Vänster- eller högervarv på isen

Högersväng OK

Oftast blir högersvängarna tvärare både på bilvägar och cykelbanor i och med högertrafiken.

För min del så känns högersväng på cykel helt OK. Är det halt så lossar jag gärna högerfoten från SPD-pedalen och markerar fotisättning vilket ger bättre balans även om jag inte sätter i foten annat än om cykeln sladdar till okontrollerbart mycket.

Thure
 
Det är lite lustigt med hur man är "fotad" (att jämföra med hänt). Jag är högerhänt, men stod alltid tillsammans med de vänsterhänta när vi skulle hoppa höjd i skolan, eftersom jag hoppade av från höger fot (vet inte vilken som kallas upphoppsfot, men jag sätter i högerfoten sist i marken). Jag är tydligen lite "felfotad", eller icke-diagonal. Jag står åt "fel" håll på en snowboard också (med högerfoten före). Och bär axelremsväska på vänster axel (på höger om jag bär tvärs över kroppen), de flesta högerhänta bär tvärt om.

Eftersom jag på det här sättet är lite ovanlig (åtminstonde bland högerhänta), så förvånas jag över att flera här verkar vara högerfotade och högerhänta. Är vi en samling missfoster :), eller finns det någon logisk förklaring?

Kanske kul att veta: Jag har ridit mycket och även hästar, liksom människor, har en sida med bättre timing som ryttaren spär på genom sin egen ofrivilliga oliksidighet, (eftersom man ju stöttar hästen i svängarna med yttertygeln och sålunda ger olika bra stöd, liksom att man formar den runt innerskänkeln som också lär vara lite olika stark).
 
Högerögd eller vänsterögd?

Det här blev ju en diskussion om asymmetri i kroppen i allmänhet. Så jag ger en lite ny vinkling här, som inte har så mycket med fysisk aktivitet att göra, men dock med uteliv:

Jag är "högerögd". Om jag ska titta på, eller i, nånting med bara ena ögat så föredrar jag högerögat. Det kan vara om man vill blunda med ena ögat för att rikta in en syftline av något slag. Eller om man tittar i en kamerasökare, eller ett monokulärt mikroskop, kikare eller teleskop.

Det är ingen nämnvärd skillnad i brytningen hos mina två ögon. Jag är måttligt närsynt, och de två glasen i mina glasögon är identiska: -1.75 och stigmatiska.

Några gånger i mitt liv har jag drabbats av regnbågshinneinflammation (irit) - det sätter sig alltid i ena ögat, men det har varit högerögat ibland, och vänsterögat ibland. Kommer det bara under behandling är det inte så farligt, men en tid (upp till några månader) efter inflammationen har man betydligt mer "skräp" än vanligt inne i ögat - det syns som suddiga mörka oregelbundna figurer som "flyter runt" i synfältet. Dessa "flytare" blir mycket tydligare då man tittar i ett optiskt instrument med liten utträdespupill, t.ex. ett teleskop eller mikroskop med hög förstoring.

Så om jag har haft regnbågshinneinflammation i högerögat blir det ögat för en tid mer eller mindre oanvändbart för att titta med i teleskop - vilket innebär att jag tvingats använda vänsterögat för detta. Det har känts ovant - jag har då haft svårt att se små subtila detaljer som jag varit van vid att ganska lätt kunna se med högerögat. I och för sig krävs det lite träning för att se dessa detaljer - den som tittar för första gången brukar inte se något alls.

Jag föredrar alltså högerögat om jag tvingas använda bara ena ögat. Men bäst är förstås att kunna använda båda ögonen samtidigt, så binokulära optiska instrument är de behagligaste.
 
Högerögd

Jag misstänker att de flesta är både högerhänta, högerbenta och högerögda i och med att vänster hjärnhalva brukar vara dominant.

Mina neurologikunskaper är rostiga men jag antar att det går att hitta utläggningar om detta någonstans på nätet. En kort snutt hittade jag på http://cns.sahlgrenska.gu.se/goude/nsd/structure_735

Jag har alltid varit högerögd men har numera en ögonsjukdom som satt sig på högra näthinnan varför jag fått lära om vid läsning, fotografering tittande i tubkikare mm. Inte helt enkelt men tur att man har ett reservöga.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-02-16 kl 10:57]
 
Liten OS-obs

Sent i tjejernas boardercross-tävling fick jag för mig att kolla upp vilken fot åkarna hade främst på sina brädor. Klar dominans för vänsterfoten tycktes det mig.
T
 
De flesta åker bräda med vänster främst (s k "regular"), kör man med höger först kör man "goofy".

Jag kör "regular" men när jag åker inlines vill jag ha bromsen på vänster och där verkar de flesta vilja ha bromsen på höger.

Jag har bättre balans på höger ben än på vänster dock. Konstigt det där egentligen, det är små skillnader som gör'et.

MvH
Aina
 
Jag minns, alltså finns jag....

Paul Schlyter)
"I skridsko åker man varven motsols" ....

Så det jag undrar nu är: hur var det före år 1967, dvs på den tiden vi fortfarande hade vänstertrafik i Sverige? Åkte man på den tiden medsols (eller "högervarv") på isbanorna här i Sverige? För att sedan byta åkriktning i samband med högertrafikövergången 1967? Någon "oldtimer" som minns?

[/QUOTE]

Icke då. Redan på den tiden man hade hockeyrink på Stadion åkte folk spontant i vänstervarv på 'allmänhetens åkning'. Och Tre Kronor körde utan hjälm och i bruna manchesterbrallor!!!

T

PS 'Redan de gamla grekerna...' - någon som minns?
 
Re: Jag minns, alltså finns jag....

torpet; sa:
Paul Schlyter)
"I skridsko åker man varven motsols" ....

Så det jag undrar nu är: hur var det före år 1967, dvs på den tiden vi fortfarande hade vänstertrafik i Sverige? Åkte man på den tiden medsols (eller "högervarv") på isbanorna här i Sverige? För att sedan byta åkriktning i samband med högertrafikövergången 1967? Någon "oldtimer" som minns?

Icke då. Redan på den tiden man hade hockeyrink på Stadion åkte folk spontant i vänstervarv på 'allmänhetens åkning'. Och Tre Kronor körde utan hjälm och i bruna manchesterbrallor!!!

T

PS 'Redan de gamla grekerna...' - någon som minns?

[/QUOTE]

Sådärja, nu tror jag att jag äntligen fick ett svar på frågan som inledde denna diskussionstråd: man åkte tydligen vänstervarv även före år 1967.

Dock finns vissa undantag:

1. Plogbilen på ÖIP brukar åka högervarv, dvs i motsatt riktning mot åkarnas riktning. Gissningsvis är detta en säkerhetsdetalj - eventuellt kvarvarande åkare på banan slipper då bli omkörda av plogbilen bakifrån, vilket säkert minskar risken för olyckor. Visserligen brukar alla åkare uppmanas att gå av banan vid plogning, men ibland har jag faktiskt sett banan plogas samtidigt som folk har åkt där.

2. När de olympiska spelen återinvigdes i Aten år 1896 hade man glömt bort de antika traditionerna, och löparna fick till en början springa högervarv:
http://www.coolrunning.com/engine/6/6_1/on-the-trail-of-pheidippi.shtml
 
Re: Re: Jag minns, alltså finns jag....

pausch; sa:
Dock finns vissa undantag:

1. Plogbilen på ÖIP brukar åka högervarv, dvs i motsatt riktning mot åkarnas riktning. Gissningsvis är detta en säkerhetsdetalj - eventuellt kvarvarande åkare på banan slipper då bli omkörda av plogbilen bakifrån, vilket säkert minskar risken för olyckor. Visserligen brukar alla åkare uppmanas att gå av banan vid plogning, men ibland har jag faktiskt sett banan plogas samtidigt som folk har åkt där.

:) Såvida han inte är australiensare...

/Benny
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
j3n5 Nya Zandstra, cruise, quest eller tour? Långfärdskridsko 5
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
4623 Skid pjäxor eller vandringskänga? Långfärdskridsko 10
sonias Skyllermarks 42 eller 47 cm? Långfärdskridsko 5
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Fröken Jönsson Skryllermarks röd eller blå? Långfärdskridsko 33
emeliem Lundhags Exa NNN BC eller Zandstra Blade med BC? Långfärdskridsko 20
monokrom Remmar eller snabbkoppling? Långfärdskridsko 18
johnliungman "Rekommanderad istjocklek" - bra eller dålig idé? Långfärdskridsko 5
N3lson Paket från Intersp*rt, St*dium eller Te*m Sp*rtia Långfärdskridsko 4
friluftsdag Rottefella R3 skate eller BC Långfärdskridsko 4
peonemas Paket I eller Paket II? Långfärdskridsko 9
mickesommar Kängor eller pjäxor? Långfärdskridsko 11
R-p Lundhags Delta eller Nordic ? Långfärdskridsko 2
dabac stavar eller inte till vikingarännet? Långfärdskridsko 16
frarol Lös eller fast häl för nybörjare? Långfärdskridsko 7
pausch Ältaån eller Brotorpskanalen? Långfärdskridsko 12
thureb Stöphål flöde uppåt eller nedåt? Långfärdskridsko 12
rannug Bästa dubbelpiken? Pikmakarn eller Lundhags? Långfärdskridsko 35
elojanne Lundhags Delta & Vector, kvalitet eller skräp?? Långfärdskridsko 21
Mats L Lös häl eller inte? Långfärdskridsko 17
Fransila skridskoisar i Stockholm eller på Åland? Långfärdskridsko 1
rab Åkteknik: Tips på hemsida eller litteratur? Långfärdskridsko 15
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
Mats R Polariserande glasögon eller inte? Långfärdskridsko 7
rsimonss Träpik eller sond? Långfärdskridsko 7
Palle_Z Dubbelknuff eller inte? Långfärdskridsko 3
dabac Kurva eller radie? Långfärdskridsko 1
...Uffe... Lös häl eller inte Långfärdskridsko 11
jens w Pilot eller Profil? Långfärdskridsko 2
L-Å Lundhags Cruise eller Zandstra Långfärdskridsko 1
avslutatmedlemskap150217 Vikingaränn eller vikingatur? Långfärdskridsko 1
annsan Lös eller fast häl till nybörjare? Långfärdskridsko 15
Blåbär Lös häl eller ej? Långfärdskridsko 1
dexecupen Långt fram eller bak.. Långfärdskridsko 2
Fördelar med långa eller korta skridskor? Långfärdskridsko 1
Haglöfs Novalite eller Almgrens Snabben? Långfärdskridsko 3
Vandringskänga eller pjäxa? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.