Everest dubbelpik - bra/dålig

Re: Re: Re: Besserwisser?

Brune; sa:
redösnoj; sa:
thureb; sa:
Onödig stakning blir tyvärr allt vanligare bland svenska långfärdsskridskoåkare i de flesta sammanhang.

Varför då, tror du?

Hur många vuxna cyklar med stödhjul på cykeln ?. Förmodligen väldigt få, där för att dom flesta en gång i tiden har lärt sig cykla ”på riktigt” d.v.s. , utan stödhjul. Och då har man lärt sig att man måste ha en viss fart för att hålla balansen och att man lutar cykeln när man svänger. Sådana trivialiteter lär man sig inte om man alltid åker med stödhjul.

På samma sätt är det nog med skridskor. Har man som barn lärt sig ta skär, så kan man nog ta skär som vuxen. Men har man som barn tagit sig fram på skridskor med konståkningstaggarna är det nog svårare att lära sig av den ovanan, och lättare att ta till stavar när man har ett par långfärdsskridskor på fötterna.

Per

Det var nog den sämsta liknelse jag nånsin hört, alla kategorier :)
 
Re: Dubbelpik

thureb; sa:
Vid råkövergångar och riktigt svåra partier så är dubbelstav/dubbelpik vettigt.

Jag har annan åsikt, det går helt fint med en kort pik.

110 cm räcker på en enkelpik som bara används för isbedömning men är väl kort för ett par pikar/stavar för de flesta.

Jag änvänder den bara för isbedömning.



Thure
 
Avlastning

När man är en hel grupp som skall passera en råk som innebär ett långt kliv förbi öppet vatten eller icke bärig is i råken så kan man avlasta genom att belasta med armarna på stavarna på ömse sidor om råken när man tar klivet över. Detta minskar risken för att man skall bryta loss flak när man passerar så att efterföljande i gruppen inte kan komma efter på samma ställe.

Alltså bra för gruppen i första hand men kan vara bra att kunna återvända i samma spår om isen visar sig vara sämre längre fram.

Thure
 
Re: Apropå stil

redösnoj; sa:
Apropå stil och estetik har jag sett en som diagonalåkte på skridskor med stavar, lång man med långa stavar och det gick asfort.
Med tanke på att det är omöjligt att få något frånskjut så undrar jag varför han inte bara stakade? :)
 
Re: Re: Apropå stil

haskell; sa:
redösnoj; sa:
Apropå stil och estetik har jag sett en som diagonalåkte på skridskor med stavar, lång man med långa stavar och det gick asfort.
Med tanke på att det är omöjligt att få något frånskjut så undrar jag varför han inte bara stakade? :)

Jag har sett dethär samma, det var otroligt komiskt och fult. Det var lite svårt tro vad man såg.
 
Har nagon erfarenhet av att en akare blivit skadad av stavar?
Personligen tycker jag det ar finemang med stavar i motvind i grupp pa rekad is, bra staktraning. Det gar ju aven att nar man vill halla i stavarna som en pik och folja med "taget" for att minska luftmotstandet for sej sjalv och andra.
 
Re: Re: Apropå stil

haskell; sa:
redösnoj; sa:
Apropå stil och estetik har jag sett en som diagonalåkte på skridskor med stavar, lång man med långa stavar och det gick asfort.
Med tanke på att det är omöjligt att få något frånskjut så undrar jag varför han inte bara stakade? :)

Det var frånskjut också. Ut och öva. Det är möjligt och om man är lång och stark kan det gå bra fort. Estetiskt? På sitt sätt.
Krävande? Helt klart.
Snabbt? Jajjamen.
 
Re: Re: Re: Apropå stil

redösnoj; sa:
Det var frånskjut också. Ut och öva. Det är möjligt och om man är lång och stark kan det gå bra fort. Estetiskt? På sitt sätt.
Vad hade han fästvallat med? Klister?
Utan att snedställa skridskorna en aning är det knappast möjligt att få fäste annars men då är det felaktigt att kalla det för diagonalåkning...
 
Re: Re: Re: Re: Apropå stil

haskell; sa:
redösnoj; sa:
Det var frånskjut också. Ut och öva. Det är möjligt och om man är lång och stark kan det gå bra fort. Estetiskt? På sitt sätt.
Vad hade han fästvallat med? Klister?
Utan att snedställa skridskorna en aning är det knappast möjligt att få fäste annars men då är det felaktigt att kalla det för diagonalåkning...

Kanske hade han slipat konståkningstaggar på uppslipningen fram??? ;-)
 
Konståkningsskridskor?

Med korta skridskor med lite överhäng fram och fast hälbinding kan man få grepp med framänden genom att gå upp på tå även om man inte har konståkningstaggar.

Om mannen å andra sidan hade löshälsskidskor så fattar jag inte hur han gjorde.

Thure
 
Diagonalåkning...

Men jag har fortfarande svårt att se det framför mig...
För att kunna diagonalåka måste du ju sparka bakåt med benet i högre hastighet än du färdas framåt.

Taggar eller inga taggar. Att få nån meningsfull framdrivning meddelst bakåtspark i skridskohastighet... det låter svårt.

(Kan inte vädergudarna ge lite minusgrader så vi får ÅKA skridskor istället för att prata om det?)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.