Vakman - kastlina

Re: Dyneema med polyesterstrumpa??

thureb; sa:
Hjertmans http://www.hjertmans.se/ har en lina som heter 6009-32 klicka på tågvirke och Linor, Admiral Racing så hittar du den. 3mm och 10 kr per meter brottstyrka 500 kg.

Kanske nått att utgå ifrån vid egna konstruktioner?

Palle tror du att en sådan lina blir för styv?

Johans inlägg håller jag i stort med om men man bör betänka att polypropylen inte tål solljus och sannolikt åldras sämre än många andra material.

Sedan jag förlorat en av mina Raskenslinor vid en billift så använder jag för närvarande Möjalinan.

Thure

Thure, jag kan kolla linan eftersom jag råkar ha cykelavstånd till Hjertmans. Men just nu är jag förkyld och sängliggande, men någon gång nästa vecka är jag förhoppningsvis på benen igen.

Per Brune Västerås
 
Re: Dyneema med polyesterstrumpa??

thureb; sa:
Palle tror du att en sådan lina blir för styv?

Kan vara lite styv och glatt, jag är dock mest van vid den här typen av tamp i 8 och 10 mm och då brukar man behöva segla in dom innan dom blir bra. I klenare dimensioner så är det nog inte samma problem. Jag hade köpt 4 mm, men det är klart den borde kräva ganska mycket större linpåse (75% större om jag tänker rätt).

-Palle
 
Att tänka på är att brottstyrkan halveras när man slår en knut på linan. Runt 200 kg brottstyrka på själva linan är nog ett minimum om man vill ha lite marginal.

J.
 
Olika

Den minskning av brotthållfastheten som sker i knopar är olika på olika knopar. Dubbel 8 knop används i klättersammanhang dels för att den är relativt lätt att lösa efter belastning dels för att den inte försvagar hållfastheten så mycket.

Jag avvaktar tacksamt Pers synpunkter från cykelturen till Hjertmans innan jag själv kollar in den aktuella linan.

Vad säger du Palle skulle du välja Dyneema med eller utan Polyestersilkestrumpa??

Thure
 
Re: Olika

thureb; sa:
Vad säger du Palle skulle du välja Dyneema med eller utan Polyestersilkestrumpa??

Med, brottsstyrkan för en 3 mm tamp av Dyneema är tillräcklig även med ett hölje i t ex polyester och man får en billigare och mer pålitlig lina. Ren Dyneema är det dags för när hela den övriga skridskoutrustningen enbart består av kolfiber, titan och kevlar.

-Palle
 
Re: Olika

thureb; sa:
Den minskning av brotthållfastheten som sker i knopar är olika på olika knopar. Dubbel 8 knop används i klättersammanhang dels för att den är relativt lätt att lösa efter belastning dels för att den inte försvagar hållfastheten så mycket.
Jag har inte sett så låga värden som 50% av brottstyrkan för ett oknutet rep tidigare. Min uppfattningen är att dubbelåttan försvagar hållfastheten relativt lite samt att det är enkelt att se om den är felgjord. Pålstek ska vara sämre på de punkterna men enklare att lösa efter belastning. Pålstek är vad jag vet standardknopen för inknytning i tex. Frankrike.

Jag tror mig ha sett siffror på olika knutars försvagning på någon "pålitlig" sajt tidigare, typ Mammut eller UIAA. Nu hittar jag inget bättre än http://www.layhands.com/Knots


Edit: Tog bort en felaktig negation.
[Ändrat av Lasse Nilsson 2006-02-17 kl 15:34]
 
Olika material (dyneema, nylon t ex) påverkas olika av olika knopar. Att räkna med att belastningen kommer att kunna ske helt utan knutar tror jag är naivt. På något sätt kommer linan att sitta fast i nånting och denna fastsättning riskerar att försvaga linan. Sedan vore det ju tråkigt om någon i en skarp situation gör en knut på linan för att sätta fast sig och någon optimist räknat med att det inte ska ske.

Den försvagning som föreslogs ovan på 50% tycker jag är vettig på den vetenskapsnivå som dessa resonemang befinner sig. Våt och torr lina påverkas förresten också olika.

Som någon påtalat så är det väl inte så att man kommer att kunna dra i linan, för hand med särskilt stor kraft. En viktig aspekt är dock att man kanske orkar dra hårdare i en lite tjockare lina, än i en tunnare, p g a den inte skär in i handen på samma sätt.

En gissning från min sida är nog att det kanske inte handlar om att hitta en tillräckligt stark lina egentligen (väldigt tunna linor är troligen tillräckligt starka). Det handlar kanske snarare om att hitta en lina som inte trasslar ihop sig inför kast nummer två.

Jag har vidare svårt att inse rimligheten att jaga gram på linan så att det kan gå ut över säkerheten. Om det är för att linans låga vikt ska öka kastlängden så känns det OK, men om det är för att minska vikten på packningen så tycker jag det är fullkomligt trams.


ED: I den mån det inte redan framgår, så hoppas jag alltså att det inte blivit hype med räddningslinor...
[Ändrat av Mezzner 2006-02-17 kl 15:58]
 
Lasse Nilsson; sa:
f91jsw; sa:
Att tänka på är att brottstyrkan halveras när man slår en knut på linan.
Vilken knut?

Det korta svaret: vilken knut som helst.

Det långa svaret är att knutar försvagar linan ca 20-50%. Vissa knutar är bättre än andra, dvs försvagar mindre, men det handlar alltid om statistik. Vid dragtest på samma sorts knut kan brott uppstå vid 60% av linans brottlast vid ett försök och vid 75% i nästa försök, bara beroende på små variationer i hur knuten är slagen och samsad. Variationen (standardavvikelsen) är dessutom olika för olika knutar. Åttaknut i ögla (klättraråtta) är en ganska stark knut och har liten variation. Pålstek är sådär halvstark och har större variation.

För att komplicera saken ytterligare beror försvagningen som knuten ger upphov till också på linans material. Dyneema är känt för att försvagas förhållandevis mycket av knutar så där försvinner lite av poängen med dess stora styrka. Nylon och polyester däremot försvagas inte så mycket.

Slutsatsen blir att en enkel tumregel med säkerhetsmarginal är att anta att en knut vilken som helst halverar brottstyrkan hos linan.

Johannes
 
Re: Dyneema med polyesterstrumpa??

thureb; sa:
Hjertmans http://www.hjertmans.se/ har en lina som heter 6009-32 klicka på tågvirke och Linor, Admiral Racing så hittar du den. 3mm och 10 kr per meter brottstyrka 500 kg.

Kanske nått att utgå ifrån vid egna konstruktioner?

Palle tror du att en sådan lina blir för styv?

Johans inlägg håller jag i stort med om men man bör betänka att polypropylen inte tål solljus och sannolikt åldras sämre än många andra material.

Sedan jag förlorat en av mina Raskenslinor vid en billift så använder jag för närvarande Möjalinan.

Thure

Linan 6009-32 på Hjertmans kommer från http://www.fse-robline.com , men jag hittar den inte på deras web-sida .

3 mm’s linan är rätt så mjuk så den bör gå att packa kompakt, men med mina händer och mina handskar tyckte jag det var svårt att få bra grepp om linan utan att behöva linda linan ett varv eller 2 runt ena handen /handsken. Linan av samma fabrikat och modell med diametern 4 mm linan är rejält styvare och är förmodligen mer svårpackad.

Möjligen kan 4 eller 5 mm’s Albatros http://www.fse-robline.com/en/produ...rodukte.asp?c=Nauti087236454&v=det&p=Cruising vara användbar, om den nu finns att köpa någonstans.


Per
 
Bättre lösnings än kardborrband ?

thureb; sa:
Det finns en del diskussioner om räddningslinor/kastlinor/livlinor här tidigare t ex http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30345

Några jämförande tester känner jag inte till. Tyvärr så var det en del problem med linorna vid den tragiska olyckan på Mälaren 28 januari 2006. Skall bli intressant att läsa utredningen när den kommer.

Att lossa kardborrebandet runt påsen där linan löper ut vid kast från vak kan vara trixigt på flera linor. Å andra sidan så är det irriterande när linan löper ut ofrivilligt när man tar av och på sig ryggsäcken packar den i bil buss etc.

Thure


Finns det någon som har någon idé på vad som kan vara bättre än kardborrband ?.

Ska enhandsöppning vara möjlig ?

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DrNiclas Fästning av kastlina/karbinhake Långfärdskridsko 1
erakopk Val av kastlina, vad skall jag köpa? Långfärdskridsko 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.