Hastighets- långfärdsskridsko; skilda världar?

Tung artikel

Frågan är hur man använder artikeln till att bli bättre skridskoåkare? Skall göra försök att sätta mig in i detta.

Som långfärdsåkare så behöver man en massa olika sätt att åka beroende på issituationen hur tung ryggsäck man har, om man skall underlätta för de som åker i suget bakom etc.

Någon som kan förklara varför det går fortare att åka i kurvorna än på rakorna på en 400 meters rundbana?

Jag har en teori:
Med hög fart i kurvorna så kan man luta mycket inåt för att kompensera för centrifugalkraften. I och med att man lutar mycket så blir den framåtdrivande kraften av frånskjutet större och kraften som bara håller uppe kroppen blir inte lika stor del av sträckningen av knä och höftled.

Thure
 
En annan av förbundets artiklar

Denna är mer lättsmält. http://www.skridsko.org/files/{73C520E8-FC88-41E7-A5AA-1FB9672D4576}.pdf

Det här citatet tycker jag är intressant med hänsyn till krav på skorna:
"Normal rörlighet i de flesta av kroppens leder är tillräcklig för att åka hastighetsåkning på
skridsko. En led som extra viktig är rörligheten i fotleden. Förkortad vadmuskulatur och
ligament vid fotleden kan medföra att åkaren inte kommer ner i normal skridskoposition och
få fram knäna tillräckligt.
Begränsad rörlighet i höftleden framförallt i gluteus medius, gluteus minimus och tensor
fasciae latae kan leda till ett begränsad frånskjut i kurvan."

Thure
 
Åkteknikreflexioner

Är det inte belysande att SSSK inte har något avsnitt, inte ens en artikel på hemsidan om åkteknik, endast på hjulsidorna? För ett par år sedan när jag började fundera på detta med åkteknik kunde jag inte hitta speciellt mycket, Publows bok som finns på t ex Amazon är nog det bästa (beställ nu så har du den inom någon vecka, billig också), men nog borde väl SSSK ha något?

Beträffande att det går fortare i kurvorna hänger det nog ihop med att man tar kortare skär för att hinna svänga (om man kör fort). Kör man långsamt behövs inte det och jag skulle inte tro att man i så fall märker någon skillnad. Sen är det säkert så Thure att du kör förbi en hel del andra åkare i kurvorna som inte lärt sig en bra/hygglig kurvteknik, t ex pendlar med fel arm, och därför upplever det som att det går extra fort där ;-)
 
En trevlig kvinna i pensionsålder(?) lärde mig kurvteknik en eftermiddag när jag svängde runt på Norrviken. Hon var någon form av skridskotränare men hade i alla fall vid detta tillfälle långfärdsskridskor på sig så det finns en del hastighetsfolk även på långfärdsskridskor.
Vi har även haft en landslagstränare i shorttrack i GLSK men det blev mest diskussioner om hur man fixade till skridskons horisontella böjning för optimal kurvtagning.

-Palle
 
Re: Åkteknikreflexioner

Rajjan; sa:
Beträffande att det går fortare i kurvorna hänger det nog ihop med att man tar kortare skär för att hinna svänga (om man kör fort). Kör man långsamt behövs inte det och jag skulle inte tro att man i så fall märker någon skillnad. Sen är det säkert så Thure att du kör förbi en hel del andra åkare i kurvorna som inte lärt sig en bra/hygglig kurvteknik, t ex pendlar med fel arm, och därför upplever det som att det går extra fort där ;-)

Nja.

Det är tävlingsåkarna som kör fortare i kurvorna än på rakorna om jag gör det har jag inte kollat men det låter som en rolig grej att kolla med GPS.

Tvärtemot vad du skriver ovan så är det effektivare med långa skär i kurvorna enligt min ringa erfarenhet och enligt skridskoförbundets webartiklar.

Om du kan skriva något bra om åkteknik Raymond till webben eller till årsboken så tar vi hemskt gärna emot det i SSSK.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-12-12 kl 10:41]
 
Snabba kurvor....

thureb; sa:
Någon som kan förklara varför det går fortare att åka i kurvorna än på rakorna på en 400 meters rundbana?

Thure

Hej,
är ingen fysiker utan förlitar mig på mina rudimentära skolfysik när jag spekulerar i varför man kan åka fortare i kurvor jmf med raksträckor.

Men är inte en av anledningen till att det går fortare i kurvor jmf med på raksträckorna att man lägger in mer kraft i kurvorna för att motverka kraften som strävar efter att "kasta" iväg dig ur kurvan? Sen när kurvan "plötsligt" upphör får man en slangbella effekt när centrifugalkraften snabbt minskar medans din kraftinsats i skären fortfarande är relativt stor och nu i större utsträckning fokuserad i åkriktningen rakt fram. Därför upplever man en fartökning i utgången av kurvan.

En strävan efter konstant hastighet innebär alltså att det är mer energikrävande att svänga än åka rakt fram......väldigt förenklat...

Står lite grand om detta även i Barry Publows bok.¨
Mvh
J
 
Publow

Jag kan ju alltid skriva av Publow, jag vet inget som inte står där ;-)

Hans bok handlar ju dels om inlines, dels om hastighetsåkning med skridskor på rundbana. T ex har han flera kapitel (om jag minns rätt) om de olika faserna i skäret, ytterskäret t ex tar upp flera sidor.

Min tanke kring åkteknik på SSSK:s sidor vore att någon som kan mycket skriver ihop något så att det åtminstone finns något, som dessutom är anpassat till långfärdsskridskor. Överstegsåkning t ex, centralt på bana, är ju lite överkurs på naturis.

En kollega som är gammal landslagsåkare på bana menar att det här med ytterskär är på väg ut, effektöverföringen under den delen är liten jämfört med innerskärsfasen och alltså inte så effektiv. Ger en lite att fundera på...
 
Ytterskär

kan man inte ta bort det är adelsmärket för en riktig långskrinnare. Det ger en avslappad och behaglig rörelse med den långsamma skärande svängen i glidfasen. Det är inte ett alternativ att stå neuralt på klapprande naturis eller att hela tiden stå på innerskär. Kolla länken till SSSKs hjulsidor jag gav ovan. Finns också som artikel i SSSKs årsbok.

Thure
 
Re: Publow

Rajjan; sa:
En kollega som är gammal landslagsåkare på bana menar att det här med ytterskär är på väg ut, effektöverföringen under den delen är liten jämfört med innerskärsfasen och alltså inte så effektiv. Ger en lite att fundera på...

Chad Hedrick, som tog steget från inlines till isovalen nyligen satte nytt världsrekord på 5000 m härförleden (blev dock av med det nyss) och har även visat framfötterna på 1500 m. Hans dubbelpush på is där ytterskären spelar en viktig roll visar kanske att tankarna om åkteknik är flera.

För långfärdsskridskoåkning kanske dubbelpush inte är direkt applicerbart (!?), iallafall inte för oss dödliga, men jag ser det mer som att ytterskäret i vår version av skridskoåkning medför ett skridskon "greppar" tag i isen vid isättningen och därmed förhindrar att skridskon "sladdrar och slirar" på isen som kan ske om den sätts i helt platt. Ett gott ytterskär skapar därmed bra förutsättningar vid överföringen till innerskäret, via en glidfas på skridskons platta yta, och det avslutande frånskjutet.

J
[Ändrat av Jonas.O 2005-12-12 kl 13:08]
 
Re: Snabba kurvor....

Jonas.O; sa:
thureb; sa:
Någon som kan förklara varför det går fortare att åka i kurvorna än på rakorna på en 400 meters rundbana?

Thure

Hej,
är ingen fysiker utan förlitar mig på mina rudimentära skolfysik när jag spekulerar i varför man kan åka fortare i kurvor jmf med raksträckor.

Men är inte en av anledningen till att det går fortare i kurvor jmf med på raksträckorna att man lägger in mer kraft i kurvorna för att motverka kraften som strävar efter att "kasta" iväg dig ur kurvan? Sen när kurvan "plötsligt" upphör får man en slangbella effekt när centrifugalkraften snabbt minskar medans din kraftinsats i skären fortfarande är relativt stor och nu i större utsträckning fokuserad i åkriktningen rakt fram. Därför upplever man en fartökning i utgången av kurvan.

En strävan efter konstant hastighet innebär alltså att det är mer energikrävande att svänga än åka rakt fram......väldigt förenklat...

Står lite grand om detta även i Barry Publows bok.¨
Mvh
J

Tittade i Publows bok. Han för ungefär ditt resonemang Jonas. Om åkaren går in i kurvan med t ex 30 km/h så behövs större kraft i kurvan att hålla centrifugalkraften stången än som behövts för att hålla 30 km/h på rakan. Den extra kraften behövs inte längre efter kurvan och då upplevs det som att farten ökar. Ligger kanske något i det. Jag tänker att det blir lite som när en diskuskastare släpper diskusen och den far iväg i tangentens riktning med lite högre fart än diskusen hade i svingen.

Thure
 
thureb; sa:
Den överväldigande majoriteten av långfärdsskridskoåkarna är inte intresserade av tävling.

Mitt tävlingsintresse är tämligen måttligt, men jag är väldigt intresserad av personlig färdighetsutveckling. Jag skulle gärna delta i någon form av teknikträning för att göra min tid på isem mer effektiv/njutbar även om jag inte kan se något tillfälle framöver då jag kommer att åka mot klockan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfredrikjonson Långfärdsskridsko nära göteborg ? Långfärdskridsko 1
SaraMaria Knäskydd för långfärdsskridsko Långfärdskridsko 9
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
thureb Filmtips Långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
76 Långfärdsskridsko med vandringskänkor utan tunga? Långfärdskridsko 11
Louise Ö Långfärdsskridsko till 8-åring Långfärdskridsko 5
hfw Långfärdsskridsko med slalompjäxa Långfärdskridsko 8
MonicaKa Långfärdsskridsko m telisbindning? Långfärdskridsko 3
Sarvi Rocky kommenterar långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Margaret09 Nybörgare söks hyra ett par långfärdssrkiskor Långfärdskridsko 6
ingeback Nätverk långfärdsskridsko Långfärdskridsko 6
Åhlen Långfärdsskridsko med barnvagn Långfärdskridsko 3
Rajjan Långfärdsskridsko i media Långfärdskridsko 3
MBac Vandringskängor till långfärdsskridsko Långfärdskridsko 5
ett_och_noll Östhammars Skrinnare - Långfärdsskridsko i Roslagen Långfärdskridsko 0
ala Räddningssystem -långfärdsskridsko Långfärdskridsko 12
MartinR Långfärdsskridsko nu i veckan Långfärdskridsko 0
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
sala Långfärdsskridsko Excelsior mfl Långfärdskridsko 4
lami Vanliga kängor och långfärdsskridsko Långfärdskridsko 8
kr-val Storsjön - eldorado för långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
avslutat120731 Långfärdsskridsko - kurs?? Långfärdskridsko 3
lafi Ledrakurs för långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
henkolinus Långfärdsskridsko Långfärdskridsko 5
Långfärdsskridsko (stavar i tävlingar) Långfärdskridsko 0
Långfärdsskridsko i Danmark - findes ikke Långfärdskridsko 8
Långfärdsskridsko i Norge Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.