Nån som tänker "åka med" V.rännet utan att anmäla sig?

Re: Vem får pengarna?

cwmint; sa:
Först tack till er alla för vänliga och uppmuntrande ord!
skrinnare; sa:
Trenden att ta mer betalt är ganska tydlig om man jobbar med ideell verksamhet. Resonemanget är ofta "eftersom folk betalar över 1000kr för vasaloppet måste vi ju kunna ta minst 500 kr för vårat lopp". Det har inget att göra med att utgifterna är stora. Det är ren vinstmaximering. Som deltagare gör man ju ett enkelt val, tycker jag att det är värt pengarna så betalar jag och är med eller så låter jag bli. Vad som jag funderar mer på är hur man ska motivera folk att jobba gratis för ett arrangemang som gör en stor vinst. Så inför sin ideella personal är det nog lämpligt att redovisa var pengarna blir av.

Och vem tror du stoppar pengarna i fickan? Om det skulle bli något över? Skulle det vara någon privatperson?
Den som aldrig själv arbetat med någon ideell organsiation har nog ingen aning om hur svårt det är att få det att gå ihop. Föreningsmänniskor jobbar ju ideellt för sin förening och för sitt syfte: Friluftsfrämjandet heter det. Vi försöker stå för vår målsättning "Friluftsliv för alla, året om". Men det är inte helt osjälviskt. Jag gillar gemenskapen man har i att arbeta tillsammans för en grej man tror på och tycker om. Min familj lägger ner hundratals timmar obetald tid varje år för att få ut detta. Leder skridskoturer, fjällturer, paddelturer etc. bl.a. för att få den gemenskapen. Vi är kapabla att göra detta för oss själva annars. Men vi gör det för vår organisation, inte för att någon sur jävel vill ha saker gratis, för att jag jobbar gratis!
Kul om t.ex. Vikingarännet kan ge mig en mössa som tack! (eller är det för att jag skall kännas igen som funktionär). Vår lokalförening har ett par gånger fått del av ett litet överskott som Vikingarännet gett, men det är inget vi räknar med. Vi blir lyckliga för att vi ännu ett år kan hålla vår lokal, vår telefonsvarare och vår kopieringsmaskin.
Gissa hur många möten och sammanträden som skall till, innan en organisation av Vikingarännets storlek fungerar. Visst jobbar vi gratis, men vi vill ha betalt för våra utlägg i form av resor och dyl. Ofta har vi fått någon matbit på mötet (man kommer ju direkt från jobbet). Men det finns förstås massor av kostnader som ingen av oss tänker på: lokalkostnader, telefon, en del löner, transporter, material till broar och landpassager. Hur många käppar tror ni det går åt att staka banan? Och plogningen.....
Jag skulle vara glad om Vikingarännet verkligen skulle redovisa sina kostnader någotsånär så att vi slapp den här diskussionen. Jag vet att man räknat en hel del på minimiantalet deltagare när det krisade som värst.
Men jag skulle vara ännu gladare, om ni som slösar er energi på att gräma er över detta, istället gjorde något för någon annan än er själva!
Tänk att jag, som varit med från början och jobbat stenhårt för Vikingarännet varje år, aldrig har tänkt dom här tankarna om vinsten, och att jag kanske borde ha betalt, eftersom det görs sådana enorma vinster!
\C

Som synes så svarade jag på Peters och Staffans inlägg om en _generell_ trend att ta mer betalt inom friluftsliv. Jag upplever en sådan trend eftersom jag jobbar mycket ideellt inom friluftsliv och idrott. Jag har inte ens någon åsikt om detta är bra eller dåligt. Skulle säga i vissa fall bra, i andra fall dåligt. Kanske skulle startat en ny tråd om det här för att ingen skulle känna sig trampad på tårna.

Vore det någon annan än arrangerande föreningar som tog överskottet från ett arrangemang så vore det anmärkningsvärt. Självklart ska man också budgetera för arrangemang så man inte riskerar att gå back.

I fallet med just motionslopp så kan dessa med fördel vara en kassako för arrangerande föreningar eftersom de flesta deltagarna betalar hela anmälningsavgiften själv. Därmed finns ingen risk att man utarmar andra föreningar (se inlägget om orienteringen). Kan man på så vis ordna inkomster för att fixa arrangemang för medlemmarna så är det ju bara bra. Risken finns ju dock att man tappar någon deltagare.

Bra jobbat i söndags ni som jobbade med vikingarännet. Det var roligt att delta. Och jag tycker personligen att sådana arrangemang är värda minst 400 spänn...
 
Re: Re: Vem får pengarna?

skrinnare; sa:
I fallet med just motionslopp så kan dessa med fördel vara en kassako för arrangerande föreningar eftersom de flesta deltagarna betalar hela anmälningsavgiften själv. Därmed finns ingen risk att man utarmar andra föreningar (se inlägget om orienteringen). Kan man på så vis ordna inkomster för att fixa arrangemang för medlemmarna så är det ju bara bra. Risken finns ju dock att man tappar någon deltagare.

Problemet som jag ser det är att det knappast blir en sån kassako om man delar den totala intäkten på de totalt arbetade timmarna. Man hamnar säkert på en timpenning på 10-20 spänn timmen. För en förening torde det vara mer vinstinbringande att göra andra aktiviteter. Men samtidigt är ju frågan om en förening skall hålla på och dra in en massa pengar på aktiviteter för utomstående? En förening är ju till för att medlemmarna tillsammans skall göra saker. Att då göra arrangemang för andra och ta betalt för det blir ju mer näringsverksamhet.

Vinsten med att vara med i en förening jämfört med att göra nåt på egen hand är att man kan samordna resurserna. 10 personer som springer sin egen runda i skogen varje vecka skulle ju få ut mer av det om de organiserade sig och hade ett rullande schema för att vara tidtagare t.ex.

Att pengarna går in i föreningen är ju ingen tröst för de deltagare som tycker priset är högt. Hade de velat stödja föreningen hade de väl blivit stödmedlemmar...
 
Friluftsfrämjandets syfte

nermander; sa:
En förening är ju till för att medlemmarna tillsammans skall göra saker. Att då göra arrangemang för andra och ta betalt för det blir ju mer näringsverksamhet.

Att pengarna går in i föreningen är ju ingen tröst för de deltagare som tycker priset är högt. Hade de velat stödja föreningen hade de väl blivit stödmedlemmar...
Lägg märke till att Friluftsfrämjandet just har till syfte att främja friluftsliv, just det, göra något för andra.
Det är föreningen som väljer hur det hela skall läggas upp, take it - or leave it. Gränserna mellan den ideella verksamheten och näringsverksamheten är ibland diffusa. Ändamålen kanske då helgar medlen. Alla är välkomna som medlemmar, både dom stödjande och dom mer tärande.
\C
 
Re: Friluftsfrämjandets syfte

cwmint; sa:
Det är föreningen som väljer hur det hela skall läggas upp, take it - or leave it.

Skattemyndigheten håller inte alltid med om det. I senaste Redo (har jag för mig) var det en artikel om en scoutkår som fick betalt av vägverket för att städa en rastplats. Det tyckte skattemyndigheten var kommersiell verksamhet som skall beskattas.

Den aspekten verkar många föreningar numera helt ignorera, man gör allt för att dra in pengar till verksamheten utan att reflektera över konsekvenserna.

"Vi kommer att säga upp halva personalen då vi har hittat en ideell förening som gör jobbet billigare."

OM man nu har som syfte att göra nåt för andra, varför ska man då tjäna pengar på det? Det blir ju de som åker Vikingarännet som finanserar andras aktiviteter? Vet ju inte om en skridskoåkare tycker det är så kul att veta att de pengar han betalar för en tävling går till att finansiera knytte-verksamhet eller nåt sånt...?
 
Sluta betala skatt?

nermander; sa:
OM man nu har som syfte att göra nåt för andra, varför ska man då tjäna pengar på det? Det blir ju de som åker Vikingarännet som finanserar andras aktiviteter? Vet ju inte om en skridskoåkare tycker det är så kul att veta att de pengar han betalar för en tävling går till att finansiera knytte-verksamhet eller nåt sånt...?
Skridskoåkaren har då alltid valet att låta bli att åka just Vikingarännet om man misstänker att pengarna går till något ändamål han/hon inte samtycker till. Finns det skäl att misstänka det? Inte som framkommit här i varjefall.

Staten har ju bl.a. syftet att göra något för andra. Ska man hårdra ditt resonemang ska man sluta betala skatt. Det kan ju vara så att vissa skattemedel går till ändåmål man inte gillar. T.ex. partistöden går ju till alla politiska partier i riksdagen, och få människor sympatiserar ju med alla partier. Tänk om någon liten del av biståndet går till någon korrumperad makthavare eller regim man inte gillar!

Jag är själv medlem i friluftsfrämjandet, jag är inte aktiv men vill gärna stödja Camillas och andras arbete bl.a. med knytte-verksamheten. Jag tycker att det är jätteviktigt att även dagens ungar upptäcker att det kul med friluftsliv, och det stöder jag gärna. Jag förstår inte vad som är så problematiskt om lite pengar från rännet skulle gå tillbaka till lokalverksamheten i FF. Det är väl bara bra?

Vill man inte ställa upp på att rännet har bl.a. FF som arrangör får du väl organisera din egen tävling. Budgeten bör då vara ett nollsummespel, och om det kommer 500 mindre deltagare än beräknat ska inte deltagarna stå för den kostnaden.

Hur finansierar er Scoutkår sin verksamhet Peter?

Tycker att vi kan skapa en ny tråd för friluftsorganisationernas finansiering och förutsättningar. Den här diskussionen känns rätt kapad.

/Staffan
 
Valfrihet

Snyltning är inte bra. Ideellt arbete är bra.

Vart eventuellt överskott från Vikingarännet tar vägen är inte ointressant, men väl mindre intressant.

Om jag tycker att jag får valuta för 400 eller 500 så är det väl bara att anmäla sig och vara glad. Bedömer jag att priset inte motsvarar vad jag tycker mig ha rätt att begära för det priset får jag låta bli att åka. Uppenbarligen tyckte många att förväntad service etc var i linje med priset och således anmälde sig och åkte.

Om ni tycker att det är för dyrt - anmäl er inte!
 
Re: Sluta betala skatt?

Stadan; sa:
Hur finansierar er Scoutkår sin verksamhet Peter?

Utöver medlemsavgifterna och studiecirkelbidrag så är det väl valborgsfirandet som kåren arrangerar som står för största delen (och så försäljningen i anslutning till banan vi plogar på Edsviken). Så säljer vi lite julgranar också. Observera att vi plogar alltså banan på Edsviken gratis (i samarbete med Danderyds kommun har jag för mig), försäljningen där är det ju helt frivilligt att handla från (och isbanan finns ju hela tiden, försäljningen bara på helgerna).

Vi har dock det speciella att vår scoutlokal ägs av en stiftelse som finansierar det hela genom att hyra ut delar av lokalen till en förskola på dagtid.

Jag tror ingen skulle klaga om det fanns flera skridskotävlingar av Vikingarännets dignitet så man kunde välja vilka man vill stödja. Men nu finns det bara Vikingrännet och det blir ju då lätt att det dyker upp misstankar om att Friluftsfrämjandet utnyttjar sin monopolsituation.

Det är väl lite grann samma groll som alltid verkar dyka upp kring SSSK? (eller hur många S det nu ska vara) När en aktör är ensam om något blir folk alltid misstänksamma och tror att monopolsituationen utnyttjas. Se bara på Apoteket och Systembolaget.

Observera att jag inte försvarar de som vill "planka" på rännet, jag försöker bara diskutera det som ligger bakom deras vilja att planka.
 
Först och främst tror jag inte det finns några i den här tråden som har direkta planer på att planka, första frågan var ju snarast om man kunde åka skridskor mellan Uppsala och Stockholm utan nummerlapp. Det kan man förtås, och det behöver ju inte innebära att man på något sätt utnyttjar servicen.

Sedan hör jag till dem som ifrågasätter priset. Problemet i tråden har då blivit om huruvida det är rätt att ta betalt eller, ej och vad det ideella arbetet ska syfta till.

Min reflektion är ju snarast att i och med att den service som utlovades från hemsidan var sparsam (man rekommenderades att sörja för vätska osv på egen hand, liksom att inga transporter ingick i priset, trots att tävlingen har långt mellan start och mål) kändes det som att priset var en aning i överkant.

Naturligtvis står det var och en fritt att avstå rännet, men forumdeltagare kanske är en ganska typisk kategori som tycker att man kan ventilera ett visst missnöje innan man helt avstår ett arrangemang; steget från att helt avstå till att vara helt nöjd med ett arrangemang är ju rätt stort.

Beträffande vinst och ideellt arbete, så är det väl enkelt, en ideell förening FÅR inte generera vinst på årsbasis. Vad jag kan minnas är man med utgångspunkt från detta bl a befriad från moms. Sedan kanske man kan ha olika syn på hur aktiv "fördelningspolitik" Friluftsfrämjandet ska ha mellan olika delar av verksamheten. Detta är förstås en klassisk diskussion i föreningslivet och inget som någon kan ge ett riktigt svar på.
Uppenbarligen finns det dock ett visst behov av nån form av redovisning av detta. Jag har dock inte ens kollat; policy och allehanda redovisningar kanske finns på Främjandets hemsida? Det vore ju ganska rimligt.
Särintressen kan naturligtvis tillgodoses utan att nån privat försnillar reda pengar.
 
Re: Re: Sluta betala skatt?

nermander; sa:
Jag tror ingen skulle klaga om det fanns flera skridskotävlingar av Vikingarännets dignitet så man kunde välja vilka man vill stödja. Men nu finns det bara Vikingrännet och det blir ju då lätt att det dyker upp misstankar om att Friluftsfrämjandet utnyttjar sin monopolsituation.

Observera att jag inte försvarar de som vill "planka" på rännet, jag försöker bara diskutera det som ligger bakom deras vilja att planka.
Det finns flera lopp, vikingarännet är visserligen störst i fråga om deltagarantal men ingalunda ensamt.
http://www.gotakanalrannet.com/Gotakanalrannet.htm
http://www.siljanskrinnet.se/
http://www.krogrannet.nu/
http://www.orsa200k.se
http://www.bergslagskanal.se/bygdval/skridskor/
http://jump.to/cajsawarg
http://www.sollentunaloppet.se/

Monopolsituation föreligger knappast! Jag försöker bara syna argumenten för att planka på rännet och jag kan bara inte finna något hållbart argument.

/Staffan
 
Re: Vem får pengarna o skatterevolt osv

Det är ju ingen hemlighet vart överskottet går, om man orkar surfa till Vikingarännets hemsida så står ju vad syftet med loppet är. Fyra skäl.
.....................................
Vikingarännet arrangeras:
För att stimulera turåkning på långfärdsskridsko under säkra förhållanden. Det ger fler medlemmar till organisationerna.
För att få ett maratonlopp på skridsko så att fler blir intresserade av skridsko som tävlingsgren.
För att funktionärer och medlemmar i organisationerna ska mötas och knyta kontakter i ett lokalavdelningsövergripande projekt.
För att på lång sikt ge arrangörsföreningarna ett ekonomiskt tillskott.
....................................
Det är väl väldigt öppet redovisat? Det finns mer där, t ex att kostnadsersättning för nedlagt arbete utgår till föreningarna osv. Surfa dit o läs så behöver vi inte sitta och gissa.

Sen förstår jag inte att det på ngt sätt är frågan om missbruk av ngn monopolsituation. Monopol på vad?

Att föreningar bedriver sidoverksamhet för att finansiera sin huvuduppgift är väl inget nytt? Peters scoutkår har ju tydligen ett dagis för att ha råd med klubblokal (OBS Grov ironi och helt avsiktlig feltolkning) men detta kan man ju ha allmänna åsikter om, momsbeläggning av ideela organisationer utreds just nu, Riksidrottsförbundet har en egen utredning,
http://www.rf.se/t3.asp?p=76792.


Mikael
 
Alltså

Det var ett himlans liv det blev av den här tråden. Jag frågade bara om det var möjligt att åka banan utan att delta i loppet. Jag sa ingenting om att åka i motsatt riktning eller ens att det skulle ske samma dag som själva rännet.

Jag hade själv inte råd med de 500:-, men tänkte bara det skulle vara kul o testa distansen (har aldrig åkt så långt i ett sträck förr). Eftersom jag inte hittar skridskovägarna mellan uppsala o sthlm tänkte jag att man kunde följa banmarkeringen. Tänkte även hålla mig utanför själva banan (för att inte "snylta" på plogningen) och endast följa markeringnarna, vilket jag även nämde i mitt ursprungliga inlägg.

Som det nu blev åkte jag inte. Kanske nästa år.. vem vet.

Kalla det egoism om ni vill, själv ville jag bara prova distansen och eftersom jag inte hade råd att delta i tävlingen tänkte jag köra sträckan "off-line" så att säga.
 
Freeriders

Freerider problematiken är välkänd inom ex nationalekonomin. Det går inte att hindra människor som inte betalar skatt att utnyttja gemensamma nyttigheter som vägar, sjukvård etc. Det är inte heller ett mål, vi betalar för "allas bästa".

Denna disskussion är intressant, men inte helt tillämpbar här. Inte heller huruvida priserna generellt hör höjts eller vad Vasaloppet kostar.

För mig är det enkelt och jag håller med Jakob S; passar det inte så avstå. Men avstå då - planka inte.

Bara för att man tycker att någonting är för dyrt har man inte moraliskt rätt att utnyttja det gratis. SL kort eller Vikingaränn. Då får man helt enkelt avstå.

Det är en rättiget att åka skridskor om man vill, men inte att deltaga i arrangerade evenemang utan att betala. Det är fult och omoraliskt. Har man inte råd är detta att beklaga, men då får man avstå. Att åka på isen någon annan dag är givetvis inte fel, men att utnyttja plogning etc är helt enkelt fel.

Och ressonemanget att någon skulle sko sig på motionsidrott i Sverige är helt befängt. Jag känner människor som ordnar marathon, cykeltävlingar och mycket annat. Att tro att någon ens kan göra sig ett acceptabelt leverne på detta är otroligt oinformerat och stämmer inte med verklighetens motionsidrottsliga verklighet.

Sluta klaga på dem som gör ett ärligt och bra jobb för oss andra. Det minsta vi kan göra är att betala för oss!

/föhl
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.