Är glapp hype?

Då ska man alltså önska sig vackert väder, och tillgänglig tid i första hand och nya skridskor i andra hand...

Låter ju som det som brukar gälla för de flesta aktiviteter.
 
Min sammanfattning

Nu när tråden har stannat vill jag tacka för all hjälp som ni har gett mig!

Det är tre inlägg som har varit extra viktiga för min del:
1. Thures Björks inlägg på första sidan som sa att man först ska välja känga och sedan får man ta den bindning som passar. Det låg i linje med det som skulle bli min slutsats, men jag förstod inte innebörden av påståendet då.
2. Oscar Höckerfelt som hade fått till glappbindningar som verkade hålla fast skon perfekt. På bilderna i hans fotoalbum ser det ut som att han har en ganska stor "sulplugg" som greppar under en relativt stor del av främre trampdynan. Jag är lite rädd för att skära en skåra i mina kängor för att anpassa till en "stoppkam". På några av mina vardagsskor har sulan spruckit just där jag tror att stoppkammen bör placeras. Att tillföra en brottanvisning där belastningen är som störst vill jag nog helst undvika.
3. Magnus Rehns inlägg var vad jag behövde för att förstå att både glapp och SNS kan ge mycket trevlig åkning. Båda systemen har sina fördelar i form av olika kängmöjligheter. Systemen kompletterar varandra. För min del var det skönt/nödvändigt att informationen presenterades så utförligt. Ibland krävs det kompletta tankekedjor, ibland räcker det med fragment eller stödord.


Min slutsats blir att både SNS och glapp kan ge skön åkning. Ingen av dem har problem som är så stora att man bör undvika dem. Om man först väljer en känga/sko/pjäxa som passar ens behov så får
man sedan ta den bindning som passar. Ekonomisk sparsamhet eller ovillighet att bygga själv påverkar också valet av system.



(Jag är förvånad över att ingen har bemött eller ifrågasatt något av innehållet i trådstarten.

Även att Bo Gustavsson har undvikit att tillföra något till trådens huvudfåra förvånar mig.)
 
Samlade sidospår

Palle_Z; sa:
Du samanfattade mina känslor mycket bättre än vad jag kunde ha gjort själv!




boe skates; sa:
Detta stela och livlösa forum ... Jag har två gånger läst något som var roligt här på forumet
Tack! Jag får väl bjuda dig på den tredje: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=4998




bennys; sa:
Det känns som om jag går och sparkar er på smalbenen.
Skön formulering! Jag kommer att försöka använda den själv om jag hamnar i en liknande situation.




thureb; sa:
Lasse har onekligen bidragit med frön till roliga trådar. T ex den om skridskobilder.

Men jag har hittat betydligt mer än två roliga inlägg per man från många av er här på forumet.
Thure, du visste väl sedan tidigare att ungdomar har konstig smak? Ta det som ett tips om att du behöver ge lite offentligt beröm till ett dussin personer som förtjänar det. (Exempel: Tack Thure för att du så ofta skriver riktigt insiktsfulla inlägg! Tack Bo för att du osjälviskt delar med dig av dina erfarenheter av att bygga glappskridskor.)
 
Re: Samlade sidospår

Lasse Nilsson; sa:

Vart tog han vägen, det är det roligaste jag någonsin läst på Utsidan.

Ta det som ett tips om att du behöver ge lite offentligt beröm till ett dussin personer som förtjänar det.

Jag hade ju hoppats på ett omnämnande, jag är väl den enda som lyckats få ett LOL till svar här på forumet och det dessutom med ett par skridskor som Bo hade pimpat till ( många som undrat om detta, jag har inga planer att köra på rosa skridskor, har ni tips på annan bra pimpfärg så får ni gärna höra av er).

-Palle
 
Re: Min sammanfattning

Lasse Nilsson; sa:
Även att Bo Gustavsson har undvikit att tillföra något till trådens huvudfåra förvånar mig.)

Jag har ju bjudit in dig på fika om du skulle kunna tänka dig att lämna framsidan nån gång och ta dig hit! Finns det fler huvudfåror i den här tråden?
 
Re: Re: Min sammanfattning

boe skates; sa:
Jag har ju bjudit in dig på fika om du skulle kunna tänka dig att lämna framsidan nån gång och ta dig hit! Finns det fler huvudfåror i den här tråden?
Fika låter helmysigt, tyvärr har jag bara varit i Stockholm ca 2 gånger på ca fem år. Det kan dröja länge innan vi träffas och jag blir så otålig av att vänta på att få lära mig mer. Du kommer kanske att kunna visa mig prototyper till generation 10 när vi äntligen ses.

Edit: Har du läst tråden jag tipsade om? Den får mig alltid på gott humör.
[Ändrat av Lasse Nilsson 2006-02-06 kl 11:38]
 
Laboration

När öppnar Ruddalens inomhusisoval i höst?

Skulle man inte kunna ses ett större gäng en helg i Göteborg någon gång på hösten innan naturisarna och provköra varandras utrusningar och umgås.

Thure
 
Re: Re: Samlade sidospår

Palle_Z; sa:
Jag hade ju hoppats på ett omnämnande, jag är väl den enda som lyckats få ett LOL till svar här på forumet och det dessutom med ett par skridskor som Bo hade pimpat till ( många som undrat om detta, jag har inga planer att köra på rosa skridskor, har ni tips på annan bra pimpfärg så får ni gärna höra av er).

-Palle

Skönt att google finns så att jag förstår vad du skriver Palle. http://susning.nu/LOL

Inte behöver vi gamla vanliga Utsidanknackare så mycket beröm vi forsätter att svara ändå men OK Palle.

Du svarar snabbt och håller igång många trådar. En Utsidan-fascilitator.

Thure
 
Thure, det bör väl egentligen inte avslöjas men mitt mål är att ligga på en tiondel av dina postningar vilket kan vara nog så svårt. Har dock spurtat bra senaste tiden.

-Palle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cuba Cola Är dom helt fel??? Längden.. Långfärdskridsko 7
thureb Vad är viktigt för issäkerhet hos långfärdsåkare Långfärdskridsko 26
Wibrån Vad är detta...? Långfärdskridsko 14
torpet Vad är nu detta? Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
olofh kolfibern är här Långfärdskridsko 1
Ehrsa Varför är Vätterns isar så blåa/turkosa? Långfärdskridsko 8
torpet Vad tycker ni som är vana vid västkustis om detta? Långfärdskridsko 16
the_tnt [Off Topic] Is är förrädiskt på flera vis Långfärdskridsko 1
ingeback Is är färskvara Långfärdskridsko 2
johan.dahlstrom Total nybörjare – Vad i utrustningsväg är 100% nödvändigt? Långfärdskridsko 38
L.A. hur är lundhags cruise? Långfärdskridsko 1
Karin H. Varför är isen hal? Långfärdskridsko 1
ulfhe Varför är isen hal? Långfärdskridsko 9
Mezzner Än en gång; hur angeläget är det med sidojustering? Långfärdskridsko 6
ingeback Det är mänskligt att glömma - men det kan få... Långfärdskridsko 25
dreamteam Nybörjare på skridskoåkning (jo det är sant) Långfärdskridsko 5
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
pby Är grenrem en bra säkerhetsdetalj? Långfärdskridsko 39
dabac Isen är mosig - när sopas vägarna? Långfärdskridsko 12
BKC Hur lös är lös häl? Långfärdskridsko 15
Stadan Är du under 40 år och vill bli medlem i SSSK? Långfärdskridsko 33
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
Fjärdebrunn Vädret - är det bara att lägga ner? Långfärdskridsko 10
sandwichman Är Lundhags Multiskate bra? Långfärdskridsko 3
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
Rajjan Vikingarännets resultatlistor är uppe Långfärdskridsko 3
jens w Är en Zandstra CC-Blade värd 1400kr? Långfärdskridsko 10
jocke20 Är SNS bindning verkligen bra? Långfärdskridsko 21
josohl Hur långa är lagom långa skridskor? Långfärdskridsko 7
pekvirk Skålslipning är helt ok. Långfärdskridsko 0
mfaldt När och var är det samling för nästa skridskotur? Långfärdskridsko 4
BIF Hur är långtarmen? Långfärdskridsko 1
Är Haglöfs Thule något att ha? Långfärdskridsko 3
clindh Vikingarännet är inställt Långfärdskridsko 0
Double Push, Nu kanske jag är ute på hal is men... Långfärdskridsko 2
Vad är skredstång för nå't? Långfärdskridsko 0
torpet Lite om fast häl, lös häl och 'glapp' Långfärdskridsko 1
Anders.Appelqvist Glapp, Lundhags duo som grundämne... Långfärdskridsko 3
Palle_Z Glapp Generation 6 Långfärdskridsko 10
boe skates Glapp Generation 5 Carbo Långfärdskridsko 61

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...