Är grenrem en bra säkerhetsdetalj?

Jag har använt säckar med grenrem men åkte största delen av förra säsongen utan grenrem.
Efter att först testat ryggan i "säkra förhållanden" men även plurrat ute på tur så ser jag inga behov av grenrem för min del.
Detta är ingenting jag rekomenderar åt andra, man måste nog prova sej fram och resultatet kommer säkert att skilja sig från person till person beroende på rygga, personens anatomi, fettprocent, kunskapen om hur ryggan skall sitta mm.
 
Thure: Varför ska grenremmen inte vara avhängig höftbältet?
Är det enbart pga av risken att man kan klämma spännet i bagageluckan på bilen? Precis som du, så tror jag att grejerna om dom inte är skadade...
 
Hängslen och livrem

Min idé är att åstadkomma något som är bättre än det jag haft de senaste säsongerna.

Bara grenrem förbättrade inte mitt flytläge nämnvärt men jag märkte att jag kunde förbättra funktionen av drag i räddningslina från min karbinhake på axelbandet.

Att göra grenbandet/ lårbanden oberoende av höftremmen har flera praktiska fördelar.

T ex så går det lättare att ta av och på ryggsäcken om man inte behöver stoppa in höftremmen i en ögla på grenrem/ lårremmar.

Dessutom så har man det ena systemet kvar om det andra skulle fallera ungefär analogt med hur man bygger en standplats vid klättring. Det är ganska vanligt med haveri av plastspännen pga kyla, bildörrar UV-ljus etc.

Thure
 
Re: Hängslen och livrem

thureb; sa:
Att göra grenbandet/ lårbanden oberoende av höftremmen har flera praktiska fördelar.

Om man nu skall ha grenband så är det detta som gäller, som på en alpin sele. Jag tror nog att man kan hämta inspiration från klätterselar när det gäller hållbarare spännen för höftbälte. Jag har använt hyfsat smidiga snabbspännen på klätterselar som borde klara UV-ljus och mekanisk åverkan mycket bättre än vanliga plastspännen.

-Palle
 
Poäng med stabiltet.

Rörelsemönstret vid skridskoåkning innebär att ryggen rörs i sidled för varje skär. Ryggsäcken eller dess innehåll eller lösa detaljer på utsidan bör inte pendla mer än överkroppen för att inte öka energiåtgången. Det är viktigt med en komprimerad säck som sitter still i förhållande till ryggraden. Här skulle man kunna ha nytta av remmar både vid höften, midjan och över bröstet.

Här tror jag också att det finns utrymme för förbättrade konstruktioner.

Thure
 
Några kommentarer till den intressanta diskussionen:

1. Det tycks stå tämligen klart att många ryggsäckar, konstruerade för skridskoåkning, inte behöver en grenrem för att ge bra flytläge.

2. Det har hävdats att grenrem underlättar räddning av medvetslösa. Jag känner dock inte till någon som gjort tester på detta. Så om detta stämmer är ovisst. Tester av detta vore önskvärt. Jag misstänker dock att vi har långt kvar till en bra metod för att rädda medvetslösa plurrare.

3. Grenrem påstås minska risken att midjebältet brister. Jag hävdar att det vore bättre att ta fram spännen som håller. Det vore olyckligt att sända ut en signal till ryggsäckstillverkarna att dagens ökänt dåliga spännen är ok. Det är också osäkert hur mycket en grenrem avlastat midjebältet. De tester jag gjort ger mycket begränsad avlastning. En stummare infästning kan också ge större påfrestningar vid ryck.

Jag medger att jag inte känner till något fall där man behövt ta av sig ryggsäcken för att ta sig upp. Men jag vet att Lasse Lison hävdar att detta kan behövas ibland. Jag har själv sett rätt många som fått dåligt flytläge vid plurr och tippat framåt.

Det finns också risk att fastna nära fasta föremål, t.ex. i en spik vid plurr nära en brygga, eller en gren vid plurr intill en liggande trädstam. Med extra utrustning på ryggsäcken: extra tyngd, extra flytkraft eller föremål som skidor/skredstång, eller då en panikslagen medplurrare tar tag i ryggäcken, kan man behöva ta sig loss snabbt. Man kan tycka att dessa risker är små, men så bör man beakta att de risker man vill förebygga med grenband är mycket små.

Thure:
Det vore intressant att se en bild på din konstruktion. Jag har inte en helt klar bild över hur den är gjord.
 
pby; sa:
Thure:
Det vore intressant att se en bild på din konstruktion. Jag har inte en helt klar bild över hur den är gjord.

Kommer när jag har putsat lite mer på detaljerna. Vill få till slingor som inte stör benrörelser och samtidigt går lätt att ta på och av och vid behov paniklossa.

Thure
 
Medvetslös? Finns det något exempel där en skridskoåkare samtidigt har slagit sig medvetslös och plurrat?

Det förefaller mig som grenrem eller icke grenrem är minsta problemet i så fall- i och med att ryggsäcken alltid sitter på ryggen/röven riskerar den ju att ge ett såpass taskigt flytläge att man hamnar med ansiktet under ytan. Jag tror inte att några remmar i världen kan ändra på det. Eller är jag ute och velocipederar?

Jag är ganska liten och lätt, och använder numera inte grenrem alls (utom där det är obligatoriskt, förstås). Jag upplever att grenremmen inte gör vare sig till eller från för vare sig flytkraft eller flytläge. För min del, alltså.
 
Sarvi; sa:
Medvetslös? Finns det något exempel där en skridskoåkare samtidigt har slagit sig medvetslös och plurrat?

Jag känner inte till något sådant fall men det är ganska vanligt att den i vaken inte medverkar fullt ut till räddning. Det kan bero på hyperventilering, lättare hjärnskakning eller på smärtor t ex pga axel ur led, överarmsbrott eller benbrott i samband med plurrningen.

Lite ovanligare men mycket farlig är situationen där den plurrade legat så länge att han eller hon har allmän nedkylning.
En åkare dog i efterförloppet till ett sådant scenario i måndags. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35340

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cuba Cola Är dom helt fel??? Längden.. Långfärdskridsko 7
thureb Vad är viktigt för issäkerhet hos långfärdsåkare Långfärdskridsko 26
Wibrån Vad är detta...? Långfärdskridsko 14
torpet Vad är nu detta? Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
olofh kolfibern är här Långfärdskridsko 1
Ehrsa Varför är Vätterns isar så blåa/turkosa? Långfärdskridsko 8
torpet Vad tycker ni som är vana vid västkustis om detta? Långfärdskridsko 16
the_tnt [Off Topic] Is är förrädiskt på flera vis Långfärdskridsko 1
ingeback Is är färskvara Långfärdskridsko 2
johan.dahlstrom Total nybörjare – Vad i utrustningsväg är 100% nödvändigt? Långfärdskridsko 38
L.A. hur är lundhags cruise? Långfärdskridsko 1
Karin H. Varför är isen hal? Långfärdskridsko 1
ulfhe Varför är isen hal? Långfärdskridsko 9
Lasse Nilsson Är glapp hype? Långfärdskridsko 108
Mezzner Än en gång; hur angeläget är det med sidojustering? Långfärdskridsko 6
ingeback Det är mänskligt att glömma - men det kan få... Långfärdskridsko 25
dreamteam Nybörjare på skridskoåkning (jo det är sant) Långfärdskridsko 5
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
dabac Isen är mosig - när sopas vägarna? Långfärdskridsko 12
BKC Hur lös är lös häl? Långfärdskridsko 15
Stadan Är du under 40 år och vill bli medlem i SSSK? Långfärdskridsko 33
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
Fjärdebrunn Vädret - är det bara att lägga ner? Långfärdskridsko 10
sandwichman Är Lundhags Multiskate bra? Långfärdskridsko 3
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
Rajjan Vikingarännets resultatlistor är uppe Långfärdskridsko 3
jens w Är en Zandstra CC-Blade värd 1400kr? Långfärdskridsko 10
jocke20 Är SNS bindning verkligen bra? Långfärdskridsko 21
josohl Hur långa är lagom långa skridskor? Långfärdskridsko 7
pekvirk Skålslipning är helt ok. Långfärdskridsko 0
mfaldt När och var är det samling för nästa skridskotur? Långfärdskridsko 4
BIF Hur är långtarmen? Långfärdskridsko 1
Är Haglöfs Thule något att ha? Långfärdskridsko 3
clindh Vikingarännet är inställt Långfärdskridsko 0
Double Push, Nu kanske jag är ute på hal is men... Långfärdskridsko 2
Vad är skredstång för nå't? Långfärdskridsko 0
signurr Midje-och grenrem? Långfärdskridsko 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.