"Lårstöden" i Seayak

Hej

Jag är en nöjd och glad ägare av en Prijon Seayak. Tycker att kajaken funkar toppen, men kan emellanåt tycka att lårstöden som sitter fastskruvade under sittbrunnssargen kan kännas lite ivägen och gör det lite trångt för benen. Är det någon som provat att helt enkelt skruva bort dom eller modifierat dem så att de blir lite mindre?
 
Lårstød i Seayak

I min Prijon Barracuda, som i setet er helt lik Seayak, har jeg slipt ned lårstøttene 1-1,5 cm. Jeg brukte rasphøvel og sandpapir, og det lille arbeidet gav en mye mer komfortabel sittestilling. Du bør ta litt om gangen for å prøve hva som passer deg. Angrer du deg går det alltid an å kjøpt nye.

Du bør bruke litt tid på å polere slik at flaten blir så blank som mulig.

I min Kodiak tok jeg lårstøttene helt bort. Istedet satte jeg inn et lite stykke sitteunderlag på hver side, festet med skruene fra lårstøttene.

Ole
 
Jag såg på vildmarksmässan att årets modeller av Prijon, t ex Kodiak hade nya lårstöd som var mjukare och lite mindre. Jag frågade runt om de gick att köpa, men ingen hade några uppgifter om just dessa lårstöd. Förmodligen kommer de att finnas till försäljning senare. Om du vill ta bort lårstöden så kan du ringa en återförsäljare av Prijon och fråga om självhäftande vaddering som placeras över skruven. Jag hade tur och fick mina gratis. Om du söker på lårstöd och Prijon här i forumet så kan du få lite mer information!
 
Seajakstöd

Jag har plockat bort dem, eller rättare sagt aldrig monterat dem, funkar bra, men jag rollar inte. Än.

Mikael
 
Seayak-stöd

Har du provat att flytta fram dem max och justera längden till pedalerna? Det ger lite mer utrymme och funkade för mig.
Har provat att ta bort stöden helt vilket också fungerade, skulle tro att man forfarande kan rolla, med rätt inställning på längden till, och höjd på, pedalerna.
Prova lite olika pedalinställningar, med och utan lårstöd, på en gräsmatta eller liknande så hittar du nog något läge som fungerar för dig.
För mig var det viktigt att sitta en stund och känna efter.
För övrigt verkar det vara svårt att hitta en inställning som fungerar för personer över 185cm. Är man kortare så är Seyaken fantastisk, men det verkar som att längre personer brukar få ont i ryggen efter att ha paddlat ett tag.
 
Det första jag gjorde, när jag fick hem min Kodiak, var att ta bort lårstöden. Kajaken var tämligen obrukbar för mig, med lårstöden monterade. Jag kom ju knappt i kajaken. Nu ligger stöden på hyllan i garaget och jag saknar dom inte!
/Henrik
 
Kodiak

Du er ikke den eneste. Problemet med Kodiak (modellen fra 2001, som jeg har) er at setet er for høyt og at lårstøttene er festet så langt ut på siden at lårene kommer i klem. Jeg tok lårstøttene helt bort. Deretter saget jeg av hele bunnplaten på setet, slik at setet ble 2 cm lavere. Resultat: bedre plass til lårene = større komfort, og bedre stabilitet på kjøpet (ikke at stabiliten var noe problem). Jeg synes jeg har fått en mye bedre kajakk etter modifiseringen.

Ole
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.