Olycka på Mälaren

Mera uppgifter

Heinrich Blauert ordförande i SSSK intervjuades i P1 morgon klockan 07:39 i morse. Inslaget finns kvar på weben i en vecka http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/index.asp?programid=1650

Mina tankar går till en av mina ledarkamrater som ligger i respirator och hans familj.

Jag undrar om vi skall dela upp tråden i flera nu när den börjar bli så lång. Diskussionen om deltagarens roll i ledareledd grupp respektive i privatgrupp förtjänar kanske en egen tråd? Vad säger du som startade den utvikningen av tråden?

Thure
 
Re: Mera uppgifter

thureb; sa:
Jag undrar om vi skall dela upp tråden i flera nu när den börjar bli så lång. Diskussionen om deltagarens roll i ledareledd grupp respektive i privatgrupp förtjänar kanske en egen tråd? Vad säger du som startade den utvikningen av tråden?

Thure

Definitivt.
Visst ska man diskutera vad som kan göras annorlunda i fortsättningen, men just nu är det knappast det viktigaste.

Min allra bästa tankar till de som var med på turen. Sköt om er!
 
En uppdelning av tråden i nån slags teknikområden låter som en klok idé. Om du Thure läst tråden väl, som jag misstänker, kanske du kan start om? Eller åtminstone här föreslå en eller ett par nya trådnamn?

Apropå platsen för den tragiska olyckan:
Mitt emot Horn, på Hamnskär, har det under många år legat en hydrokopter. Har dock inte sett den helt nyligen. Dock kanske det vore en idé att ha nån slags uppdaterad lista som även inkluderar privata resurser av den typen? Nackdelen är förstås att man måste förstå att ägaren till en hydrokopter eller svävare kan ha ett ansvar att ställa upp, eller ha sin apparat tillgänglig.
 
Resurser

Stockholm Radio har sådana listor på svävare etc. och de fungerar som undercentral till Sjöräddningscentralen i Göteborg.

Thure
 
Jag tycker bara att det är sorgligt och tragiskt, och mina tankar går till de anhöriga, till de som var med på turen och framför allt till gruppledaren. Jag hoppas du och alla andra som var med kryar på sig, snart.
 
Vad var fel?

Cross-posting gillas säkert inte här heller, men eftersom jag inte förstod uppdelningen av tråden och inte i vilken mitt inlägg passar bäst, så hamnar det i båda.

En sak har upptagit mina tankar ända sedan jag hörde om olyckan: Hela situationen låter tämligen banal. Gruppen letade tydligen efter en råkövergång i ett område med känt svag is. Åkte sakta och med åtminstone hygglig lucka. Sådana situationer kan inte rimligen kallas för extraordinära, de uppstår på var och varannan tur. Man kan knappast påstå att de hade otur, det är snarare så att vi haft tur som inte redan tidigare råkat ut för olyckor av den här typen, med dess ultimata konsekvenser.

Med tanke på vad som faktiskt hände MÅSTE vi kunna hantera sådana här olyckor. Allt annat lämnar ett stort hål i säkerhetstänkandet och förpassar turåkning på skridskor till samma fack som bergsbestigning och liknande mer extrema sporter. Dvs inget för den stora massan som idag faktiskt återfinns på isarna.

Jag tror inte på att förstärka ledarnas roll och ansvar, åtminstone inte utan att i stor utsträckning förändra formalia för ledarrollen, och förutsättningarna för ledarledda turer över huvud taget. Jämförelser med offpiståkning etc är tämligen ovidkommande. Franska bergsguider t.ex. har sex års utbildning på högskola. Tror inte vi kan kräva motsvarande för en skridskoledare.

Jag tror mycket mer på att kräva mer av deltagarna. Jag instämmer i vad andra observerat som deltagare i ledarledda grupper -- många kliver på varandra för att komma först bakom ledaren, sällan ifrågasätts vägval eller iskvalitet, vartän ledaren åker följer deltagarna troget med. Jag tänker på en tur jag var med där isen efter ett litet tag började gå i vågor och knastra under ledaren och de tre fyra som i tät formering följde efter. Jag själv i änden på kön tänkte först "wow, häftigt att man faktiskt kan åka här" men blev tillsammans med övriga i kön snart oroliga och stoppade tåget. Ledaren sade då att det är bra att vi säger till för att han varken ser eller hör detta själv. Ett tydligt exempel på ledarens naturligt begränsade förmåga och deltagarnas ansvar.

Mer ansvar av deltagarna skall förhoppningsvis förebygga att situationer som i Ridösundet över huvud taget uppstår. Men om de ändå uppstår måste de kunna hanteras. Vad krävs av deltagarna för att kunna reda upp en situation som den i Ridösundet? Det räcker så klart inte att ledaren har träningsplurrat och gått kurs hos Röda Korset. Alla måste ha gjort det. Och det räcker knappast med att göra ett enda träningsplurr för att prova på hur det känns. Situationen som skall tränas är att minst hälften av ett sällskap har plurrat, och omgivande is är dålig. Inget annat är realistiskt, därför att inget annat tränar den riktigt farliga situationen.

Jag förstår att en sådan utbildning är svår att genomföra. Men tänk på den totala effekten av att t.ex. SSSKs 13000 medlemmar alla tränas i realistisk isräddning. Långfärdsskridsko är en massport, åtminstone i Mälarområdet. I ett sådant sammanhang gör det detsamma att SSSK skulle få ställa in en hel säsongs turer för att istället utbilda sina medlemmar.
 
Rätt tråd?

Kan man ju undra flyttar hur som helst min replik hit.

janan; sa:
Situationen som skall tränas är att minst hälften av ett sällskap har plurrat, och omgivande is är dålig. Inget annat är realistiskt.

Ännu så vet vi inte så mycket om hela kedjan av omständigheter som ledde fram till olyckan.

Att vara uppmärksam, misstänksam och lyhörd för dåliga tecken från isen och passningar från gruppen samt vara snabb att vända är saker som kan tränas.

Att träna på det sätt som du beskriver med många plurrade på dåliga isar innebär säkert betydande risker, och kanske bara kan utföras av de som dels är unga och friska och har en viss plurrerfarenhet tidigare.

Praktisk övning är hur som helst värdefull.

Thure
 
Re: Vad var fel?

janan; sa:
Hela situationen låter tämligen banal. Gruppen letade tydligen efter en råkövergång i ett område med känt svag is. Åkte sakta och med åtminstone hygglig lucka. Sådana situationer kan inte rimligen kallas för extraordinära, de uppstår på var och varannan tur.

Jag har svårt att förstå att detta uppfattas som en banal situation. Att sprida ut en grupp på känt svag is vid en råkövergång (=ytterligare försvagning av isen) är för mig inte banalt. Tar man ut en grupp på känt svag is så skall man hålla sig i strandkanten, åka långsamt och hålla gruppen hyfsat samlad (5-10 meter mellan åkarna) och på led.

Dessutom är jag inte överens med en del andra om att sprida ut gruppen med 20-25 meters lucka på svag is. På så svag is har inte grupper att göra om det inte är en ytterst lokal svaghet alternativt att man har max en livlinelängd till stabil iskant/strandkant.

Jag tror också att det stora problemet med en stor grupp som med fart kommer ut på ett tunt område och massplurrar framför allt är den förvirring och skaderisk som uppstår när gruppen plurrar. Gruppen i sig borde på grund av sin samlade tyngd inte komma ut på alltför svag is och det borde därmed finnas hyfsat stabil is att ta sig upp på därifrån man kom.

Idén som framfördes med en förgrupp på ett fåtal personer några meter framför huvudgruppen är utmärkt.

-Palle
 
Re: Re: Vad var fel?

Palle_Z; sa:
Jag har svårt att förstå att detta uppfattas som en banal situation. Att sprida ut en grupp på känt svag is vid en råkövergång (=ytterligare försvagning av isen) är för mig inte banalt. Tar man ut en grupp på känt svag is så skall man hålla sig i strandkanten, åka långsamt och hålla gruppen hyfsat samlad (5-10 meter mellan åkarna) och på led.
Banaliteten i situationen är att jag tror att den är tämligen vanligen förekommande. Jag lade alltså inte någon värdering i det hela.
Jag tror också att det stora problemet med en stor grupp som med fart kommer ut på ett tunt område och massplurrar framför allt är den förvirring och skaderisk som uppstår när gruppen plurrar. Gruppen i sig borde på grund av sin samlade tyngd inte komma ut på alltför svag is och det borde därmed finnas hyfsat stabil is att ta sig upp på därifrån man kom.
-Palle
Men så verkar det alltså inte ha varit i just detta fall. För övrigt: Vad menar du egentligen? Är det bättre att åka i tät samling så att man blir så tung som möjligt så att svag is går sönder så tidigt som möjligt?
 
Re: Rätt tråd?

thureb; sa:
Ännu så vet vi inte så mycket om hela kedjan av omständigheter som ledde fram till olyckan.
Sant. Vore bra med en snar (preliminär) rapport så jag slipper älta detta dygnet runt.
Att träna på det sätt som du beskriver med många plurrade på dåliga isar innebär säkert betydande risker, och kanske bara kan utföras av de som dels är unga och friska och har en viss plurrerfarenhet tidigare.
Flytoveraller/torrdräkter. En serie övningar som blir svårare och svårare. Först i bassäng, sedan på riktigt. Men det lär ta tid och kosta. Som sagt, hela säsongen lär ryka.
 
Kärnfrågan

Vad är själva kärnpunkten i de lärdommar vi måste göra efter denna mycket tragiska händelse. Efter att ha följt de förvirrande allmänna nyheterna och diskusionerna i den här tråden och funderat på detta de senaste dagarna har jag kommit fram till en mycket viktig punkt.

Vi kommer aldrig att kunna undvika plurrningar, då måste vi som tidigare sagts stanna på land. Inte ens plogade banor är idiotsäkra, kliver man ut i snövallen kan det mycket väl ha blivit svag is där med tiden.

Jag har i alla år förklarat för vänner, bekanta, arbetskamrater att det inte är plurrningar som är farligt när man åker långfärdsskridsko, om man är rätt utrustad och har sällskap. Man blir uppdragen, byter kläder och åker vidare.

Ska jag nu bli tvungen att erkänna att jag har haft fel. Jag vill inte att det ska vara så.

Vad som aldrig får hända igen är att någon kommer så långt ut på svag is innan den brister att det inte går att nå vederbörande med livlina på något sätt. Vad jag förstått var detta orsaken till att 3 eller 4 personer låg i vattnet ända tills den första helokoptern med ytbärgare kom fram. Rätta mig någon om jag har fel.

Jag anser alltså att detta är själva kärnan från vilken vi måste diskutera fram lösningar och vad som måste förändras för att uppnå detta.

När/om man plurrar måste man alltså belasta isen såpass mycket att den brister medan den fortfarande kan bära en krypande person innom kastlineavstånd. Tex så tror jag att en ensam person som stakar sig fram bredbent med båda skridskorna på isen inte gör det. Isräven Mikael Präckel här i Västerås förspråkar tekniken att åka på en skridsko och gunga lite för att belasta isen. Oftast känner man då att isen börjar gunga innan den blir så tunn att den brister. Om den ändå brister har den möjligen inte hunnit bli alltför tunn, jag vet inte, detta borde man testa praktiskt. Så jag håller med Palle att man på olika sätt ska belasta tunn is så att den brister i tid om man "måste" passera en lokal försvagning.

Jag har för dagen inte några direkta lösningar eller vidare förslag men jag tycker att detta är en mycket viktig punkt att diskutera vidare.

Morgan Johansson
Israpportör och ledare i Långfärdssridsko i Västerås.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6
vindman Skoj på is med isbuggy Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.