Snart dags igen ...

Och, slår det mig plötsligt, det vore dessutom intressant att veta hur många av SSSKs medlemmar som drunknat under samma period. Har SSSK någon samlad information om detta?
 
Håkan,
Jag har via Internet, från utlandet, under några år följt din (och andras)jakt på SSSK och deras högt åtråvärda israpporter. Jag måste säga att jag inte förstår er argumentation. Är det allemansrätten, den sociala välfärdsstaten eller vad? som har format er att se saker som dessa israpporter som en "fri nyttighet". Inte ens en vettig sjöväderprognos kan man i dagsläget få gratis (det skall till betaltelefonnr. eller i alla fall radiolicens för att avlyssna detta) trots att SMHI ägs av oss alla. Man skulle då kunna hävda att SSSk kan göra sin telefonsvarare till betalnummer också. Men vet du vad, det är inte din sak att kräva! Du är inte medlem och har därför ingen rätt att bestämma detta. Oavsett om argumentet med "farlig spridning" är korrekt eller inte. Om du inte bara är sur på Thure B av någon för oss andra ospecificerad anledning eller allmänt är ute efter bråk, borde du istället fundera över det stora i att överhuvud taget ha naturen som en "fri nyttighet". Att SSSK håller sin, av medlemmar sponsrade, israpportering för sina medlemar har jag full respekt för. Om så bara av rättvisegrunder. Antingen är man på insidan och kan påverka eller så är man utanför...sorry!
/Erik Berneflott
 
Fri isinformation!

För de som önskade precisering av vad fri isinformation kan leda till kan jag ge ett konkret exempel från förra säsongen. Jag är aktiv ledare och israpportör i LLK. Vi har ungefär samma principer om spridning av isinformation som SSSK. Förra året ordnade vi turer på Gudingen, nära Västervik. I Västervik har man en liberalare syn på isinfospridning och lägger ut sina rapporter på sin hemsida. Vi var där med två bussar och ca 6 grupper. Jag ledde en grupp på ca 10 personer på ibland mycket fina isar, men ofta ganska luriga. När jag var som längst ut mot öppet vatten efter Norrlandet och endast med stor tvekan tog oss fram till en sista ö mötte vi ett par som kom åkande med isdubbar som enda säkerhetsutrustning. De hälsade oss glatt med "Har ni också sett om detta fantastiska på hemsidan?"

En annan av LLKs grupper hittade den dagen ett par som låg i en vak. Vilken tur att vi också åkte där så det överlevde!

Isinformation är farlig för personer som inte fått en lektion i säkerhet och respekt för isarna. Ingen blir fullärd på en Välkommenkväll men respekt får de flesta.

I alla tider (ur långfärdsskridskoperspektivet) har vi haft problem med att isinformation kommer i fel händer. Tidigare var det mest att folk på stranden såg stora grupper fara ute på fjärdarna. Idag innebär Internet att spridningen blir mer effektiv och ändå fler okunniga oundvikligen lockas ut på osäkra isar. Om man nu tycker att isinformationen borde spridas fritt så kan man ju inte hindra att det görs, men JAG måste inte delta i det. LLK och SSSK är inga myndigheter och vi har bara skyldigheter gentemot våra medlemmar.

Vad kan man göra? Trevligt vore om vi kunde få hela svenska befolkningen med i LLK, SSSK, m.fl., men betänk att alla i funktionärer i klubbarna oftast också har ett jobb och en familj att dela sin tid med. Det finns en gräns hur snabbt en klubb kan växa och utvecklas och jag förstår SSSKs dilemma de senaste åren, men jag är övertygad om att de kommer hitta sätt att fortsätta att expandera på ett bra sätt. Det kommer nog att kräva lite nytänkande som kanske inte faller alla i SSSK i smaken med en gång.
 
Berneflott; sa:
Håkan,
Jag har via Internet, från utlandet, under några år följt din (och andras)jakt på SSSK och deras högt åtråvärda israpporter. Jag måste säga att jag inte förstår er argumentation. Är det allemansrätten, den sociala välfärdsstaten eller vad? som har format er att se saker som dessa israpporter som en "fri nyttighet".
/Erik Berneflott

Hej Erik,

jag har inget emot att betala / bli medlem för att få tillgång till isinformation, det tror jag inte någon är. Däremot är jag kritisk till att SSSK inte är en öppen förening, som tar emot de som är intresserade att vara med på ett i mina ögon bra sätt.

Mvh Håkan Borg
 
Re: Fri isinformation!

ulfhe; sa:
När jag var som längst ut mot öppet vatten efter Norrlandet och endast med stor tvekan tog oss fram till en sista ö mötte vi ett par som kom åkande med isdubbar som enda säkerhetsutrustning. De hälsade oss glatt med "Har ni också sett om detta fantastiska på hemsidan?"

En annan av LLKs grupper hittade den dagen ett par som låg i en vak. Vilken tur att vi också åkte där så det överlevde!

Jag undrar då:
* Var det samma par som ni pratade med som faktiskt låg i vaken?
* Hur kommer det sig att du som ansvarsfull ledare tog en sådan risk som du beskriver ovan?
* Har du nån kännedom om ifall det par som ni hälsade på varit ute på denna plats vid fler tillfällen och därigenom kanske kände till isarna "bättre" än ni?
* Är det fler isdrunkningsolyckor i Västervik än i övriga landet?

Mvh en nyfiken Håkan Borg
 
Re: Re: Fri isinformation!

hakan_l_borg; sa:
* Har du nån kännedom om ifall det par som ni hälsade på varit ute på denna plats vid fler tillfällen och därigenom kanske kände till isarna "bättre" än ni?
Inte för att frågan var riktad till mig, men...
...det faktum att isdubbar var den enda säkerhetsutrustning de hade talar starkt emot att de visste speciellt mycket om isar och skridskoåkning...
Deras uttalande är heller ingen lysande indikator på att de skulle ha haft speciellt mycket "koll"...
 
Re: Fri isinformation!

Det går säkert att ta fram exempel på motsatsen också dvs där personer utsatts för fara pga bristande isinformation. Men nog om detta.

För övrigt så tror jag att detta kommer att lösa sig själv på några års sikt. De öppna kanalerna kommer att växa sig starkare. Tycker Isplanket och Utsidan har varit snabbare med isläget hittills i år än inskrivaren.
 
Haverikommission?

Vi kan fortsätta att kasta argument för eller emot fri isinformation. Men faktum är att det inte finns samanställda fakta i målet. Jag har tidigare, i annat forum, föreslagit att långfärdsskridskoklubbarna tillsätter en "haverikommission" som samlar fakta och bidrar till utredning av allvarliga olyckor med skridskoåkning på naturis. Först då kan vi få en konkret bas att agera utifrån. Ännu har vi inte kommit därhän.
 
Re: Haverikommission?

ulfhe; sa:
Vi kan fortsätta att kasta argument för eller emot fri isinformation. Men faktum är att det inte finns samanställda fakta i målet. Jag har tidigare, i annat forum, föreslagit att långfärdsskridskoklubbarna tillsätter en "haverikommission" som samlar fakta och bidrar till utredning av allvarliga olyckor med skridskoåkning på naturis. Först då kan vi få en konkret bas att agera utifrån. Ännu har vi inte kommit därhän.

En bra ide (och framförallt konstruktiv) tycker jag, och som sagt tidigare: Utifrån Livräddningssällskapets arbete borde det gå att få ett bra underlag att jobba utifrån.

Mvh Håkan B
 
Re: Re: Fri isinformation!

ajn; sa:
Det går säkert att ta fram exempel på motsatsen också dvs där personer utsatts för fara pga bristande isinformation. Men nog om detta.

För övrigt så tror jag att detta kommer att lösa sig själv på några års sikt. De öppna kanalerna kommer att växa sig starkare. Tycker Isplanket och Utsidan har varit snabbare med isläget hittills i år än inskrivaren.

Jag önskar jag kunde hålla med dig, MEN faktum är att SSSK i egenskap av sin storlek har lagt ett monopol på israpporteringsverksamheten i östra svealand och framförallt det viktiga basarbetet. Det innebär att de normer som finns inom SSSKs styrelse styr väldigt mycket av arbetet med att få fram bra och pålitlig isinformation. Ett exempel på konsekvens av detta är till exempel den "utfrysning" från isinformationssamarbete av GLSK som togs härom året på grund av att man i den föreningen gjort andra bedömningar av vad som är en vettig välkomstprocedur än vad SSSKs styrelse gjort.
 
Men monopolsituationen begränsas på sikt om SSSK slutar ta in medlemmar. Ingen låter väl bli att åka skridsko av den anledningen, inte så länge som isen ligger där den ligger (nå, när den gör det).Det enda som händer är att antalet SSSK-medlemmar minskar i förhållande till antalet åkare. Eftersom dessa åkare har behov av information borde begränsningen därför gynna en friare informationsspridning och förmodligen också andra informationsformer. Isinformation som betaltjänst låter som en bra affärsidé. Kanske något för lokala idrottsföreningar att ta upp nu när bingolotto inte lönar sig längre.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.