Är glapp hype?

Hej!

Eftersom det verkar byggas rätt mycket glappskridskor ute i stugorna känner jag att det är dags att försöka komma fram till en slutsats, finns det någon anledning att tro att glappskridskor är "bättre" än SNS-utrustade skridskor? Jag har inget emot glappskridskor men har svårt att förstå upphetsningen kring dem. (Underfråga: För vem passar de olika utrustningarna?)


Alla som tycker något måste redovisa vilken utrustning de har kört på så att det går att bedömma infon. (96 betyder här säsongen 96/97 osv.)

96: SNS BC bindning på Almgrens skridskor med sidojusteringsmöjlighet + Salomon läderpjäxa (BC7?)
97: Almgrens billigaste skridsko med vajerbindning + Boreal Fuji känga
98-99: Se 96
00-03: SNS Pilot bindning på Almgrens skridskor med sidojusteringsmöjlighet + Salomon Active 9 Skate (Näst styvaste Pilot pjäxan då.)
04: SNS BC bindning på Almgrens skridskor med sidojusteringsmöjlighet + Salomon X-Adventure 6 (Ganska mjuk men halvhög pjäxa med kardborrerem kring underbenet, enda anledningen till att jag åkte med dem var att få dem ingångna inför en fjällskidtur.)
05: Se 00

Jag har alltså kört på två olika skidbindningar med lös häl men aldrig på glappskridskor.

Jag väljer att jämföra glapp med SNS Pilot eftersom jag har erfarenhet från det systemet samt att Pilot systemet är utveklat för en rörelse som är väldigt lik skridskorörelsen, men det finns många som förespråkar SNS Profile bindningar istället.


Min argumentation bygger på att argumenten för glappskridskor är mycket svaga. Här kommer de vanligaste påståendena från glappförespråkare:

Påstående 1: SNS har sin rotations/pivot-punkt framför tårna.
Svar: Falskt! Böjer sig SNS pjäxor runt rätt led när man promenerar? Ja. Lägger man minst lika mycket kraft på foten när man åker skridskor? Ja.

Påstående 2: SNS pjäxor är inte tillräckligt vridstyva.
Svar: Vilken pjäxa har du provat? Pröva en vridstyvare model.

Påstående 3: SNS pjäxor är för vridstyva.
Svar: Vilken pjäxa har du provat? Pröva en mjukare model.

Påstående 4: Montrail Stratos GTX är lagom vridstyv.
Svar: Ojdå, då kan man nog leta bland de enklare SNS skorna för att hitta något som matchar.

Påstående 5: Det skiljer så mycket mellan skidåkning och skridskoåkning att det inte är lämpligt att använda samma utrustning.
Svar: En svensk världskupp-sprint-skidåkare monterade Klapp-skridskoutrustning på sina skidor så det verkar inte vara så mycket som skiljer. Finns det någon som helst anledning att tro att skor utvecklade för promenad/löpning skulle uppfylla skridskokraven bättre?

Påstående 6: Att glapp skor och bindningar är ganska breda längst ner är inget som hindrar åkningen.
Svar: Jasså? Tidigare har breda skor och kraftfulla skär fungerat dåligt tillsammans. Jag märker skillnad på på mina tur- och skatepjäxor trots att bindningarna är långt utskutna från mitten.

Påstående 7: Glapp-skor är skönare för promenader.
Svar: Sant! SNS Pilotskor fungerar för raska promenader, med broddar kommer man fram utan problem, men de är inte alls lika sköna som skor utvecklade för promenader.

Påstående 8: Glapp-utrustning är lättare.
Svar: Verkar MYCKET troligt. Är det någon som har vikter på lätta varianter av bägge sorter?

Påstående 9: Glapp-skor ger åkaren möjligheten att använda rörligheten i vristen.
Svar: Man är inte tvungen att köra med stödjande Pilot pjäxor i sina SNS bindningar, det finns alternativ. Jag har inte hittat några förklaringar till vad sidorörligheten ger för fördelar, vad ska man använda den till?

Påstående 10: Alla kan åka med lågskaftad glapp-utrustning.
Svar: Kanske, om man justerar perfekt, tränar, tränar och tränar. Jag tror att en väldigt stor majoritet får roligare skridskotid med mer lättåkt utrustning, dvs mer stödjande skaft. Enda möjligheten att hitta en kombination av vriststöd i sidled, rörlighet fram-bak och låg vikt är att leta bland skid-skate-pjäxorna.



(Underfrågan: För vem passar de olika utrustningarna?

Mitt övergeneraliserande svar som även är en sammanfattning av påståendena och svaren ovan:

Glapp: En viktorienterad och mycket åkteknisk hantverkare som kräver sköna promenader och vill ha något "unikt".

SNS Pilot: En latmask som inte orkar bygga två-tre par skridskor, eftersom nästan ingen är nöjd med första paret, men ändå vill ha något lätt- och skönåkt.

Båda systemen verkar passa den som vill åka snabbt.)



Komplettera gärna påståendena med sådana som talar talar för glapp och bemöt mina svar. Jag hoppas att den här tråden kan komma fram till svaret på om glapp är intressant för fler än en mycket liten grupp gör-det-självare, och att vi i så fall kan hitta verklighetsbaserade argument varför glapp är bra.


Just nu känns det som att glapp uppfyller kraven på att vara en hype.
 
Klart att det är hype !
Lätt - Yes !
Snabbt? Nja, de flesta med konventionella Salomon / Rottefella lösningar åker förbi mig - ivarje fall i början av turen.
Roligt? JAAAA !!!! Ingen här hemma åker mer strandnära än jag ivarjefall.
// Bengt
 
Bengt F; sa:
Snabbt? Nja, de flesta med konventionella Salomon / Rottefella lösningar åker förbi mig - ivarje fall i början av turen.
Roligt? JAAAA !!!! Ingen här hemma åker mer strandnära än jag ivarjefall.
Ska jag tolka dig som att du är lika snabb på glapp som på SNS?

Är glapp roligare än SNS? Roligare än fast häl?

Stilla min nyfikenhet!
 
Eftersom du verkar förvänta dig vissa svar så får väl jag hjälpa till lite.

Du måste förstå att glapp är något som är uppfunnet i Stockholm. Det är klart att det är hype till 100%. Det handlar om ett attribut som signalerar tillhörighet till en viss grupp, något som du själv tog upp när vi diskuterade lämplig skridsko till Pilot-pjäxor.

Förresten, vad har du för skostorlek?

-Palle
 
För min del fanns det en dimension i kostnaden oxå.

En bättre pilot-utrustning ramlar väl iväg på minst 3000kr

Tror jag med utgångspunkt i ett par gamla skyllermarkare byggde för ca 400kr (epxi, kolfiber, remmar, skruvar). Resultat blev en hyggligt lätt men helt krocksäker lösning som dessutom är mekaniskt fullständigt problemfi på isen.

Salomonkängorna köpte jag för ca 800 på rea men de funkar dessutom som standard höst och vinterkängor. De är ryggigt bekväma.

Sedan är det ju kul å pula, men det hör kanske inte hit:) Jag tror inte jag kör fortare med dem men de gamla skidpjäxorna till Almgrens snabbarna var ändå lite för små.

Sidostabiliteten som treckingkänkor ger är sannolikt ett aber för många. Sidoinställningarna, åkteknik och stabillitet i fotlederna blir mkt viktigt. Något också jag som inte är någon fantom i speedsuite har märkt av...

/Oscar
 
Det finns inga långfärdsskridskor!

Kört glapp med ganska korta skenor, 80 kr på basar, och rottefellatyp "Snabber", hittade i källaren på gamla skidor+nordicsulan. Fungerat perfekt i 8 år, skärgård, rundbana, allt...Bekvämt, men för bättre åkteknik föredrar jag numera fast häl och tysta, långa skär=ingen tåfjutt. Klapp är för bättre kurvtagning. Vill gärna ha lättare, mjukare skor om bara skenan bara sitter fast ordentligt. Remmar töjer sig dock alltid. Målsättning: Skenan ska kännas som en naturlig förlängning av foten. Det är därför hastighetsåkarena kör barfota.

Det finns fortfarande inga fullt utvecklade långfärdsskridskor!
 
Mångfald är bra

Jag brukar hävda att skorna är viktigare än skridskorna och det menar jag även i det här sammanhanget.

Det Bo Gustavsson bidragit med är framför allt en ställbar glapp som passar de flesta skor. Han bidrar till att gränserna testas.

Passar hans lösning alla?
Förmodligen inte.

Jag har testat en tidigare variant av hans skridskor med ett par varianter av hans personliga skor/kängor och de satt helt enkelt inte tillräckligt hårt på bidningarna när jag drog på för fullt på Östermalm. Han testade mina skridskor och skor samtidigt och bägge fick vi intressanta erfarenheter av framför allt inställningen i sidled och att det går att lära sig att åka på flera olika varianter.

Jag tror att varken Salomon SNS eller Gustavssons glapp kommer att vara det mest lämpade om 10 år. Då tror jag att vi har en dedicerad lösning för långfärdsskridsko med en bindning som fäster under pedalpunkten (ett mellanting mellan cykelskor Shimanos SPD och Rottefellas NTN nya telemarksystem).
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36016

Men jag tror det är bäst med en riktig led under pedalpunkten så att framfoten "sjunker ned lite vid avsparken".

Men det blir dyrt att ta fram ett heltäckande system. Känslan förhoppningsvis liknande hastighetsåkarklap och med utmärkt promenadvänlighet robusthet pålitlighet och beprövat för nedisning etc.

Minst 3 olika kängtyper måste passa i systemet för att tillfredställa olika önskemål om läster och sidostabiltet.

Min erfarenhet går tillbaka till 1966. Först ca 8 år på Gillbergs damskridskor med trästock. Så 10 år Compass 55 cm. Därefter en specialvariant av Blomgrens med en Markerfjädervarant som bakbindning vilket gav glapp vid klacken om ett par cm.

1983-84 hjälpte jag Harald Halle Almgren vid framtagningen av Almgrens snabb som jag körde på fram till ca 2000. Från ca 1996 testade jag olika SNS- och BC varianter men Almgrens snabb var huvudalternativet på skärgårdsis fram till mina nuvarande skridskor med Hafjellskor som jag kört på i snart 3 säsonger.

Innan dessa var det Salomon Crosscountry 4 respektive Salomon Escape D7 med SNS-bindning på en Maple Goldskridsko med 1 mm skena under 3 säsonger.

Se bilder inlägg 6 i början av tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35731 på mina senaste skridskor respektive i boken Långfärdsåkning på skridsko sidan 54 upplagan från 2001.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cuba Cola Är dom helt fel??? Längden.. Långfärdskridsko 7
thureb Vad är viktigt för issäkerhet hos långfärdsåkare Långfärdskridsko 26
Wibrån Vad är detta...? Långfärdskridsko 14
torpet Vad är nu detta? Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
olofh kolfibern är här Långfärdskridsko 1
Ehrsa Varför är Vätterns isar så blåa/turkosa? Långfärdskridsko 8
torpet Vad tycker ni som är vana vid västkustis om detta? Långfärdskridsko 16
the_tnt [Off Topic] Is är förrädiskt på flera vis Långfärdskridsko 1
ingeback Is är färskvara Långfärdskridsko 2
johan.dahlstrom Total nybörjare – Vad i utrustningsväg är 100% nödvändigt? Långfärdskridsko 38
L.A. hur är lundhags cruise? Långfärdskridsko 1
Karin H. Varför är isen hal? Långfärdskridsko 1
ulfhe Varför är isen hal? Långfärdskridsko 9
Mezzner Än en gång; hur angeläget är det med sidojustering? Långfärdskridsko 6
ingeback Det är mänskligt att glömma - men det kan få... Långfärdskridsko 25
dreamteam Nybörjare på skridskoåkning (jo det är sant) Långfärdskridsko 5
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
pby Är grenrem en bra säkerhetsdetalj? Långfärdskridsko 39
dabac Isen är mosig - när sopas vägarna? Långfärdskridsko 12
BKC Hur lös är lös häl? Långfärdskridsko 15
Stadan Är du under 40 år och vill bli medlem i SSSK? Långfärdskridsko 33
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
Fjärdebrunn Vädret - är det bara att lägga ner? Långfärdskridsko 10
sandwichman Är Lundhags Multiskate bra? Långfärdskridsko 3
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
Rajjan Vikingarännets resultatlistor är uppe Långfärdskridsko 3
jens w Är en Zandstra CC-Blade värd 1400kr? Långfärdskridsko 10
jocke20 Är SNS bindning verkligen bra? Långfärdskridsko 21
josohl Hur långa är lagom långa skridskor? Långfärdskridsko 7
pekvirk Skålslipning är helt ok. Långfärdskridsko 0
mfaldt När och var är det samling för nästa skridskotur? Långfärdskridsko 4
BIF Hur är långtarmen? Långfärdskridsko 1
Är Haglöfs Thule något att ha? Långfärdskridsko 3
clindh Vikingarännet är inställt Långfärdskridsko 0
Double Push, Nu kanske jag är ute på hal is men... Långfärdskridsko 2
Vad är skredstång för nå't? Långfärdskridsko 0
torpet Lite om fast häl, lös häl och 'glapp' Långfärdskridsko 1
Anders.Appelqvist Glapp, Lundhags duo som grundämne... Långfärdskridsko 3
Palle_Z Glapp Generation 6 Långfärdskridsko 10
boe skates Glapp Generation 5 Carbo Långfärdskridsko 61

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.