Ny badfilm med ensamuppstigning inspelad!

Igår spelades det in en instruktionsfilm för ensamuppstigning vid plurrning. Regi Lars Lison Almkvist. Bland badarna kunde man hitta bla. min syster! (Jag fick dock inte vara med ;) )

Jag tror att tanken är att filmen ska användas som kursmaterial inom SSSK, men jag hoppas den även kan spridas vidare till andra intresserade skridskoåkare.

Plurrningarna gick bra, isen var tydligen riktigt seg på Svartsjöviken, så de fick bryta många meter innan de kom upp på fast is. Jag är otroligt spänd på att få se resultatet!
 
Ja, mycket intressant. Vill definitivt se videon sedan. Vem ligger bakom/vem kan man kontakta? Har läst en hel del om Lisons tankar om uppstigning. Västeråsklubben lär har gjort en video om detta också.
 
Spännande, har läst Lasses orginalartikel på ämnet utan att direkt fatta hur han gör för att ta sig upp. Vore kul om den hamnade här oxå.
/Oscar
 
vikt sko+skridsko

Jag skrev om Lasses metod (den borde förresten ha ett namn, finns det något?) i vår klubbtidning. En person kommenterade detta med vikten av sko+skridsko. Har man tunga telemarkspjux som väger kanske 2 kg borde dessa med lång momentarm ge problem vid uppstigningen. En den gamla metoden t.ex. skulle man "låta benen flyta upp", vilket då kan vara lättare sagt än gjort. Någon med synpunkter/erfarenheter?
 
SSSK

SSSK har gett uppdraget och betalar för en proffsig filmproduktion.

Lisonmetoden går ut på att ta greppet om isen nära kanten och bryta sig till fast is genom att belasta isen uppifrån upprepade gånger. Lasse Lison Almkvist menar att man skall träna runt en bordskant för att lära sig hur man drar sig upp med minst ansträngning. Lasse hgävdar att detta kan läras även av soffpotatisar.

Metoden är tänkt att fungera i en mycket utsatt situation med mycket vatten i kläderna etc.

Vad Lasse Lison Almkvist inte berört är att det är mycket lättare att ta sig upp så länge som man har luft i kläderna och med fart över kanten.
Jämför med att simma fram mot en låg brygga och häva sig upp i farten jämfört med att ligga stilla lodrät innan man häver sig upp.

De som bryter armen / får axeln ur led etc vid plurrningen kommer naturligtvis alltid att behöva hjälp från andra.

Lasses metod kan säkert underlätta även vid räddningslineassisterad uppstigning.

Filmen kommer att spridas på lämpligt sätt när den är klar.

Thure
 
studs och gå

thureb; sa:
Vad Lasse Lison Almkvist inte berört är att det är mycket lättare att ta sig upp så länge som man har luft i kläderna och med fart över kanten.
Jämför med att simma fram mot en låg brygga och häva sig upp i farten jämfört med att ligga stilla lodrät innan man häver sig upp.
Min skridskovän med kommentaren om skovikten ville också lansera en alternativ försöksmetod, "studs och gå", som kanske ansluter till detta med luft i kläderna. Han menar att man genom ryggsäckens flytkraft kan få skjuts uppåt genom att vid iskanten i vertikalläge studa upp och ner en eller två gånger så att man får ljumskarna över iskanten. Då lägger man sig på isen och är redo att sätta knät på iskanten. Lisonsk isbrytning är då lämpligt innan man gör detta.
 
Vid en ledarutbildning under helgen arrangerad av Friluftsfrämjandet Bohuslän-Dal så praktiserades isbrytning fram till fastare is av några deltagare. Dvs att jobba med dubbarna nära kroppen och bryta isen och försöka ta sig upp först vid fastare is.

Följ länken för en filmsekvens från en plurrning med isbrytning (6,7mb stor). Den kvinnliga deltagaren som plurrar fick slita rejält för att bryta 5-10 meter is, hon sa att hon inte orkat det dubbla avståndet.

http://www.extenso.se/is/film/isbrytning.wmv



[Ändrat av ajn 2005-01-17 kl 13:04]
 
Studsa ned och upp.

Studstekniken lärs ut vid forsränning med gummibåtar och fungerar mycket bra då. Den som är kvar i flotten trycker ned den badande ett par dm i vattnet och tar dem sedan in i flotten på uppstudsen. Jag har inte testat detta vid plurrning men kanske går det.

Kanske lite svårt att studsa vertikalt upp och ned vid iskanten utan att ha hjälp uppifrån.

Thure
 
Fin film

Är det Lasse Lison Almkvists röst man hör kommentera och instruera?

Möjligen skulle den plurrade kunnat förtärka iskanten genom att lägga bägge pikarna under bröstet vid hävningarna? Ett annat knep är att försöka få upp ett knä för att fördela vikten över större yta.

Bra sekvens det är intressant hur mycket bättre isen håller när den är intakt jämfört när man skall häva sig upp på den.

Thure

ajn; sa:
Vid en ledarutbildning under helgen arrangerad av Friluftsfrämjandet Bohuslän-Dal så praktiserades isbrytning fram till fastare is av några deltagare. Dvs att jobba med dubbarna nära kroppen och bryta isen och försöka ta sig upp först vid fastare is.

Följ länken för en filmsekvens från en plurrning med isbrytning (6,7mb stor). Den kvinnliga deltagaren som plurrar fick slita rejält för att bryta 5-10 meter is, hon sa att hon inte orkat det dubbla avståndet.

http://www.extenso.se/is/film/isbrytning.wmv



[Ändrat av ajn 2005-01-17 kl 13:04]
 
Re: Fin film

Det är Carl Andre från Strömstad som kommenterar.

Den tunna isen bedöms vara för tunn för att det ska gå att ta sig upp på den för egen maskin, utan det är isbrytning in till fast is som gäller. Pikarna skulle då vara ett hinder i isbrytningen.


thureb; sa:
Är det Lasse Lison Almkvists röst man hör kommentera och instruera?

Möjligen skulle den plurrade kunnat förtärka iskanten genom att lägga bägge pikarna under bröstet vid hävningarna? Ett annat knep är att försöka få upp ett knä för att fördela vikten över större yta.

Bra sekvens det är intressant hur mycket bättre isen håller när den är intakt jämfört när man skall häva sig upp på den.

Thure
 
Re: Studsa ned och upp.

thureb; sa:
Kanske lite svårt att studsa vertikalt upp och ned vid iskanten utan att ha hjälp uppifrån.
Tänker att man lyfter sig rakt upp lite grand och låter sig sedan sjunka ner i vattnet och därefter utnyttja uppstudsen. Kan återupprepas om man inte får tillräckligt med studs första gången. Initiala lyftet kräver dock armkraft, något som Lison är noga med att man inte skall använda.
 
Re: Re: Studsa ned och upp.

kr-val; sa:
thureb; sa:
Kanske lite svårt att studsa vertikalt upp och ned vid iskanten utan att ha hjälp uppifrån.
Tänker att man lyfter sig rakt upp lite grand och låter sig sedan sjunka ner i vattnet och därefter utnyttja uppstudsen. Kan återupprepas om man inte får tillräckligt med studs första gången. Initiala lyftet kräver dock armkraft, något som Lison är noga med att man inte skall använda.

Jag betraktar det som svårt att lyfta sig rakt upp utan att man vrids bakåt. Isdubbarna sitter ju en bit från tyngdpunkten. Vore idealiskt om kraften verkade direkt på tyngdpunkten utan en hävstång.

Lasses idé är i mycket att ta hänsyn till hur kraften i dubbarna fortplantas när man drar sig över kanten.

Det idealiska är att dubbarna sitter så nära kanten som möjligt.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.