Isen är mosig - när sopas vägarna?

Ok, isarna håller på att ge upp - när sopas vägarna?

(visst det går att åka inlines på rullgrus - men SÅ fanatisk är jag inte!)
 
Skall inte den här ligga i Israpportforumet? Du får kolla med Bo J om han kan starta "Asfaltsplanket" oxå. Stockholms stad flummar lite på nedanstående länk, se under "Staden sopas ren från sand", (och där finns en telefonnummer till en driftscentral dit du kan ringa och komma med synpunkter):

http://www.stockholm.se/templates/template_121.asp

Nog borde cyklister och inlinesåkare kunna gå ihop och framföra önskemål om att få vissa cykelbanor sopas tidigt? Cyklisterna har ju t ex Cykelfrämjandet men vilka som skulle kunna representera inlinesåkare vet jag inte.

-Palle
 
sopning cykelbanor i Gbg

Hej,
kontaktade faktiskt trafikkontoret igår för att att höra när man kan förvänta sig att cykelbanorna skall vara rensopade i Gbg. Var främst intresserad av Säröleden i nuläget. Fick till svar att det i Gbg finns ett politiskt beslut att ALLA cykelbanor i Gbg skall vara rensopade innan siste april. Många cykelbanor (i Gbg) kommer dock vara rensopade tidigare än detta då arbetet redan påbörjats. För övrigt finns det beslut på att åtminstone säröleden skall sopas var 14 dag under sommaren.

"Problemet" med Säröleden är att det är två entreprenörer som står för gatusopningen, Trafikkontoret i gbg för norra delen och NCC för södra delen. Dessa två är inte alltid synkade vilket märktes förra året då norra delen sopades nästan 2 veckor tidigfare än södra.

Sett från bilen igår tyckte jag mig ana att delar av säröleden var rensopade men detta är en osäker uppgift. Kräver verifikation.

J
 
Re: sopning cykelbanor i Gbg

I Mölndal har man en annan "lösning". Här verkar man skita i att sopa cykelbanorna - åtminstone innan midsommar - och koncentrerar sig på vägarna. Så var det iallafall ifjol... :(
 
Re: sopning cykelbanor i Gbg

Cyklade på Säröleden i måndags och då var den inte sopad. Däremot så var det inte så mycket grus på den, bitvis riktigt bra.

Hade jag åkte inlines så hade jag försökt påverka kommunerna.

Tyvärr så hjälper er information inte Dabacmannen eftersom han nog bor i Stockholm.

-Palle
 
Problemet för kommunerna är ju att de kan inte börja sopa förrän all snö och is är borta (för då ligger det kvar sand efteråt) och sen tar det ju en viss tid att sopa (de kan ju inte ha hur många bilar som helst som sopar).

Däremot så borde de ju kunna sopa cykelbanor och sånt först, för bilvägarna ligger ju inte sanden kvar på i samma utsträckning.
 
HA HA!

Malmö => fina gator => ingen snö!!! => bra väder => Inlines sen förra helgen!

Lycka till;)

Morgan
 
Re: Re: sopning cykelbanor i Gbg

haskell; sa:
I Mölndal har man en annan "lösning". Här verkar man skita i att sopa cykelbanorna - åtminstone innan midsommar - och koncentrerar sig på vägarna. Så var det iallafall ifjol... :(

Kul läsning! Har precis köpt nya inlines (salomon TR Vitesse) Och går bara och väntar på ett få vägarna rensopade :(
Vi kanske skulle ordna en telefonkedja i mölndal för att trycka på lite!!

Fredrik
 
Re: Re: Re: sopning cykelbanor i Gbg

Maua; sa:
Kul läsning! Har precis köpt nya inlines (salomon TR Vitesse) Och går bara och väntar på ett få vägarna rensopade :(
Vi kanske skulle ordna en telefonkedja i mölndal för att trycka på lite!!
Tydligen har de tagit åt sig av (den troligtvis massiva) kritiken de rimligen borde fått ifjol för i år så har de redan varit framme och sopat på en del cykelbanor.
 
Re: vilka cykelbanor?

Jonas.O; sa:
Vet du vilka cykelbanor som i nuläget är sopade i Mölndals kommun?
Den följande tråden beskriver ungefär det jag känner till. Förutom cykelbanan från centrum till Ica Maxi verkar det stämma bra med vad jag sett när jag cyklat.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=31858

Personligen så tycker jag att det är i sämsta laget för inlinesåkning mellan K-Rauta och McFett men annars så finns det en del ställen att åka på.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...