Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot?

Re: Nja

thureb; sa:
Ofta så är det mycket upp och ned på klippa hal mossa etc vid skridskoturer där man nyttjar ett stort antal mindre sjöar. Det är då byngligt att ta på och av broddar vid varje på och avtagning av skridskor. När man klättrar på klippor är inte broddar idealiskt gummisulor fungerar bättre.

...
Dessutom så slits sulorna på pilotskor väldigt mycket av promenader på asfalt.
Mitt enda broddproblem är att de ibland lossar under promenader och jag får leta några meter bakåt för att hitta dem. Skulle gissa på ca ett tapp per 1000 meter. Finns det någon lösning?

Klippa och mossa har inte varit något problem för mig. Självklart finns det andra skor som är mycket skönare för promender än de med Pilot-sula, men man kan få bort nästan alla faktiska problem om man använder broddar. Broddarna ger ibland en lite hög och "vinglig" känsla på sten.

I frusen tjäle, is och liknande sjunker metalldubben ner och ger ett fantastiskt grepp. Med broddar kan man OFTA gå på hala ställen där ingen annan vågar gå.

Om broddarna förvaras hyffsat lättillgängligt är de enkla att få av och på.
På: Lägg dom på isen och trampa till.
Av: Håll emot med andra foten och trampa loss. Plocka upp dom.

Som jag ser det finns det två grupper som kan ha nytta av Pilot kängor istället för Profil:
1. De som använder kängorna även till skateskidåkning.

2. De som vill ha en relativt lätt känga med god rörlighet framåt/bakåt som samtitigt har god stabilitet i sidled. För långfärdsskridskoeliten med bra vriststyrka och fin teknik är sidostabiliteten säkert störande men för de flesta av oss underlättar den åkningen.


Mina Pilot-kängor såg ut att slitas mycket i början men efter att de "vassa" kanterna har rundats av slits de inte så mycket längre. Asfaltspromenader i samband med skridskoturer är nog ett trist problem som bara Stockholmare behöver stå ut med i någon påtaglig omfattning.

Lasse
 
Re: Re: Nja

Lasse Nilsson; sa:
Asfaltspromenader i samband med skridskoturer är nog ett trist problem som bara Stockholmare behöver stå ut med i någon påtaglig omfattning.

Lasse

Det är inte alla som alltid kör bil ned till stranden. I Stockholm och t ex i Mälardalen kring Göteborg mm har vi förnämliga kommunala kommunikationer varför det oftast är bättre och roligare att göra turer från A till B än att återvända till startpunkten. Då blir det ofta en del promenader fram till bussen etc.

Thure
 
Re: Re: Re: Nja

thureb; sa:
Det är inte alla som alltid kör bil ned till stranden. I Stockholm och t ex i Mälardalen kring Göteborg mm har vi förnämliga kommunala kommunikationer varför det oftast är bättre och roligare att göra turer från A till B än att återvända till startpunkten. Då blir det ofta en del promenader fram till bussen etc.
Som Göteborgare önskar jag att du hade haft rätt angående vår lokaltrafik.

Antalet sjöar/sjösystem med till räcklig storlek som är "teoretiskt" nåbara med almänna komunikationer är få. Räknar man dessutom bort mycket glesa busslinjer så räcker nog ena handens fingrar.

Lasse
 
Re: Re: Re: Re: Nja

Lasse Nilsson; sa:
Som Göteborgare önskar jag att du hade haft rätt angående vår lokaltrafik.

Antalet sjöar/sjösystem med tillräcklig storlek som är "teoretiskt" nåbara med almänna komunikationer är få. Räknar man dessutom bort mycket glesa busslinjer så räcker nog ena handens fingrar.

Lasse

Du har helt klart en poäng här. Det är en bra bit från Göteborg till större system men det finns ju lite pluttsjöar Dellsjöarna och sjöarna söder om Landvetter etc.

Thure
 
Lasse, OK för att stockholmarna mobbar oss för dåliga skridskovatten men vi skall inte binda ris till egen rygg.

Det här med "Mälardalen kring Göteborg" fattar jag inte riktigt, visserligen är Mälaren stor men så stor att den sträcker sig till Göteborg är den inte ;-)
Däremot håller jag med Thure om att det finns bra åkning med allmänna kommunikationer i Göteborgsområdet och inte bara på pluttsjöar utan på de största sjöarna i närområdet. T ex så finns det flera pendeltågsstationer utefter Mjörn som t o m omnämns i Gezelius klassiska bok. Även Sävelången och Aspen nås lätt från detta pendeltåg. Det är lätt att ta bussar som går ofta till de flesta fina havsområden i GBG området. Sjöarna i trakten kring Mölnlycke (Rådasjön, Nordsjön, Östersjön, Gröen) nås också lätt med buss. Allt ovan nämnt under 40 minuter från GBGs centralstation. Lite längre bort finns det t ex den klassiska turen från Hindås till Gräfsnäs som går alldeles utmärkt att göra med buss och tåg. Ännu närmare finns Vättlefjällssjöarna, bara att ta spårvagnen till förorten.

-Palle
 
Palle_Z; sa:
Det här med "Mälardalen kring Göteborg" fattar jag inte riktigt, visserligen är Mälaren stor men så stor att den sträcker sig till Göteborg är den inte ;-)

Borde vart ett "," efter Mälardalen.

Mjörn brukar jag drömma om att åka skridskor på när jag passerar sittande på tåget. Men det är kanske lite ovanligare att man gör medvindsturer från A till B och åker tillbaka med kommunala kommunikationer i Göteborgsområdet jämfört med Mälardalen och Sörmland/östergötland/Småland.

Thure
 
Palle_Z; sa:
Lasse, OK för att stockholmarna mobbar oss för dåliga skridskovatten ...
Mig stör det inte om Stockholm har mer is än Göteborg. Med mer än 30000(?) organiserade huvudstadsåkare så är väl varenda åkbar sjö ändå överbefolkad? När jag hör och läser beskrivningar om SSSK turer så låter det mer som välorganiserad massturism än som en naturupplevelse.


För min del så är naturupplevelsen kanske den viktigaste delen av skridskoåkningen. De övriga motiven för min skridskoåkning är rörelseglädjen i åkningen, att umgås med människor jag tycker om, fikandet, att möta nya isförhållanden och att bedömma isen.


För en naturkrävande person så kan listan snabbt krympas:

Mjörn, Sävelången, Aspen, Rådasjön och Gröen kantas av stora vägar och många hus. Ointressanta!

Nordsjön, Östersjön och Hindås: Ser ok ut.

Vättlefjällssjöarna: Göteborgs närmaste sjöar och riktiga pärlor!

För min del är GLSKs turer ett betydligt bättre alternativ än allmäna kommunikationer om jag saknar bil. Jag skulle bli mycket förvånad om du inte håller med Palle?


thureb; sa:
Men det är kanske lite ovanligare att man gör medvindsturer från A till B och åker tillbaka med kommunala kommunikationer i Göteborgsområdet jämfört med Mälardalen och Sörmland/östergötland/Småland.
Är du verkligen road av rena medvindsturer? Jag tycker att det är riktigt trist och innehållslöst att bara åka medvind.
 
Motvind

Lasse Nilsson; sa:
Är du verkligen road av rena medvindsturer? Jag tycker att det är riktigt trist och innehållslöst att bara åka medvind.

När jag arrangerar rena motvindsturer så är det inte så många som nappar men det är annars en av mina favoriter där man får betalt för kraft och teknik.

Det är extra kul att åka från A till B i och med att man får se en varierad kultur och naturmiljö utefter färdvägen. Med medvind hinner man lite längre och och får därmed uppleva mer. För mycket medvind ger större skaderisk men man kan ju följa land och därmed få längre distans om vinden friskar väl mycket ute på fjärdarna. När man kör riktigt långt typ Örebro Stockholm är det inte så dumt med medvind.

Fördelen med att vara många i en klubb är bland annat att det blir rimligt ekonomiskt att åka abonerade bussar ut till isen och hem. När man väl är ute på isarna blir det små grupper oftast 10-15 personer i de grupper där jag åker och ingen trängsel.

Jag tycker att det är lika kul att åka mitt i smeten utmed guldkusten på Värtan t ex som att komma ut på mer glest bebyggda områden. Allra roligast är långa A till B färder som t ex Åbo-Åland, utmed Bohusläns kust etc.

Thure
 
Medvind och trivsel.

Medvind är ju fullständigt meningslöst.

När det gäller det "trånga och överbefolkade" Stockholm så kan jag bara säga att det är en riktig pest. Knappt man ser isen för alla goretextjackor och rolexklockor.

25.jpg
 
Den bilden kan inte vara tagen innanför tullarna och dessutom trodde jag det var mer Canada Goose än GoreTex på Rolex-bärarna. Men vad vet jag, jag kör fortfarande med kragen uppvikt på min rosa Ralph Lauren Polo pikétröja.
Fördelen med skridskoåkning i Stockholm verkar annars vara att det går att runda av skridskodagen på Köket/Suite med en magnumbutelj Dompa ihop med Bingo och några fina blondiner istället för att ta en Capricciosa och ett Spendrups ölpaket på Rumpan Bar med Lasse Brandeby och Alfhild och Ortrud.

-Palle
 
Lysande på mer än ett sätt, är det Bingo i mitten? Den bilden bör vinna SSSKs fototävling om du skickar in den.

Och Lasse, allmänna kommunikationer och ödslighet är en svår kombination. Självklart tycker jag att klubbarnas organiserade bussturer är det näst bästa alternativet ur miljösynvinkel (det bästa är självklart att gå eller cykla) och bättre än att ta bil. Samtidigt så åker jag en hel del bil på vintern eftersom jag prioriterar skridskoupplevelsen över miljöhänsyn.

-Palle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
3034 Vilken skridsko ? Långfärdskridsko 6
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
xely Vilken dubbelpik? Långfärdskridsko 24
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
ulfhe Vilken armleds-GPS... Långfärdskridsko 4
rikard_wiberg_hotmail.com Vilken skridskoklubb att vara medlem i? Långfärdskridsko 1
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
tango Vilken impregnering till alpina BC1550pjäxor? Långfärdskridsko 5
Benji Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning? Långfärdskridsko 26
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
Anna Frimodig Vilken längd på skridskostavar/pik? Långfärdskridsko 6
ajn Vilken lunch! Långfärdskridsko 5
ajn Vilken kurva? Långfärdskridsko 1
rab Vilken långfärdsskidskoförening bör man vara medlem i Långfärdskridsko 9
m. Vilken salomonbindning? Långfärdskridsko 8
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
rab Vilken typ av bryne rekommenderas? Långfärdskridsko 10
hfm76 Vilken packpåse? Långfärdskridsko 4
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
jjareman Vilken förening? Långfärdskridsko 6
fklint Vilken längd ska jag ha? Långfärdskridsko 1
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
Sarvi Val av trubbnos-skridsko Långfärdskridsko 6
Marcus Karlsson Wiperboard ny skridsko Långfärdskridsko 9
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
dmchris Hur lista ut rätt bindning/skridsko? Långfärdskridsko 6
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
Chrisdefc Skridsko+pjäxa+skidor=? Långfärdskridsko 9
Anders.Appelqvist Ny skridsko från Pikmakarn? Långfärdskridsko 4
janerikgus Skridsko i USA Långfärdskridsko 4
borgen72 Behöver köptips löshäl-skridsko Långfärdskridsko 8
Torrente Kombinerad skridsko- och turskidsäck? Långfärdskridsko 2
ala Olämpliga kastlinor för skridsko!? Långfärdskridsko 7
kr-val Hjälp att definiera "långfärdsskridskoåkning" Långfärdskridsko 23
salgo60 Holland verkar helt magiskt Långfärdskridsko 6
Mats L Val av sko och skridsko Långfärdskridsko 8
islägg supinering+skridsko Långfärdskridsko 6
Cijzou Hjälp med köp av skridsko Långfärdskridsko 3
stev-o Hållare för skridsko slipning? Långfärdskridsko 2
joask202 Pjäxor+bindningar för skridsko och turskidor? Långfärdskridsko 7
david-d Skridsko i Tjeckien ? Långfärdskridsko 1
kiting Skridsko + kite. Långfärdskridsko 23

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...