan (precis som du) bara spekulera i frågan.
Gruppen släppte kontakt med Ridön vid Ridökrog och gick direkt på Ridö Pilskär av okänd anledning. Väl där så var det öppet vatten rätt fram och ur rapporten går det inte att utläsa vad det var för iskvalitet norr om Ridö Pilskär men ingen annan grupp har åkt där så det kan ha varit öppet/svagt. Hade man inte bråttom så kan det ha varit kul att följa issträngen ut sjön istället. Men som sagt det är bara spekulationer som uppenbarar en obesvarad fråga i rapporten.

-Palle

Grupperna C, F och H åkte norr om Ridö Pilskär, och ingen plurrade - se bild 7 på sid 16 i rapporten. Isen norr om Ridö Pilskär bör därför ha varit bärig.

Grupperna D, E och G passerade söder om Ridö Pilskär. Grupp G plurrade. Grupperna D och E undvek plurr genom att gå iland ett stycke.

En bild säger mer än tusen ord... :)
 
Re: Re: VHF är bra

Rosthider; sa:
(stor bortklippning)

Om du kan ropa "Mayday mayday mayday" 3 ggr på någon naturis i Mälaren eller Skärgården på VHF kanal 16 utan att få svar så berätta det för folket på MRCC, dom blir nog väldigt överraskade av ditt resultat!

För några år sedan ”hittade” någon vid ett nödanrop från ett ställe utanför västra sidan av Gotland där det av någon (geografisk ?) anledning inte fanns marin VHF täckning. Bristen på täckning resulterade ganska snabbt i att en slavsändare sattes upp.

Källa: Gammalt nummer av På Kryss och till rors.

Per
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Läs rapporten!

Palle_Z; sa:
Hade man inte bråttom så kan det ha varit kul att följa issträngen ut sjön istället.
Det är inte kul att följa issträngar ut i sjön. Det är kul att åka skridskor, inte att hålla på att pika, leta råkpassage och åka ryckigt framåt. Nä, strunta i det, gå tillbaka, gör en stor lov runt och hitta bättre is. "All is är till för nöjets skull" som isprofessorn säger.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Läs rapporten!

Palle_Z; sa:
Ja, jag tycker också att det är konstigt men jag kan (precis som du) bara spekulera i frågan.
Gruppen släppte kontakt med Ridön vid Ridökrog och gick direkt på Ridö Pilskär av okänd anledning. Väl där så var det öppet vatten rätt fram och ur rapporten går det inte att utläsa vad det var för iskvalitet norr om Ridö Pilskär men ingen annan grupp har åkt där så det kan ha varit öppet/svagt. Hade man inte bråttom så kan det ha varit kul att följa issträngen ut sjön istället. Men som sagt det är bara spekulationer som uppenbarar en obesvarad fråga i rapporten.

-Palle

Och varför har inte säkerhetsgruppen frågat ledaren om valet av färdväg? Så hade vi sluppit spekulera.

/Henrik
 
Re: Re: Re: VHF är bra

pausch; sa:
Rosthider; sa:
Radiotrafik mellan sändare och mottagare styrs av fysiska lagar, radiohorisonten för mobiltelefoner är samma som radiohorisonten för VHF. Det som skiljer är styrkan på sändningen och höjden på antennerna.
En vettig VHF har knappast sämre utteffekt än en mobiltelefon. Din antennhöjd är densamma och då är det bara mottagarens antenn som gör skillnaden. Ofta är de meterologiska förhållanden på vintern bättre för radiovågornas utbredning än på sommaren. Om vädret på vintern inte tillåter VHF trafik så tillåter det inte heller GSM telefoni.
För den form av nödtrafik som en skridskoåkare är beroende av så finns VHF täckning av basstation överallt. (hela svenska territorialhavet och inre vatten)
Om du kan ropa "Mayday mayday mayday" 3 ggr på någon naturis i Mälaren eller Skärgården på VHF kanal 16 utan att få svar så berätta det för folket på MRCC, dom blir nog väldigt överraskade av ditt resultat!

En skillnad mellan marin VHF och GSM är att marin VHF är VHF medan GSM är UHF. Marin VHF använder frekvenser kring 150 MHz, medan GSM använder 900 eller 1800 MHz, dvs 6 eller 12 ggr högre frekvens.

En antenn för lägre frekvenser (= längre våglängder) måste vara fysiskt större än en antenn för högre frekvenser, för att vara lika effektiv. Ett extremt exempel på detta hittar man i radiostationen Grimeton strax utanför Varberg: dess antenn är ca 2 km lång, men eftersom den sänder på VLF på bara 17 kHz (våglängd ca 18 km) är denna 2 km långa antenn egentligen ganska kort: bara 1/9 våglängd. För en GSM-telefon skulle det räcka med en antenn på 4 (eller 2) cm längd för att antennen skulle vara lika lång, i våglängder räknat. En marin VHF-apparat skulle behöva en antann på 22 cm för att vara lika lång (i våglängder) som Grimeton-antennen på 2 km.

Så räckvidden för en bärbar marin VHF-apparat, med bara en kort pinne som antenn, kan mycket väl bli kraftigt begränsad, just p.g.a. antennen. Kopplar man in en bättre (dvs längre) antenn förbättras räckvidden högst avsevärt.

Nu kan jag iof hålla med om att diskutionen börjar bli lite väl teknisk med antennlängder och sånt men jag fattar mig så kort som möjligt:

Du har helt rätt i antennernas utforming. och högre frekvens är oftast = sämre genomslagskraft vid störningar.
När det gäller låga antennhöjder i skärgården är det snarare så att radiovågorna är skymda bakom en ö eller horisonten snarare än att effekten på inkommande signal tunnats ut i atmosfären så pass att signalen är för svag. Men självklart är en bra antenn bättre än en dålig.
Fortfarande är inte en bärbar VHF antenn något problem i Stockholms skärgård eller Mälaren för den föreslagna nödkommunikationen. Trots allt är det precis detta som den Marina VHF tekniken utformats för!
 
Re: Re: Re: Re: VHF är bra

ulfhe; sa:
Har testat att bära VHF på axeln och det fungerar utmärkt. http://www.skridsko.net/samarbete/skridskonet/bild/bild-v.asp?ID=20139 Skulle vara intressant att testa kommunikation med andra skridskoåkare.

Skall man pusha för Marin VHF så är det utbildning och radiodiciplin som gäller för att inte skapa kaos. Kanske speciella skridsko-riktlinjer som utarbetas i sammarbete med MMRC och Stockholm Radio.

Löser sig inte utbildningsfrågan mer eller mindre automatiskt i och med att man måste ha både certifikat och tillstånd för att få köra marin VHF? Och för att få certifikat måste man avlägga ett prov, och då måste man lära sig lite saker innan -- hur man pratar i radio i stort sett (i motsats till hur man pratar i mobiltelefon).
 
Re: Re: Re: Re: VHF är bra

Rosthider; sa:
Att få kontakt med Stockholm Radio är ingen ide nuförtiden, men om du prövar att ropa på Sweden Rescue så ska du se att din täckning(och passningen...) är betydligt bättre!

Det är Stockholm Radio som bevakar kanal 16. Sedan lämnar man över till MMRC vid larm, efter vad jag förstår.
 
Re: Re: Re: Re: Re: VHF är bra

ulfhe; sa:
Rosthider; sa:
Att få kontakt med Stockholm Radio är ingen ide nuförtiden, men om du prövar att ropa på Sweden Rescue så ska du se att din täckning(och passningen...) är betydligt bättre!

Det är Stockholm Radio som bevakar kanal 16. Sedan lämnar man över till MMRC vid larm, efter vad jag förstår.

Den intresserade kan läsa om täckning, kurser, priser mm på http://www.stockholmradio.se/

Per
 
Re VHF

Har liknande erfarenheter när det gäller VHF som Thure. Min bärbara ICOM IC-M5 har generellt för dålig täckning på de flesta skridskovatten. Bra täckning i ytterskärgård dock. Jag har en lite äldre modell och den är dessutom ganska tung. Möjligen är senare modeller lättare.
Örjan
 
Tack Örjan

för att du bidrog med dina erfarenheter.

Jag har använt en ca 1,5 meter lång teleskopantenn till min bärbara VHF för att öka räckvidden men det blev inte tillräckligt bra då heller. (Längden var anpassad för att passa den aktuella frekvensen, jag kommer inte ihåg exakt längd, en bekant ingenjör mätte upp vid vilken längd det fungerade bäst).

Ni som menar att bärbar VHF fungerar vintertid från isen bör testa i minusgrader med en apparat som är påslagen under en hel dag och därefter bidra med era erfarenheter. Naturligtvis kan modernare apparater med andra batterier fungera bättre än min som jag köpte ca 1988 gjorde kring 1990.

Thure
 
Re: VHF är bra

pausch; sa:
Löser sig inte utbildningsfrågan mer eller mindre automatiskt i och med att man måste ha både certifikat och tillstånd för att få köra marin VHF?
...och för att få ett tillstånd måste man ha en båt.

En undran:
Varför vill man larma MRCC i stället för SOS (112).
Skulle inte brandkåren, ambulans, mm kunna vara lika viktiga aktörer på isen? Missar man inte dessa (eventuellt försenar) om man larmar på kanal 16 med VHF?

/Daniel
 
Re: Tack Örjan

thureb; sa:
Naturligtvis kan modernare apparater med andra batterier fungera bättre än min som jag köpte ca 1988 gjorde kring 1990.

Moderna VHFer är små och har litium-jonbatterier med imponerande prestanda, men jag tror att fokus på räckvidd är fel. Det är inte där den väsentliga styrkan hos VHF ligger.

Kanske någon skulle sammanfatta VHF-diskussionerna och skapa en egen tråd där vi kan rapportera om vi testar. Känns lite fel att denna diskussion ligger i denna tråd. Kanske bättre kommunikation kanske skulle ha fått Ridöolyckan att ta en annan vändning, men jag är tveksam.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.