Glapp Generation 5 Carbo

Re: Re: Rottefella + telispjäxor

pekvirk; sa:
Rottefella funkar utmärkt med låg telepjäxa av leder(tur/snör-modell).
En i vår förening åkte hela förra säsongen med NN 75 (= den vanliga Rottefellabindningen), bl.a. Vikingarännet. Vill dock skriva under på Thures kommentar att det finns risk att den kan glappa i sidled.
 
Re: Re: Re: Rottefella + telispjäxor

Tack för hjälpen, då stryker jag det alternativet!
/Patrik

Patrik,
Utan att ifrågasätta några av svaren du fått, råder jag dig att fundera över från vem du har fått dem, innan du stryker några alternativ.
Du beskriver dig som novis, dessa gossar befinner sig på andra sidan av samma skala.

För mig som åker med familj och vänner på 3-4 milaturer i maklig takt räcker de gamla telispjäxorna.

Började med mina "pistpjäxor" men skaftets lutning var för stor för att passa till skridskor. "turpjäxorna" är helt OK. Skulle jag sen ha ambitionen att åka ett vikingaränn eller aspirera på klubbens 1:a skulle jag överväga en "hottare" utrustning enligt tidigare svar, men det, det är en helt annan fråga.

/Erik
 
Re: Re: Re: Re: Rottefella + telispjäxor

Berneflott; sa:
Började med mina "pistpjäxor" men skaftets lutning var för stor för att passa till skridskor.

Är inte Asolo Extreme just pistpjäxor, har för mig att dom lutar rätt rejält?

Svårt att tom. åka långsamt om man inte kan stå avslappnat rakt upp.

/bo
 
Re: Re: Re: Re: Rottefella + telispjäxor

Berneflott; sa:
Patrik,
Utan att ifrågasätta några av svaren du fått, råder jag dig att fundera över från vem du har fått dem, innan du stryker några alternativ.
Du beskriver dig som novis, dessa gossar befinner sig på andra sidan av samma skala.
Jo, det har du säkert rätt i, men jag tar råden för vad dom är, råd.

Hur som helst så är skaften höga och väldigt styva på mina Asolo-telisar, så det skulle som flera nämnt säkert bli näst in till omöjligt att sträcka på vristen och väldigt obekvämt. Borde väl ha insett det själv. Lite som att åka med hockeyskridskor och tejpade skaft jämfört med bandyrör (vilket jag pysslat med i en tio år, även om det var ett tag sedan).

Hittade ett par Lundhags Svartlöga för för 500:- idag, så nu är skovalet avklarat för den här gången. Lutar dock fortfarande åt att det blir fast häl och pumpspänne (Lundhags Quick eller Skyllemarks Viking), så får vi se om det blir telisbindningar senare, när man blivit lite varmare i kläderna...

Tack för hjälpen
/Patrik
 
Re: Re: Re: Re: Re: Rottefella + telispjäxor

patost; sa:
Lutar dock fortfarande åt att det blir fast häl och pumpspänne (Lundhags Quick eller Skyllemarks Viking), så får vi se om det blir telisbindningar senare, när man blivit lite varmare i kläderna...

Om du skall ha en telispjäxa finns det ingen anledning att ha pumpspänne fram.
Jag har Almgrens Snabb men hade troligen köpt Skyllermarks Isa snabb idag, känns som en mer gedigen konstruktion, dessutom lättare att få pjäxan på samma ställe på skridskon, nackdelen med den är att frambindningen inte är optimal för Lundhags cellgummikängor.

-Palle
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rottefella + telispjäxor

Palle_Z; sa:
Om du skall ha en telispjäxa finns det ingen anledning att ha pumpspänne fram.
Jag vet, ingen av de modellerna har pumpspänne fram, bara bak. Det kanske fortfarande är overkill om man kör med telispjäxor, men jag startar gärna med något stadigt, så man slipper leka Bambi från början... :)

Quick:
photo-00.jpg

Viking (med tåbygel):
012566.jpg

/Patrik
[Ändrat av patost 2003-12-15 kl 13:15]
 
Rottefella + telispjäxor

patost; sa:
Jag vet, ingen av de modellerna har pumpspänne fram, bara bak. Det kanske fortfarande är overkill om man kör med telispjäxor, men jag startar gärna med något stadigt, så man slipper leka Bambi från början... :)

OK, missuppfattning av mig. Går tyvärr inte att eposta dig så jag måste posta på forumet även om det har begränsat intresse. Jag rekommenderar dig att köpa snabbindning, den stabilitet som rem/pumpspänne ger är marginell om den överhuvudtaget existerar, du får bara en klumpigare skridsko på alla vis och en sämre kontakt mellan skridsko och pjäxa.

-Palle
 
Re: Rottefella + telispjäxor

Palle_Z; sa:
den stabilitet som rem/pumpspänne ger är marginell
Nja, kanske.
du får bara en klumpigare skridsko
Ok, något.
...och en sämre kontakt mellan skridsko och pjäxa.
Varför då? Om det är något som pumpspännet borde vara bra på så är det ju att pressa pjäxan mot skenan med kraft, vilket ju borde leda till bättre kontakt. Och delen som hamnar mellan sula och skena med en pumpspännebindning tillför ju inget speciellt jämfört med en "vanlig" rembindning. Vari uppstår den sämre kontakten?
 
dabac; sa:
Varför då? Om det är något som pumpspännet borde vara bra på så är det ju att pressa pjäxan mot skenan med kraft, vilket ju borde leda till bättre kontakt. Och delen som hamnar mellan sula och skena med en pumpspännebindning tillför ju inget speciellt jämfört med en "vanlig" rembindning. Vari uppstår den sämre kontakten?

Det här börjar ligga i helt fel tråd. Mina påståenden är mer känslobaserade än vetenskapligt belagda. Med sämre kontakt menar jag nog mer sämre övergång.
Att pressa ner pjäxan med kraft mot skenan har inget egenvärde i sig, det viktiga är att pjäxan inte kan röra sig i förhållande till skenan. Med en snabbindning där bindningen direkt fäster i pjäxans sula får man en stadig och fast låsning av pjäxa till skena med minimala möjligheter till rörlighet eftersom avståndet mellan skena och fästpunkt på pjäxa är kort, och sulan som spänns ner är stum.
Med ett pumpspänne så får man ingen direkt infästning i sulan utan ett band som går över pjäxan och där möjligheten till rörlighet i skena-pjäxa är större, dels på grund av ett större avstånd mellan skena och fästpunkt på pjäxa dels på grund av resten av pjäxan inte är lika stum som sulan.
Antagligen är denna skillnad mycket liten, men märkbar. Jag har i alla fall själv känt det när jag åkt med remskridsko, har dock aldrig åkt med pumpspänne.

Att diskutera små men för vissa märkbara skillnader mellan rem och snabbindning blir dock lite lustigt i en tråd som ursprungligen handlar om en viktoptimerad lös-häl bindning. Har nu sett en sådan i levande livet (Krister Valtonens) men ännu ej prövat på, verkar i alla fall vara en synnerligen "levande" bindning där kontakt mellan pjäxa och skena inte är gjuten i cement.

-Palle
 
Hälfix?

Sexan ser bra ut, men man måste alltså gjuta om när man vill byta kängor!

Jag ser att det nu finns uppborrade hål i styrningen för hälpartiet. Är detta för att spara vikt, eller för att man skall fästa en rem för att kunna fixera hälen vid behov (tunn överis t.ex.)?

På min enkla rottefellalösning (http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24639&pagenumber=2)
sitter det en rostfri hälstyrning med rundad, utåtböjd topp där jag snabbt kan haka fast en rem vid behov, utan att trä igenom. Det går på mindre än en minut. Jag har alltid med mig originalremmarna typ skidbindning stålfjäder+läder eller nylonremmar. Men för det mesta kör jag helt utan de förhatliga remtygen, som ju alltid ger glapp...

Skridskorna inköptes för 80 kr på basar en gång i tiden och har nu gått varje säsong i fem år med rottefella från gamla laggar, utan justeringar. Vikingaränn, skärgårdsisar, rundbana varje dag när Drevviken ligger.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.