Att ta sig över råkar

GoreTex overall inget vatten in ånga ut?
Tätt blixlås, latexmuddar, neoprenhandskar o sockor.
Mycket luft inuti.
Simma över?
 
Enkelt.
Dubbla ombyten-hoppa i. S.k. plurrövning.
(Om man nu måste ta sig över utan att gå via land, stoppa en båt, eller vänta på att rännan fryser ihop....)
//Bengt
 
Bengt F; sa:
Dubbla ombyten-hoppa i. S.k. plurrövning.
Har provat detta. Men vi hade bara var sitt ombyte, så det räckt inte till returen. Det fick bli ett oväntat släktbesök på andra sidan rännan.
Även detta är testat. Krävde viss övertalning av besättningen plus 100 finska mark. Men det var det värt.
... eller vänta på att rännan fryser ihop
Mitt rekord är två timmar efter båten (stora mälarrännan vid -20)

Men alla dessa metoder har sina nackdelar, så det finns nog utrymme för nya inovationer. Jag tror det finns lätta dukar som håller tillräckligt för en flotte eller liknande, bara man är försiktig med skridskorna. Mitt thermarest har t.e.x hållit för rätt omild behandlit. Endast en gång har jag fått pyspunka. Och is är knappast vassare än klippor.

Johan ;-)
 
Det finns ju andastorrdräkter som tex jolleseglare använder. Inget jag skulle vilja skrinna i men för de som åker i goretex-ställ kanske inte steget känns så långt =)
GM0251.jpg

Idealt vore en torrdräkt i tunnt andasmaterial med smidiga vattentäta blixtlås (ej standard torrdräktkedja). Man borde klara sig utan heltät hals då man ändå flyter högt-det skulle göra dräkten mycket bekvämare och lättare att reglera värmen. Sen har man vattentäta damasker till skorna och vattentäta el. neoprenehandskar. Sen är man ganska terränggående!
 
Torrdräkt med speciallösningar

Torrdräkt är sannolikt överlägset allround, helst skulle den täcka både skor handskar och ryggsäck. Med en instegsöppning som man förseglar genom en åttaknut i torrdräktsväven ovanför ryggsäckens topplock och en latexmanschett runt halsen skulle det kunna bli ganska funktionellt. Kanske skall man ha en lättmanövrerad ventil för utsläpp och inblåsning av luft också.

Kanske bör skridskorna återmonteras ovanpå torrdräkssockorna utanpå kängorna för att få rätt flytposition och kunna bitvis jumpa men detta senare kan bli svårt med vissa bindingar.

Thure
 
Re: Uppblåsbar båt på 1,5 kg?

Lasse Nilsson; sa:
För den som har tålamod att pumpa så är problemt kanske löst redan?

http://www.globetrotter.de/de/shop/...id=0906&h_kat=Wassersport&u_kat=Schlauchboote

Kompleterat med snöre i för och akter så borde det vara mycket smidigt att få över en hela gruppen (15 (?) minuter för första personen + 1 minut per extra person kanske).

Båt går bra i öppet vatten men med små icke bäriga flak som spärrar framfarten så går det nästan inte om man inte kan dra farkosten från fastisen.

Ett alternativ är att flytta på de icke bäriga flaken med en pik med sidoklo men det är mycket omständigt.

Thure
 
Jag skulle nog inte lita på torrdräkten för det här ändamålet.
Torrdräkter för jollesegling är inte gjorda för att stå emot vassa iskanter. Jag har provat och den höll inte för så mycket badande bland isflak innan den gick sönder. Och som alla kan räkna ut så blir det väldigt jobbigt att ta sig upp på isen igen om man har en till hälften vattenfylld torrdrääckt.
Dessutom är G-Tex torrdräkterna för dyra för att jag skulle riskera en till det här ändamålet.
 
Jonas P; sa:
Jag skulle nog inte lita på torrdräkten för det här ändamålet.
Torrdräkter för jollesegling är inte gjorda för att stå emot vassa iskanter. Jag har provat och den höll inte för så mycket badande bland isflak innan den gick sönder.

Vore intressat att höra var den gick sönder. Latexmuddarna är sköra och torde vara extra sköra i minusgrader.

Kajaker å andra sidan tål en del stryk av isflak.

Att skära till en optimal "landgång av isflak som man bar skjuter över eller mellan icke bäriga isflak vore ett alternativ men hur skräddarsyr man en sådan isflakslandgång på bästa sätt? Bredden får anpassas till istjockleken.

Thure
 
Min dräkt fick en stor reva över ena knät, antagligen efter att ha slagit knät i undersidan på ett isflak.

Isen var vid det här tillfället helt rutten, det var de sista resterna som flöt omkring i Ulvsundasjön som råkade hamna mellan oss och bryggan efter ett träningspass i jolle.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.