Glapp Generation 5 Carbo

Ett försök till Generation 6

Hej hopp

väcker liv i en gammal god tråd med mitt bidrag. Ett par 51cm Skyllemarks Möja som har konverterats till något som ska likna orginalet, dvs Glapp Generation 6 enligt Bo Gustavssons koncept.

http://www.utsidan.se/motesplats/album/visabild.htm?ID=10513

http://www.utsidan.se/motesplats/album/visabild.htm?ID=10512

Tillverkad med handverktyg (borrmaskin, sticksåg, diverse filar och bågfil). Byggd av 3mm anodiserad aluplåt. Sulpluggen tillverkad av laminatepoxi med nedklippta kolfibrer i (ca 50cm kolfiberband/plugg) + ett par teskedar spackelpulver.

Dax hårvax fungerar utmärkt som släppmedel i slulmönstret vid gjutningen:)

Har hunit köra ca 9 mil på dem och det känns bra om än lite lurigare att hitta rätt inställning jmf mina gamla Snabb.

Stort tack Bo för handfasta tips och råd!

Oscar
 
Re: Ett försök till Generation 6

Det ser snyggt ut, jag måste bygga ett par själv. Nu när det ändå inte finns någon is borde man kunna få ihop ett par tycker jag.

Hur har du gjort sulpluggen? Är epoxin så fast så att man bakar en kaka och trycker ner skon i den eller måste man vända skon upp och ner och göra en form och hälla på epoxin?

-Palle
 
Re: Re: Ett försök till Generation 6

Palle_Z; sa:
Hur har du gjort sulpluggen? Är epoxin så fast så att man bakar en kaka och trycker ner skon i den eller måste man vända skon upp och ner och göra en form och hälla på epoxin?

-Palle

Tog utgångspunkt i en del råd från Bo
- Maskerade skon m packtejp. Så att den täckte hela vägen ner över sulan. Tejpade även tvärs sulan i kant med min platta
- Målade hårvax!på sulan
- Borrade ca 10 lättningshål i aluplattan som plasten kunde fästa i
- Blandade till drygt 1 dl epoxi/sko, klippte (i förväg) i drygt 50cm kolfiberband (70mm) i 1-10mm bitar. Slå gärna i ett par tre skedar spackelpulver. Det blir en gegga som håller ihop hyggligt.
- Kladda i hälften av spacklet i sulmönstret. tryck in det ordentligt i mönstret. Andra hälften på aluplattan.
- Tryckihop och dra till med remmen. Var noga med att hamna rätt mot den markering av var skon ska hamna som du naturligtvis har tejpat dit först.
- det flyter ut ordentligt framåt och bakåt. Överflödig plast får byggaren det stora nöjet att slipa/såga bort när det har härdat, riktigt dammigt.
- Borra ur skruvslitsarna (4 / platta), Dvs plasten. Alun ska vara borrad när du börjar plasta
- fräs upp plasten till en bredare slits så du får ner en bricka mot översidan på plåten

- Aluplattan bör vara helt klar när du börjar

Sätt i remmen, skruva dit grejjerna o kör så det ryker

finns bra bilder på http://www.snabelslash.com/bo

oscar
 
Vilken version är det som gäller i år?

Snabelslash byter plattform och gamla länkar fungerar inte. Vilken version av glappskridskon är det som gäller denna vinter?

Förra vintern bytte jag från fast- till löshäl och Skyllermarks Blå. Ett stort steg framåt för mig, men jakten på det perfekta skäret fortsätter.

Glapp Generation 5 Carbo

Visar nu upp den senaste Glappskridskon för inspiration och debatt.

Bindning i kolfiber/epoxi laminat, riktade fibrer, fritt justerbar i sid- och längsled.

Bindningen gjuts med skon som plugg och ingen åverkan behöver göras på skon, bindningen hakar i sulans mönster.

Läs mer om skridskon här:
http://snabelslash.com/bo/skating/skates/?s=6

2.jpg


5.jpg



/Bo Gustavsson
 
boe skates

har ett intressant arbete på en plats där skridskoåkning inte är möjlig. Därav tror jag inte han prioiterar att fixa med sin hemsida. Men finns flera frälsta som fortsätter med glapprojekt bl a min kamrat Bosse biologdoktorn.

Thure
 
Profetia

Den 6 december 2004 skrev jag:

"OK- det ultimata skridskosystemet väntar vi ännu på. Kanske en rosfri axel tvärs genom sulan, att bara snäppa fast i en bygel, så pivotpunkten flyttas bakåt en bit och läppen inte behövs? Och inga remmar..."

Jaha, så blev det ju - nästan iallafall. :cool:
 
Den 6 december 2004 skrev jag:

"OK- det ultimata skridskosystemet väntar vi ännu på. Kanske en rosfri axel tvärs genom sulan, att bara snäppa fast i en bygel, så pivotpunkten flyttas bakåt en bit och läppen inte behövs? Och inga remmar..."

Jaha, så blev det ju - nästan iallafall. :cool:

Berätta, berätta.....!

Torbjörn
 
har ett intressant arbete på en plats där skridskoåkning inte är möjlig. Därav tror jag inte han prioiterar att fixa med sin hemsida. Men finns flera frälsta som fortsätter med glapprojekt bl a min kamrat Bosse biologdoktorn.

Thure

Det förklarar saker och ting.

Finns det några länkar till, eller bilder på, biologdoktorns projekt?

Andra som sitter inne med länkar till intressanta skridskoprojekt kanske kan tipsa om det här?
usilfver - kan du utveckla din profetia, några bilder?

/Mikael
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.