"Marathonhavskajakerna" Squale & Alto

Slängde in en blänkare på Norska kanotförbundts forum och fick följande svar angående Squale och Alto:
------------------------------------------------

"Jeg kjøpte en Squale i vår. Jeg har tidligere bare erfaring fra "vanlig" havkajakk. I forhold til kajakker som Sibir Expedition, Vivane og Seda Glider er Squalen noe mindre stabil. Stabiliteten er imidlertid ikke verre enn at en havkajakkpadler uten problemer kan padle den under rolige værforhold. Pr. i dag ville jeg imidlertid ikke padlet den i stor/grov sjø, mens en padler som er vant med konkurransekajakk eller turracer sikkert kan gjøre det uten problemer. Squalen er noe raskere enn havkajakkene jeg har nevnt ovenfor, jeg vil tro ca. 2 - 3 minutter pr. time under rolige forhold.
Du bør nok ikke være særlig over 180 cm for å trives i Squalen, fordi den har lavt fordekk og liten cockpit-åprning.
Kvalitet/finish på båten er sånn midt på treet, men styring/fotpedaler og sammenføyning av skrog og dekk er OK.
Squalen er ingen ekspedisjonskajakk, til det har den for lav lastekapasitet. Jeg kjøpte båten som treningsbåt og forhåpentligvis på litt sikt for havkajakkonkurranser (når jeg har lært å beherske den under litt røffe forhold).

Når det gjelder Alto, så har betjeningen ved butikken Milslukern Sport i Oslo (som selger Polyform i Norge) informert om at denne har fart og stabilitet som en flattvanns konkurransekajakk, d.v.s. at den kun egner seg for personer med erfaring fra konkurransekajakker.

Dersom du ønsker mer informasjon om Squale, kan du også ta kontakt med Eirik hos Milslukern Sport i Oslo. Han padlet den blant annet i maratonkonkurransen under Artic Sea Kayak Race i 2002 (2. plass).

Hilsen Jan Erik"
------------------------------------------------

Tycker att Polyforms kajaker verkar klart grymma och man kan bara hoppas att det snart dyker upp en återförsäljare i Sverige.

/Björn
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.