Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot?

Aj aj, jag måste korrigera mig själv, detta:

Palle_Z; sa:
Bohuskusten drömvintern 1986/1987 3p
Bohuskusten drömvintern 1986/1987 inklusive övernattning i Fjällbacka 4p
Tygmärke från Bohuskusten drömvintern 1986/1987 1p

skall naturligtvis vara:

Bohuskusten drömvintern 1985/1986 3p
Bohuskusten drömvintern 1985/1986 inklusive övernattning i Fjällbacka 4p
Tygmärke från Bohuskusten drömvintern 1985/1986 1p

Minnestips: Denna skridskohögtid sammanföll med mordet på Olof Palme, alltså slutet på februari 1986.

Och:

Lasse Nilsson; sa:
Måste bara fråga, har du verkligen satt Bohuslänspoängen ur ett Stockholmsperspektiv? Jag tycker att de ser lite lantliga ut.

Bohuslän 95/96 var om inte "once in a million years" så "once in a lifetime", märks om inte annat på att det i Stockholm gjordes ett tygmärke för de som vara över på västkusten. För oss på västkusten var det "business as usual" så tygmärkespoängen bör nollas för göteborgare.

-Palle
 
Re: Nja

thureb; sa:
Ofta så är det mycket upp och ned på klippa hal mossa etc vid skridskoturer där man nyttjar ett stort antal mindre sjöar. Det är då byngligt att ta på och av broddar vid varje på och avtagning av skridskor. När man klättrar på klippor är inte broddar idealiskt gummisulor fungerar bättre.

Här uppe i norr är det sällan problem med halkigt underlag på land. Viktigare är det nog att ha ett par rejäla snödamasker på skon...
Förresten skall jag åka skridskor 99,9% av turerna så jag tycker väl att åkkänslan är prio ett här. Tack för alla svar, är det någon som har fler förslag på snabba skridskor för löshäl?
 
Skenor

Ser lite intressanta ut vad beträffar uppslipingen fram Pekka och priserna verkar också OK inklusive bindingar.

Hur breda är skenorna och vad är det för sorts stål? Går det att justera läget på bindingarna i sidled i aluminiumprofilen?

Kan du jämföra skridskorna med Lundhags/Almgrens eller Skyllermarks?

Är skenorna bara limmade i aluprofilerna?

Thure
 
Re: Skenor

thureb; sa:
Ser lite intressanta ut vad beträffar uppslipingen fram Pekka och priserna verkar också OK inklusive bindingar.

Hur breda är skenorna och vad är det för sorts stål? Går det att justera läget på bindingarna i sidled i aluminiumprofilen?

Kan du jämföra skridskorna med Lundhags/Almgrens eller Skyllermarks?

Är skenorna bara limmade i aluprofilerna?

Thure

Jag har haft dom 4 år, stål är helt ok. 58R, som jag skrev. De är bara limmade, men inga problem hittills. De är lika breda som bindningen(44mm), ingen sidojustering men bak- och fram det går(man kan borra nya hål).
 
Skenorna

Hej igen Pekka. Med skenorna så menar jag stålet som brukar vara ca 1,3 mm tjockt. Hur tjockt är själva stålet? Och vilken sorts stål? Rostfritt? Bimetall?

Thure
 
Re: Skenorna

thureb; sa:
Hej igen Pekka. Med skenorna så menar jag stålet som brukar vara ca 1,3 mm tjockt. Hur tjockt är själva stålet? Och vilken sorts stål? Rostfritt? Bimetall?

Thure

Hej Thure! ingen is i s-Finland heller:-(
1.5mm och rostfritt, men lite lägre än normalt(34mm), därför lättare, men jag vet inte exakta grammor.
 
Inte en enda ynka 0.5 poäng lyckads jag få ihop :( .

Men nu har Lasse Lison inspekterat och ”godkänt” min kastlineficka sydd av en Tyvek karta, så nu ger jag mig själv 0.5 poäng.

tyvek_pase1.jpg


Per
 
Brune; sa:
Inte en enda ynka 0.5 poäng lyckads jag få ihop :( .

Men nu har Lasse Lison inspekterat och ”godkänt” min kastlineficka sydd av en Tyvek karta, så nu ger jag mig själv 0.5 poäng.
Från mitt första utkast till stockholmsk "Visa-Porsche"-bland-skridskoåkare lista:
"Personliga prylsamtal med Lars "isprofessorn" Lison(?) 2p"

Har du pratat prylar med Lison tidigre så är du enligt mig redan uppe på 2 poäng.
 
Lasse Nilsson; sa:
Brune; sa:
Inte en enda ynka 0.5 poäng lyckads jag få ihop :( .

Men nu har Lasse Lison inspekterat och ”godkänt” min kastlineficka sydd av en Tyvek karta, så nu ger jag mig själv 0.5 poäng.
Från mitt första utkast till stockholmsk "Visa-Porsche"-bland-skridskoåkare lista:
"Personliga prylsamtal med Lars "isprofessorn" Lison(?) 2p"

Har du pratat prylar med Lison tidigre så är du enligt mig redan uppe på 2 poäng.

I måndags var nog första gången jag pratade utrustning med Lasse Lison, men däremot har jag tidigare sytt en kastlinepåse åt en av Lasse Lisons ”lärjungar” (som nog kommer upp i 9-10 poäng). Kastvikten på den kastlinan består av en vindsäcka och linan är en 3 mm’s lina. Mitt arbete bestod av att sy en påse för vindsäcken i fallskärmstyg (vit med svart resrårband) och en kastpåse (grå) för vindsäck + lina. Också detta i fallskärmstyg.
För dom som håller sig på land, på isar och på vattnet men undviker fallskärmshoppning, så meddelas att fallskärmstyg är bland det tunnaste och lättaste tyg som finns. Möjligen är silke lättare och tunnare.

kastlina_crop.jpg


Jag har nu läst på lite noggrannare i poänglistan, och inser att mitt samtal i måndags gav mig 2 poäng, så nu kommer nog upp i 2,5 poäng.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
3034 Vilken skridsko ? Långfärdskridsko 6
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
xely Vilken dubbelpik? Långfärdskridsko 24
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
ulfhe Vilken armleds-GPS... Långfärdskridsko 4
rikard_wiberg_hotmail.com Vilken skridskoklubb att vara medlem i? Långfärdskridsko 1
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
tango Vilken impregnering till alpina BC1550pjäxor? Långfärdskridsko 5
Benji Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning? Långfärdskridsko 26
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
Anna Frimodig Vilken längd på skridskostavar/pik? Långfärdskridsko 6
ajn Vilken lunch! Långfärdskridsko 5
ajn Vilken kurva? Långfärdskridsko 1
rab Vilken långfärdsskidskoförening bör man vara medlem i Långfärdskridsko 9
m. Vilken salomonbindning? Långfärdskridsko 8
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
rab Vilken typ av bryne rekommenderas? Långfärdskridsko 10
hfm76 Vilken packpåse? Långfärdskridsko 4
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
jjareman Vilken förening? Långfärdskridsko 6
fklint Vilken längd ska jag ha? Långfärdskridsko 1
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
Sarvi Val av trubbnos-skridsko Långfärdskridsko 6
Marcus Karlsson Wiperboard ny skridsko Långfärdskridsko 9
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
dmchris Hur lista ut rätt bindning/skridsko? Långfärdskridsko 6
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
Chrisdefc Skridsko+pjäxa+skidor=? Långfärdskridsko 9
Anders.Appelqvist Ny skridsko från Pikmakarn? Långfärdskridsko 4
janerikgus Skridsko i USA Långfärdskridsko 4
borgen72 Behöver köptips löshäl-skridsko Långfärdskridsko 8
Torrente Kombinerad skridsko- och turskidsäck? Långfärdskridsko 2
ala Olämpliga kastlinor för skridsko!? Långfärdskridsko 7
kr-val Hjälp att definiera "långfärdsskridskoåkning" Långfärdskridsko 23
salgo60 Holland verkar helt magiskt Långfärdskridsko 6
Mats L Val av sko och skridsko Långfärdskridsko 8
islägg supinering+skridsko Långfärdskridsko 6
Cijzou Hjälp med köp av skridsko Långfärdskridsko 3
stev-o Hållare för skridsko slipning? Långfärdskridsko 2
joask202 Pjäxor+bindningar för skridsko och turskidor? Långfärdskridsko 7
david-d Skridsko i Tjeckien ? Långfärdskridsko 1
kiting Skridsko + kite. Långfärdskridsko 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.