Olycka på Mälaren

Lite mer info, saxat från Expressen

SSSK:s ordförande Heinrich Blauert var i går i kontakt med en av skridskoåkarna som gick igenom isen.
- Han berättade att de stod stilla när isen brast. Först gick fyra personer igenom isen och när de andra försökte hjälpa till hamnade de i vattnet. Till slut var alla 13 i vattnet. Det är tragiskt.
Den 34-årige skadade mannen som Blauert pratade med kunde sent i går lämna sjukhuset i Södertälje.
- Allt tyder på att isen var svag men han säger att gruppen inte trodde att den var det.

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=515323
[Ändrat av Kaj Yak 2006-01-29 kl 19:24]
 
crazy; sa:
Jag förstår inte varför man skall hem så fort som möjligt om man fått ett dödsbud. Personen är ju död.
I mina öron låter det ganska irrationellt.

Visst är det irrationellt -- och mycket emotionellt. Det är nog bara att acceptera att människan inte är en strikt rationell robot - vi har många irrationella komponenter i oss också. På gott och ont.

Och om man nu ska vara strikt rationell - vad ska vi då ute på isarna att göra överhuvudtaget? Njutning, ok, men det är knappast nån rationell orsak - eller hur?
 
Inledningsvis kan man väl konstatera att alla kommentarer i såna här situationer kan bagatelliseras med att de kommer från baksätesförare och att det bara är att inse att vissa risker är förenade med en eller annan sport.

Själv håller jag på med åtminstone tre sporter där riskhantering ändå är en viktig del.

Jag tror dock att det är viktigt med många baksätesförarkommentarer och att dessa ska kunna leda till att man successivt inser och förbättrar prioritetsordingen på olika säkerhetsåtgärder.
Det behöver inte innebära att underinformerade "förståsigpåare" pekar ut eller anklagar ledare eller andra utövare som varit med om tillbud eller incidenter.

Det är klart man ska ta hänsyn, men det är naturligtvis ännu viktigare att dessa hänsyn inte innebär att man blundar för händelser och glatt kör på utan att dra lärdom av olyckor. I det här specifika fallet är det mesta andrahandsuppgifter ännu, men samtidigt är det ju heller inte så att denna tråd är en del av rättsprocessen...

Tre saker tycker jag redan är värda diskussion och uppmärksamhet:

Utöver att veta vad effektiva åtgärder på en olycksplats är det stor risk för att man underskattar ledarskapsproblemet. Jag menar inte självklart att det är själva gruppledarens beteende som är kärnfrågan, utan snarare det som ovan påstås om hur stor andel av ett sällskap som kan antas vara "able bodies" och att det t o m ofta är viktigare att arbetet görs i ordning, snarare än i rätt ordning. Att det uppstår kaos i en sån här situation, att den ursprunglige ledaren kanske hamnar i ett läge där han inte kan leda gruppen, att det finns risk att man motarbetar varandra, eller felprioriterar åtgärderna är en oerhört viktig del i det hela.
Jag kan ju minnas videoklipp som länkats i detta forum tidigare, på massplurr. Där har tack och lov händelsen framstått som dråplig, men stressen och ineffektiviteten har varit tydlig. Hamnar en större del än hälften av en grupp i plurret, övergår sannolikt händelsen i ett slags katastrofläge - kravet på effektivitet ökar samtidigt som de tekniska svårigheterna ökar. Åtgärder att ta fram runt detta är sannolikt en slags befälsordning, övningar, information och lärdomar från räddningstjänst och faktiskt troligen även militärer.

Den händelse angående att det kommit ett sjukdomsbesked/dödsbud till gruppen som föranlett någon form av ogynnsam planändring är en så länge en spekulation, men exempel på en händelse då disciplin i gruppen är väldigt viktig. Varje undantag från de normala säkerhetsrutinerna innebär en ökad fara, och denna fara minskar inte p g a argumentet för undantaget är starkt. Eftersom det ännu är spekulationer om en verklig händelse avstår jag från vidare kommentarer, men rent generellt är det viktigt att inse att de tyngsta skäl i världen för undagtag från en given säkerhetsrutin oftast inte minskar risken med undantaget. Sedan kan det hända att man är motiverad att ta en större risk ibland, och då även konsekvensenserna.

Diskussionen om hur tätt man åkt är intressant, jag antar att detta är helt outrett ännu, men kan samtidigt konstatera att jag sett många grupper (jag vet inte från vilka klubbar eller organisationer) där man åker på ett led linje (utan avbrott). Om 12-15 personer gör detta är det uppenbart att man tar en onödig risk att för många plurrar (eller vurpar pga av plötsliga andra isproblem). Motvind och "bekvämlighet" i ett sånt läge får aldrig vara skäl till att man väljer mellan säkerhet och bekvämlighet. Många åkare har mycket lång bromssträcka och att dela en grupp i mindre grupper där man kanske slip-streamar i grupper om 5 måste vara ett fullgott alternativ. Man kan fortfarande sambandsåka, men med mycket bättre möjlighet att få hejd på majoriteten innan man går genom isen. Detta är inte heller ett tekniskt problem utan snarare ett disciplinproblem.

Jag tycker att detta är frågor som trots att de förtar en del av nöjet och njutningen med åkningen är nödvändiga att diskutera. I samband med tillbud får man inte göra allt för att ta hänsyn till drabbade och anhöriga. Risken är då att man också, när dramatiken lagt sig, tar för lätt på riskerna då dessa känns abstrakta så länge allt går bra.

När jag håller på med "risksporter" är jag medveten om det och räknar även med att mina kamrater (liksom jag själv) kan göra fel - det kan jag inte lasta dem för. Jag och de är människor med de brister i psyke och fysik som det innebär. Shit happens och det ska accepteras, men samtidigt måste man ju ha klart för sig hur man BÖR göra i olika fall, och hur viktigt det är.

Jag gör vad jag kan för att inte ligga samhället till last, men om jag eller nån annan överskrider gränserna för det förståndiga finns det aldrig tid och möjlighet att utvärdera detta innan räddningsinsatsen startas.
Den som tror att det är så enkelt, är antagligen potentiellt en person överskattar sin och andras förmåga att alltid ta det rätta beslutet.

Naturligtvis är det inträffade mycket tråkigt och jag är övertygad om att alla inblandade och anhöriga behöver och förtjänar stöd och sympatier. Liknande hädelser kommer säkert även också att ske i framtiden. Med rätt stöd åt de medverkande och överlevande, och en korrekt analys av händelsen ökar möjligheterna att minska omfattningen på framtida tillbud.
 
Om en av deltagarna fått ett dödsbud så är det inte helt otrolig att denna handlar något irrationellt. Det är det ledarens uppgift att tygla detta och se till gruppens bästa.

I värsta fall får man dela gruppen och helt enkelt ta deltagaren snabbast möjligt hem, och resten den vanliga 'säkrare' vägen.

Det är ledarens uppgift att hålla huvudet kallt.

Nu mår säkert ledaren ( ijust detta fall) jättedåligt redan, men det får inte hindra oss från att diskutera ledarens roll. Det kan mycket möjligt vara så att det är den utbildning som ledaren fått som behöver ses över.

Chistian
 
Sannolikheten att man hamnar sig på osäkra isar är större i en grupp med ledare än ensam eller med bara några kompisar. I gruppen alla känner sig trygga och också ledaren får lite extra styrka och säkerhet av gruppen. Det är enkelt psykologi och jag har upplevat det många gånger.
 
[
Visst är det irrationellt -- och mycket emotionellt. Det är nog bara att acceptera att människan inte är en strikt rationell robot - vi har många irrationella komponenter i oss också. På gott och ont.

Och om man nu ska vara strikt rationell - vad ska vi då ute på isarna att göra överhuvudtaget? Njutning, ok, men det är knappast nån rationell orsak - eller hur?

He he

Är inte njutning rationellt? Kom igen.
 
Vi som åker med

När nu diskussionen (en av dem) växlat in på klubbarnas och ledarnas ansvar skulle jag vilja framhålla det personliga ansvarstagandet. Min uppfattning efter att ha åkt med SSSK U39 vid några tillfällen samt studerat andra grupper/klubbars framfart på isarna är att det personliga ansvarstagandet snabbt försvinner bakom ledaren. Folk låter sig blint guidas runt på isen. T ex ser man ytterst sällan någon bakom ledaren använda piken. Man låter sig ofta föras runt som i vilken turistgrupp som helst.

Jag finner det helt orimligt att ledarna/klubbarna kan påta sig något mer långtgående säkerhetsansvar. Däremot kan man bli mycket bättre på att tydliggöra det personliga ansvaret.

Det är helt orimligt att följa en ledare med plurrvana och iskunskapskurser på hans/hennes isar om man inte skulle tagit sig ut på samma isar i egen regi. Då har man som deltagare på en gång lagt inte bara ansvaret för en trevlig dag utan även potentiellt sitt liv i någon annans händer.

Ibland känns den gängse skridskomodellen med total underkastelse för ledaren en smula otidsenlig. Möjligt att det är effektivt när det gäller att avverka kilometer men knappast för att uppmana folk till självständiga ställningstaganden, också på isen.

Jag vill med detta absolut inte kasta skit på de deltagare som hamnade i katastrofsituationen. Det är själva modellen som jag tycker det är värt att kasta lite ljus på.

/Oscar
ej ledare men medlem i SSSK
 
Intressant Oskar.
Jag har åkt ganska mycket skridskor, nästan alltid i små grupper och alltid varit "lillgrabben" dvs jag har åkt med äldre rutinerade åkare.
I år har jag för första gången åkt med sällskap där jag har varit den har mest kunskap och erfarenhet.
Jag har också åkt med SSSK för första gången.
Det i kombination har gjort att jag har funderat i samma banor som Oskar...
Jag åkte på min hittils enda SSSK-tur i en liten grupp, där det var lätt att föreslå saker och komma med synpunkter.

Men det blir svårare i stor grupp. Dels av praktiska skäl, dels pga den svenska(?) mentaliteten att inte höras/synas/göra sig märkvärdig...
 
Brottstycken

Mycket av rapporteringen och antagandena även från mig med anledning av massmediauppgifter har varit felaktiga hitintills. Tydligen (har detta från flera håll men andrahandsuppgifter) så har förloppet varit det att man med anledning av ett bud om att en anhörig till en deltagare var döende beslutat sig för att snarast möjligt ta sig mot bilväg eller den tänkta målplatsen där buss väntade.

Gruppen har då kommit fram till en svårpasserad råk och spritt ut sig för att hitta en passage. Tre till fyra åkare långt fram har plurrat och när övriga kastar linor till dessa så plurrar ytterligare åkare så att 13 av 15 befunnit sig i vattnet.

Så detta är inte den typ av massplurrning som jag berört tidigare i tråden med tågåkning och för hög fart i förhållande till isen.

I gruppen fanns lång erfarenhet även om de flesta var i 30-årsåldern.

Mera detaljer kommer säkert senare.

Thure
 
Chocken har fortfarande inte lagt sig och tankarna mal både dag och natt. Linköpings Långfärdsskridskoklubbs turer på Yxningen idag med ca. 100 deltagare började med en tyst minut för att visa vårt deltagande i denna tragedi.

Förutom frågorna om varför man hamnade i vattnet och varför man inte kom upp så tror jag Oscar berör en av de stora frågorna efter denna händelse, den om ledarnas och deltagarnas ansvar. Frågan är på intet sätt ny, och har behandlats internt av flera skridskoklubbars styrelser. Även i den utredning av händleserna vid Askö som jag deltog i berörde vi frågan kort (sid 122-123 för er som har rapporten).

Det finns en möjlighet att denna händelse kommer att få ett rättsligt efterspel. Jag vet inte riktigt vem man skulle försöka stämma (SSSK? ledaren? någon deltagare?). Jag tror inte det heller finns något vettigt att stämma någon för. Av det jag läser verkar det som att alla gjorde allt i sin mänskliga makt för att reda upp sitationen, men att det denna gång inte gick. Som flera redan påpekat, vi måste se till att detta inte händer igen!
 
Visst är det en chock och tankarna har malt konstant sedan igår när nyheten kom. Även vid LiV:s samling idag på morgonen var det en tyst minut.
 
Jag är ledsen, men jag har svårt att se att den nu tillförda informationen om hur olyckan gick till påverkar principfrågan nämnvärt.

Om tre-fyra personer hamnar i vattnet vid en besvärlig råkpassage, resten försöker få upp dem och slutresultatet är att tretton av femton åkare ligger i vattnet så länge att två dör senare - då talar VÄLDIGT mycket för att det är ett försök till råkpassage som inte borde ha gjorts. Och mycket talar också för att flertalet av de inblandade - hur bråttom de än hade - om de varit ensamma eller ensamma haft ansvar för en annan människas säkerhet, skulle ha vänt och tagit en annan väg tillbaka.

Det är fortfarande för många, för tätt och för fort på just den isen.

Så frågorna kvarstår. Att blunda för att det finns svårigheter kring gruppbeteende och individansvar är att göra långfärdsåkningen en otjänst.

(Det där med STOP låter f ö som något att sprida vidare! Och att åka på rulle i smågrupper med tillräckliga avstånd är lätt och klokt om man bara har tänkt tanken - vilket jag inte hade. En diskussion som inte fastnar i resonemang om detaljer och att det var hemskt att det hände kan bli mycket värdefull för oss alla. Jag hoppas att SSSK, liksom övriga klubbar, kommer att bidra till den.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6
vindman Skoj på is med isbuggy Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.