Vakman - kastlina

Det viktigaste är väl inte om linan i sig flyter utan att vikten med räddningsögla gör det?

Det är väl också en fördel om linan inte utgör den enda vikten, så att man snabbt och enkelt kan göra ett nytt försök om första kastet misslyckas.

Får se hur man har löst det på Vakman.
 
Jo det är förstås viktigt att "tyngden" flyter men om även linan gör det, så ökar ju möjligheterna att få tag i den vid ett halvbra kast.

Typiska repsnören från klätterbutiker håller ju antagligen redan vid klena dimensioner, vilket kan vara en fördel, men risken är nog stor att dessa sjunker.

Antar att ni som har hemgjorda linor har det med förhoppningen att kunna kasta längre, så att det inte bara är för att minimera vikten vid åkning.
 
Hej,

Köpte en Vakman av Pikmakeren förra året.
Fördelar: liten och lätt.
Nackdelar: man kan inte kasta lika långt som med Hansalinan (linan är kortare i Vakman, dessutom glider den betydligt sämre på snö).
Ett andrakast är nästan omöjligt eftersom linan är huvuddelen av vikten (finns en liten 20 g vikt i).
Dessutom jättemeckigt att peta i linan i påsen igen.
Påsen är svart, linan likaså - kan kanske vara svår att se för den som ligger i vaken.

Den funkar alltså bra så länge man är ute efter att minimera packvikten och inte behöver använda den...

I år slaktade jag livlinan och återanvände linan till en egen hemmasydd kastpåse.

/Henrik
 
Allvarligt talat låter det ju som en direkt farlig lösning. (Nåja, indirekt för den petnoga.)

Finns väl bara rimlig anledning att överge en normal räddningslina om alternativet kan anses säkrare.
 
En lång historia

Mezzner; sa:
Jo det är förstås viktigt att "tyngden" flyter men om även linan gör det, så ökar ju möjligheterna att få tag i den vid ett halvbra kast.

Typiska repsnören från klätterbutiker håller ju antagligen redan vid klena dimensioner, vilket kan vara en fördel, men risken är nog stor att dessa sjunker.

Antar att ni som har hemgjorda linor har det med förhoppningen att kunna kasta längre, så att det inte bara är för att minimera vikten vid åkning.

Kasttyngden i ”Möjalinan” var för liten (lätt) så jag bytte ut tyngden mot bly. Men då flöt inte påsen med handtaget, så då behövdes det mer flytmaterial och då rymdes inte linan i påsen, och då gav jag upp och började om på nytt genom att helt enkelt dissekera ”Möjalinan”.

Sedan har det blivit 4-5 omkonstruktioner innan jag nu nästan är nöjd.

Hämtade en ny katalog på Hjertmans igår. http://www.hjertmans.se/

Skulle jag börja från ”scratch” idag skulle jag kolla på linan med artikelnummer 6010-51 på sidan 167 (använd sökfunktionen på länken ovan om Ni inte har papperskatalogen. Fjolårets katalog går också bra)

Edit:
Att ersätt blyet med verktyg och batterier gjorde jag först för några år sedan.


Per Brune

[Ändrat av Brune 2006-02-10 kl 13:58]
 
Re: En lång historia

Brune; sa:
Skulle jag börja från ”scratch” idag skulle jag kolla på linan med artikelnummer 6010-51 på sidan 167 (använd sökfunktionen på länken ovan om Ni inte har papperskatalogen. Fjolårets katalog går också bra)

Per Brune

6010-61 är en flytande 6 mm lina. Någon som vet en lina som är tunnare och flyter?

Vilken styrka är rimlig på en räddningslina för skridskoåkning?

Thure
 
Troligen håller väldigt klen lina. Exv 3 mm repsnöre håller för 180 kg och 4 klarar 330. Fast om man av någon anledning vill hålla i linan så skär ju så smala linor in i händerna på ett mycket besvärande sätt.

Ovanstående exempel är dessutom s k repsnöre som jag TROR sjunker i vatten.
 
Re: Re: En lång historia

thureb; sa:
Brune; sa:
Skulle jag börja från ”scratch” idag skulle jag kolla på linan med artikelnummer 6010-51 på sidan 167 (använd sökfunktionen på länken ovan om Ni inte har papperskatalogen. Fjolårets katalog går också bra)

Per Brune

6010-61 är en flytande 6 mm lina. Någon som vet en lina som är tunnare och flyter?

Vilken styrka är rimlig på en räddningslina för skridskoåkning?

Thure

Japp

6010-31, är på 3 mm med en brottgräns på 150 kg

6010-40 och 6010-42 är på 4 mm med en brottgräns på 400 kg

6010-50, 6010-51 och 6010-52 är på 5 mm med en brottgräns på 600 kg.

Att jag hänvisar till Hjertmans beror på en enkla anledningen att jag har cykelavstånd till butiken. Förmodligen finns samma linor på de flesta båttillbehörsfirmor som exempelvis Watski och Erlandsons brygga.

Beträffande brottgräns så tror jag den inte behöver vara så hög. Hur mycket orkar en person dra med 2 händer och skridskorna tvärs dragriktningen ? Hur mycket orkar 2 personer dra tillsammans ?. Hur mycket tål en arm / hand innan något går sönder ?. Risken med tunn lina är nog snarare att den skär in i händerna på den som drar, än att man drar av linan.

Man kan ju köpa stump på 2 till 3 m av 3mm’s lina och ha dragkamp. Vad ger sig först, linan eller händerna?
Jag gissar att den som har som tunnaste handskarna ger upp, innan linan går av.

Per Brune
 
Re: Re: Re: En lång historia

Brune; sa:
Japp

6010-31, är på 3 mm med en brottgräns på 150 kg

6010-40 och 6010-42 är på 4 mm med en brottgräns på 400 kg

6010-50, 6010-51 och 6010-52 är på 5 mm med en brottgräns på 600 kg.

Men enligt Hjertmans text på websidan är det Lättvinds som är flytande och den finns bara i 6 och 8 mm. Men det kanske finns annan information i papperskatalogen?

Thure
 
Watskis kastlina uppges has 700kg brottgräns, vet ej om den är tänkt för räddningfrån båt eller ur vak. Kan tänka mig att en lina avsedd för räddning från båt bör tåla mer för att kunna hålla för att släpa en ifallen, fullt påklädd, i några knops fart innan man fått ner segel och kan börja hala in på allvar.

/Erik
 
Rep

thureb; sa:
Men enligt Hjertmans text på websidan är det Lättvinds som är flytande och den finns bara i 6 och 8 mm. Men det kanske finns annan information i papperskatalogen?

Thure

Helt rätt Thure. Så uppmärksam var inte jag, vilket jag beklagar.

Surfa runt hos andra firmor och hos tillverkarna för att se mera detaljer.

Dom tillverkare jag känner till på rak arm är
Polyropes http://www.poly.se/swedish/index.htm

Marlow http://www.marlowropes.com/

Roblon http://www.roblon.com

Edit:ändat länk till Marlow

Per

[Ändrat av Brune 2006-02-10 kl 15:25]
 
En tunn lina kan man visserligen linda runt ispiken men jag vill helst köra med minst 4 mm lina utifall att. Har det i min nuvarande lina och jag tycker att det fungerar bra. Som av en händelse så var jag på Hornbach igår och där finns en del fina linor från Mammuttec till rimliga priser, tyvärr är de flesta 3 eller 5 mm och flyter troligtvis inte.
Ett alternativ är att splitsa eller knyta ihop kanske 5 m 5 mm med 15-20 m 3 mm så har man några meter kraftigare lina att dra i. Har man stålars kan man köpa skalbar spinnakertamp, men man får nog antagligen ändå sy fast ytterhöljet.
Asperö Handel här i Göteborg har en bra 4 mm flytlina vill jag minnas, kommer inte ihåg märke. Flytande lina är svagare än de som sjunker.

-Palle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DrNiclas Fästning av kastlina/karbinhake Långfärdskridsko 1
erakopk Val av kastlina, vad skall jag köpa? Långfärdskridsko 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.